13.5 C
București
vineri, 24 septembrie 2021

COMISIA EUROPEANĂ Schema de carbon din industria aeronautică este foarte defectuoasă

Potrivit unui raport nepublicat scris pentru Comisia Europeană, sistemul emblematic al industriei aviației riscă să fie ineficient, slab pus în aplicare și să „submineze” politicile climatice ale UE.
 
Analiza extrem de critică, văzută și dezvăluită de Financial Times, a fost comandată înainte de deciziile cheie din această vară cu privire la aviație pe piața reglementată a UE în ceea ce privește  carbonul.
 
Raportul menționează că Schema de compensare și reducere a carbonului pentru aviația internațională (Corsia) „este puțin probabil să modifice în mod material impactul climatic direct asociat călătoriilor aeriene” și  astfel „ emisiile din aviația internațională să rămână nereglementate”.
 
Comisia este așteptată să propună în iunie modul în care ar trebui atenuate emisiile din industria aeronautică, inclusiv dacă vor include zborurilor internaționale în Schema UE de comercializare a cotelor de emisii. ETS limitează volumul de gaze cu efect de seră pe care poluatorii grei îl pot emite și le cere acestor să cumpere cote tranzacționabile pentru a-și acoperi producția.
 
”Studiul este un avertisment adresat UE pentru a-și asuma responsabilitatea pentru abordarea poluării pe zborurile europene” , a declarat Jo Dardenne manager aviație în Grupul de Campanie de Transport și Mediu, conform FT.
Raportul, datat septembrie 2020, a fost întocmit de mai multe grupuri de consultanță aeriană și climatică alese de comisie și obținut de Grupul de Campanie pe Transport și mediu în baza unei cereri de acces la libertatea de informare.
 
Aceasta a spus că dependența de Corsia, mai degrabă decât o extindere a domeniului de aplicare al ETS, riscă „să slăbească politicile actuale ale UE privind schimbările climatice”.
 
Nu a existat nicio garanție că creditele de carbon achiziționate de companiile aeriene pentru a-și compensa emisiile în cadrul Corsia vor fi de o calitate înaltă, ceea ce înseamnă că efectul lor ar fi îndoielnic, a concluzionat aceasta.
 
„Am pierdut aproape un deceniu venind cu o schemă de CO2 a companiei aeriene care este de fapt dăunătoare pentru climă”, a spus Jo Dardenne. „Studiul este un avertisment adresat UE pentru a-și asuma responsabilitatea pentru abordarea poluării pe zborurile europene.”
 
Un acord la nivel de industrie pentru a compensa creșterea emisiilor provenite de la aviația internațională, Corsia este o piatră de temelie a răspunsului aviației la creșterea presiunii de reducere a amprentei sale de carbon. Dar schema a fost criticată de ecologiști pentru că a permis companiilor aeriene să își compenseze emisiile, mai degrabă decât să încurajeze reducerile. Implementarea sa a fost amânată până în 2023 din cauza pandemiei.
Înainte ca pandemia să afecteze flotele mondiale de pasageri, aviația reprezenta aproximativ 2,4% din emisiile globale, dar rămâne unul dintre cele mai dificile sectoare de decarbonizare din cauza cheltuielilor și a altor limitări ale combustibililor alternativi.
 
În timp ce emisiile aviatice pe pasager au scăzut cu 50% din 1990, creșterea numărului de zboruri a determinat creșterea emisiilor de carbon din industrie cu mai mult de o treime între 2015 și 2020.
 
Raportul a luat în considerare impactul mai multor scenarii, inclusiv utilizarea numai a ETS pentru a reglementa emisiile din aviație, utilizarea numai a Corsia sau o combinație a ambelor.
 
Extinderea ETS pentru a acoperi toate zborurile către, din și în interiorul UE ar avea cel mai mare impact asupra reducerii emisiilor globale de CO2 din aviație și ar acoperi aproape un sfert din emisiile interne și internaționale până în 2025, a constatat raportul. Numai zborurile din cadrul Spațiului Economic European sunt acoperite în prezent de sistem.
 
Bazându-se doar pe Corsia, s-ar vedea cea mai mare creștere a emisiilor globale de CO2 din aviație, de 1,5 ori până în 2035 comparativ cu 2015, chiar dacă compensările ar fi „presupuse a fi de o calitate înaltă”, ceea ce era departe de a fi sigur, se arată în raport.
 
„Dacă participarea UE la Corsia înlocuiește parțial sau totalitatea regulamentului său existent pentru aviație, este puțin probabil ca aviația să contribuie suficient la reducerea cu 90% a emisiilor de transport [țintă] și riscă să submineze capacitatea de a atinge emisii nete zero până la mijlocul secolului ”, se menționează în raport, conform Financial Times.
 
ETS este un sistem obligatoriu din punct de vedere juridic, a menționat raportul, în timp ce Corsia nu avea un sistem robust pentru a impune participarea sau respectarea regulilor sale.
 
Pe lângă utilizarea compensărilor de carbon, industria aeronautică intenționează să-și reducă amprenta de carbon utilizând motoare mai eficiente și combustibili de aviație durabili, care sunt deja folosiți, dar foarte scumpi.
 
Însă, în cadrul Corsia, companiile aeriene cel mai probabil vor să achiziționeze compensări mai ieftine decât să treacă la combustibili mai curați, se menționează în raport. Noile tehnologii, cum ar fi avioanele electrice sau cu hidrogen, rămân nedovedite și ar putea intra în joc mai aproape de 2050.
Platts CEC de la S&P Global, care urmărește prețul compensărilor eligibile pentru Corsia, a fost evaluat miercuri la 2,06 USD pe tonă metrică de CO2 echivalent. Acest aspect este comparabil cu prețul cotelor ETS care a atins un record de peste 43 USD în această săptămână.
 
Raportul avertizează și despre calitatea compensărilor de carbon eligibile pentru Corsia. Niciunul dintre organismele care au fost aprobate să certifice compensările pentru schemă nu a efectuat toate controalele de control al calității pe care Organizația Aviației Civile Internaționale le-a spus că trebuie să treacă compensările eligibile pentru Corsia.
 
În unele cazuri, corpul consultativ tehnic al Corsia a verificat dacă grupurile de certificare dispun de sisteme de control al calității – concepute pentru a se asigura că compensările oferă beneficii reale, suplimentare și permanente de carbon – dar nu dacă aceste sisteme au fost „eficiente”, se spune în raport.
 
Organizația Internațională a Aviației Civile a refuzat să comenteze, dar șeful Asociației Internaționale a Transportului Aerian a declarat săptămâna trecută către FT că firmele aeriene lucrează la obiective climatice mai dure.
 
Într-o declarație ca răspuns la raport, Comisia Europeană a declarat că lucrează la elaborarea „normelor pentru punerea în aplicare a Corsia într-un mod care să fie în concordanță cu obiectivele climatice ale UE pentru 2030”.

Ultima oră
Pe aceeași temă