Canalul Panama este unul dintre cele mai mari și importante proiecte inginerești din istorie, facilitând comerțul global prin scurtarea semnificativă a distanțelor dintre Oceanul Atlantic și Oceanul Pacific.
Această cale navigabilă strategică, care traversează istmul Panama, a devenit un pilon al economiei mondiale și un simbol al ingeniozității umane.
Canalul Panama este o rută navigabilă artificială ce conectează Oceanul Atlantic (prin Marea Caraibilor) cu Oceanul Pacific, scurtând drumul navelor care altfel ar trebui să ocolească Capul Horn, la extremitatea sudică a Americii de Sud.
Cu o lungime de aproximativ 82 de kilometri, canalul funcționează pe baza unui sistem complex de ecluze și lacuri artificiale, care permite ridicarea și coborârea navelor între nivelurile diferite ale apelor.
Importanța geopolitică și economică a Canalului Panama
Amplasat în istmul Panama, canalul este un punct strategic pentru comerțul mondial, permițând economii semnificative de timp și combustibil pentru transportul maritim.
De la inaugurarea sa în 1914, a devenit o rută esențială pentru bunurile transportate între cele două oceane, consolidându-și rolul de infrastructură vitală în economia globală.
Ideea unui canal în istmul Panama datează din secolul al XVI-lea, dar primul proiect major a început abia în 1881, sub conducerea inginerului francez Ferdinand de Lesseps, celebru pentru succesul de la Canalul Suez.
Însă condițiile tropicale dificile, bolile precum malaria și febra galbenă și subestimarea provocărilor tehnice au dus la falimentul proiectului francez în 1889.
Intervenția americană și succesul final
În 1904, Statele Unite au preluat proiectul, după ce Panama și-a declarat independența față de Columbia. Sub conducerea Comisiei Istmice, americanii au implementat măsuri pentru combaterea bolilor, au creat Lacul Gatún și au adoptat un design inovator cu ecluze.
Canalul a fost inaugurat oficial la 15 august 1914.
Inițial administrat de Statele Unite, Canalul Panama a devenit un punct de tensiune între SUA și Panama.
În urma tratatelor Torrijos-Carter, semnate în 1977, controlul canalului a fost transferat treptat către Panama, proces finalizat la 31 decembrie 1999.
În prezent, canalul este administrat de Autoritatea Canalului Panama (ACP), iar veniturile generate sunt o sursă majoră pentru economia națională.
Urmărește România Liberă pe Google News, Linkedin, Twitter, Facebook și Youtube.