Industria auto din Germania se confruntă cu una dintre cele mai grave crize din ultimele decenii. Scăderea vânzărilor, creșterea costurilor de producție și intensificarea concurenței din China au pus sub presiune giganții Volkswagen AG, Mercedes-Benz Group AG și numeroșii producători de piese auto.
Situația este agravată de amenințările președintelui american Donald Trump, care a anunțat posibile taxe vamale de 25% asupra automobilelor importate în Statele Unite.
În contextul tensiunilor comerciale globale, industria auto germană așteaptă cu interes rezultatele alegerilor federale. Directorii speră ca viitorul guvern să implementeze politici care să reducă birocrația și să stimuleze creșterea economică.
„Avem nevoie acum de o redresare economică”, a declarat Hildegard Müller, președintele VDA, asociația care reprezintă industria auto din Germania. Ea a subliniat că măsurile de sprijin sunt esențiale pentru a menține competitivitatea economiei germane.
Creșterea tarifelor americane pune în pericol exporturile germane
Aproximativ 75% dintre vehiculele produse în Germania sunt exportate, ceea ce face ca industria să fie vulnerabilă la barierele comerciale.
Administrația Trump a anunțat recent că va impune tarife de 25% la importurile de oțel și aluminiu începând cu luna viitoare, ceea ce intensifică tensiunile comerciale dintre SUA și Europa.
Donald Trump a amenințat, de asemenea, cu sancțiuni economice pentru Canada, Mexic și Uniunea Europeană, sugerând că tarifele asupra automobilelor ar putea ajunge la același nivel de 25%. Măsura ar afecta direct companiile germane care operează fabrici în America de Nord, cum ar fi Volkswagen, BMW și Mercedes-Benz.
Directorii auto cer menținerea comerțului liber
Industria auto germană s-a pronunțat în repetate rânduri împotriva tarifelor comerciale. Oliver Zipse, directorul general al BMW, a declarat recent că „comerțul liber este unul dintre cei mai importanți factori de creștere și progres”.
Piața americană rămâne esențială pentru producătorii germani, în special datorită cererii ridicate de SUV-uri premium și a tranziției lente către vehicule electrice.
Fabricile din SUA produc atât pentru consumul local, cât și pentru export, ceea ce înseamnă că un război comercial ar putea avea efecte severe asupra afacerilor germane.
Costurile ridicate ale energiei afectează competitivitatea Germaniei
Un alt factor major care pune presiune asupra industriei auto germane este costul ridicat al energiei. De la invazia Rusiei în Ucraina, Germania s-a confruntat cu creșteri semnificative ale prețurilor la energie, din cauza întreruperii aprovizionării cu gaze naturale ieftine.
În prezent, prețurile la electricitate în Germania sunt de aproximativ trei ori mai mari decât în SUA și China și cu 40% mai mari decât în Franța, care se bazează pe energie nucleară.
Toate partidele politice majore din Germania au promis reducerea costurilor energetice.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.