13.9 C
București
luni, 30 septembrie 2024
AcasăȘtirile zileiCum a ratat Constanța un proiect european de bike-sharing

Cum a ratat Constanța un proiect european de bike-sharing

O firmă din Constanța construiește două blocuri de zece etaje la intrare în Mamaia. Un lucru atrage atenția la șantier. În interiorul său, înconjurat de garduri de sârmă, se află o stație de închiriere pentru biciclete. Nu, firma respectivă nu a început construcția blocului cu această investiție. Avem de-a face, de fapt, cu o stație construită în cadrul unui proiect european derulat în Constanța și Balcic, Bulgaria, de bike-sharing. Un proiect anunțat în 2013, prin care se dorea încurajarea transportului ecologic. În Bulgaria funcționează din 2014, în Constanța componentele sale au ajuns să fie îngrădite de firme private. Culmea, pe site-ul Primăriei Constanța proiectul apare ca finalizat. Între timp, pentru a încuraja transportul ecologic, aceeași primărie a cumpărat autobuze Diesel care consumă cu 25% mai mult decât cele vechi.

Povestea unui proiect ratat

În 2013 era anunțat un proiect european, trans-frontalier, între Constanța și Balcic. Comisia Europeană a alocat 1,5 milioane euro pentru achiziția a 390 de biciclete în Constanța și a 100 în orașul din Bulgaria care urmau să fie folosite în comun. Bike-sharing, așa cum este cunoscut în țările civilizate. Cu acești bani ar fi trebuit să se creeze și infrastructura, partea cea mai importantă fiind stațiile de închiriere. În 2013, Primăria Constanța a semnat contractul de finanțare pentru biciclete, în valoare de 1.498.533 euro, din care 1.271.055 euro reprezintă contribuția financiară a Uniunii Europene, 194.809 euro bani de la bugetul de stat și 32.668 euro cofinanțarea primăriei Constanța. Nu s-a depus nicio o ofertă conformă. În iunie 2014 a fost organizată o nouă licitație. De data aceasta, o companie a fost desemnată câștigătoare și a construit 24 de stați pentru biciclete, în Constanța și Mamaia, și a achiziționat cele 390 de biciclete. De atunci până acum, primăria nu a reușit să atribuie contractul de mentenanță, astfel că bicicletele stau în garaj și stațiile de parcare au ajuns să fie îngrădite de firme private. Mai mult, unele dintre ele au fost vandalizate între timp. În Balcic, proiectul se derulează fără probleme din 2014.

Nici biciclete, nici piste

Chiar dacă ar fi funcțional, constănțenii și turiștii nu vor avea unde folosi bicicletele, pentru că în oraș nu există piste adevărate pentru bicicliști. În campania electorală a fost înființată una, pe unul din principalele bulevarde, dar are numai câteva sute de metri și leagă nimic de nimic. În Mamaia există o așa-zisă pistă, în fapt niște dungi trase pe mijlocul falezei, dar în sezon e plină de oameni, care aproape că nu văd delimitarea acesteia. În fine, o altă pistă a fost inaugurată în Portul Constanța. Cine vrea să folosească însă bicicleta în oraș, pentru a merge la muncă, pentru a înlocui mașina, o face pe riscul său. „Nu sunt incluse pistele în proiect, pentru că nu era o cheltuială eligibilă. Vom veni ulterior şi vom realiza reţeaua de piste, iar eu îmi doresc ca cele 24 de staţii şi 400 de biciclete, după ce vor fi puse în funcţiune, să se extindă acest proiect, astfel încât numărul lor să crească, atât numărul staţiilor, cât şi numărul de biciclete. Anul viitor cred că vom avea o reţea decentă“, spunea Decebal Făgădău, în 2016, când era viceprimarul Constanței. Acum e primar.

Autobuze Diesel care consumă cu 25% mai mult

Cu toate că declară că încurajează transportul ecologic și vrea să implementeze astfel de proeicte, Primăria Constanța a achiziționat, recent, 104 autobuze diesel, construite în Turcia. Potrivit unui document intern obținut de „România liberă“, acestea consumă cu 25% mai mult decât autobuzele vechi. Informația a fost transmisă într-o ședință chiar de directorul Regiei Autonome de Transport în Comun Constanța. Regia nu a dorit să răspundă la întrebările noastre referitoare la acest aspect. În cadrul prezentării oficiale a unui autobuz, directorul RATC, Bogdan Niță, a spus că va apela la o firmă specializată care va calcula consumul autobuzelor, după ce acestea vor fi parcurs 20.000 de kilometri.

Nu e singurul proiect european eșuat

Constanța nu este la prima ratare a unui proiect pe fonduri europene. Autoritățile au avut fonduri europene la dispoziție, dar, în 2016, din cauza contestațiilor repetate, acestea au fost pierdute. Prin urmare, Primăria Constanța a alocat, din bugetul municipalității, 15 milioane de lei pentru finalizarea proiectului. Lucrările au fost reluate în toamna anului 2016 și au fost executate de o firmă locală, Mobitom SA, care a construit, în parc, trei WC-uri care costă 50.000 de euro fiecare.

Cele mai citite

Șapte mașini lovite de o șoferiță pe o stradă din municipiul Focșani

O șoferiță din Vrancea a lovit șapte autoturisme parcate regulamentar pe o stradă din municipiul Focșani. „La data de 28.09.2024, în jurul orei 15.20, o...

Ciclonul Ashley: Sunt așteptate precipitații de până la 80l/metru pătrat. Sfaturi pentru populație

Ciclonul mediteraneean Ashley va aduce ploi abundente și vijelii în toată țara până luni, au transmis meteorologii ANM. Se estimează că în anumite zone...

A murit după ce a fost prins sub un mal de pământ în timp ce săpa o fântână

Un bărbat din comuna Adâncata, din județul Suceava, a murit după ce a fost prins sub un mal de pământ în timp ce săpa...
Ultima oră
Pe aceeași temă