24 C
București
miercuri, 3 iulie 2024
AcasăSocialEducațieBullying la grădinițe: 4 din 5 educatori gestionează astfel de situații. ANCHETĂ

Bullying la grădinițe: 4 din 5 educatori gestionează astfel de situații. ANCHETĂ

Salvați Copiii România publică analiza de impact a programului antibullying desfășurat în 60 de grădinițe.

  • Programul a contribuit la dezvoltarea psiho-emoțională a peste 8.800 de copii.
  • 98% dintre specialiștii care au beneficiat de formare au dobândit instrumente pentru prevenirea bullyingului.
  • 50% dintre specialiștii din program constată reducerea comportamentelor agresive între copii.

Rezultatele fac parte din Analiza de impact a proiectului Să fim prieteni – Fără Bullying – un program de prevenire a bullying-ului derulatîn anul școlar 2023-2024 de către Salvați Copiii România în 60 de grădinițe. Programul a contribuit la dezvoltarea psiho-emoțională a 8.821 de copii cu vârste între 3 și 6 ani din 60 de grădinițe din București și 8 județe: Argeș, Buzău,  Călărași, Dâmbovița, Ialomița, Ilfov, Prahova și Teleorman și are la bază o metodologie dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca.

Peste 600 de cadre didactice au dobândit competențele necesare implementării metodologiei Free of bullying la clasă, iar peste 8.800 de părinți au fost informați cu privire la metode educaționale pozitive”, se arată într-un comunicat de presă al Salvați Copiii România, remis cotidianului național ROMÂNIA LIBERĂ.

Potrivit sursei citate, programul a fost monitorizat pe tot parcursul implementării, iar opiniile cadrelor didactice și părinților cu privire la comportamentele copiilor și gradul lor de integrare socială au fost colectate atât la începutul cât și la finalul anului școlar, prin intermediul analizei impact. Studiul preliminar efectuat în cadrul programului arăta că 78% dintre educatori erau nevoiți să gestioneze situații de bullying la grupă și 35% dintre educatori aveau în grupă copii care ocazional nu aveau cu cine să se joace.

70% dintre copiii preșcolari care au beneficiat de programul Să fim prieteni – Fără bullying au capacitatea de a-și exprima emoțiile și de a le gestiona într-un mod pozitiv (creștere de 12% față de evaluarea anterioară implementării programului); 83% dintre copii recurg la întrajutorare (creștere de 9%) și 88% dintre copii au tendința de a se raporta pozitiv la cei care sunt diferiți de ei (creștere de 9%).

Referitor la atitudinea copiilor, 50% dintre specialiști constată reducerea comportamentelor agresive între copii. De asemenea, 98% dintre specialiștii care au beneficiat de formare, mentorat și au lucrat cu metodologia Să fim prieteni Fără bullying consideră că au dobândit instrumente pentru prevenirea bullyingului și 65% dintre ei și-au îmbunătățit semnificativ colaborarea cu părinții. În plus, 36% dintre părinții implicați în program declară că gestionează mai bine conflictele între copii.

Fenomenul de bullying este interiorizat puternic de copii, mai ales la vârste fragede, când interacțiunile sociale funcționează ca plasă de siguranță. Este crucial să prevenim și să-i învățăm pe copii cum să fie empatici, cum să rezolve situațiile de conflict fără a-l vulnerabiliza pe celălalt și cum să-și manifeste emoțiile pozitiv. Bullyingul este un fenomen grav și, atunci când apare la vârste fragede, consecințele lui vor fi dificil de corectat pe termen lung: izolarea, somatizările, lipsa de încredere. Programul propus de Salvați Copiii are impact dovedit în toate grădinițele cu care am lucrat, indiferent de mediul social: 64% dintre specialiști au remarcat îmbunătățirea climatului educațional.

Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România

Formarea și cultivarea empatiei la grădiniță sunt esențiale

Preșcolarii nu vorbesc acasă despre bullying, dar părinții trebuie să fie atenți la manifestările copiilor care pot semnala consecințe ale bullyingului, mai atrage atenția asociația.

Astfel, copiii victime ale bullyingului:

  • se îmbolnăvesc mai des decât cei care nu trec prin aceste experiențe;
  • nu doresc să participe la activitățile de grup de copii și deseori preferă să stea singuri;
  • nu vor să meargă la grădiniță.

Metodologia se bazează pe cercetări de ultimă oră în domeniul sociologiei și psihopedagogiei și a fost dezvoltată de Mary Foundation și Salvați Copiii Danemarca și adaptată pentru România de către Salvați Copiii România, începând cu anul 2019. Scopul este de a transforma grădinițele în comunități pozitive în care copiii se tolerează și se respectă reciproc prin:

  • dezvoltarea abilităților copiilor de a avea grijă unii de ceilalți și cultivarea curajului de a-și apăra prietenii care nu se pot apăra singuri,
  • conștientizarea educatorilor și a părinților cu privire la impactul pe care îl au adulții asupra relațiilor dintre copii și întărirea colaborării dintre educatori, părinți și copii.

CONTEXT

Bullying-ul este un fenomen care apare la nivelul grupurilor de copii și se referă la comportamente variate care umilesc și exclud prin natura lor, sunt repetate sau fac parte dintr-un tipar care se manifestă pentru o perioadă de timp. Cel mai adesea, comportamentele de tip bullying sunt ascunse de ochii adulților și continuă în absența unor măsuri specifice de intervenție. Bullying-ul poate lua forma poreclitului sau a violenței fizice, dar se poate manifesta și mai subtil, prin ignorare, excludere, bârfă, zvonuri despre o persoană și, prin urmare, poate fi dificil de identificat.

Salvați Copiii atrăgea atenția asupra extinderii fenomenului de bullying încă din 2016, aducând în atenția specialiștilor datele colectate prin derularea studiului ”Bullying-ul în rândul copiilor – studiu sociologic la nivel național”:

  • în ciclurile primar și gimnazial, 3 din 10 copii erau excluși în mod constant din grupul de colegi;
  • 3 din 10 copii erau amenințați cu bătaia sau lovirea de către colegi;
  • 1 din 4 copii fusese umilit în fața colegilor.

În iunie 2022, Salvați Copiii a realizat o consultare în rândul copiilor, iar rezultatele arată că incidența fenomenului a crescut față de 2016: 4 din 5 elevi afirmă că au fost martori ai situațiilor de bullying în școala unde învață.

Mai mult, jumătate dintre elevii din școlile din România declară că sunt victime ale bullyingului în mod constant. procentul elevilor care spun că au fost victime ale bullying-ului a crescut de la 29% în 2016 la 49% în 2022. Tot în această perioadă a crescut procentul celor care au fost martori ai situațiilor de bullying de la 73% la 81%, potrivit studiilor Salvați Copiii România.

Urmărește România Liberă pe  XFacebook și Google News!

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Rusia – Ucraina, ziua 861: NATO, emisar special la Kiev

Statele membre ale NATO au decis să trimită un emisar special la Kiev, extinzând astfel prezenţa civilă a Alianţei Nord-Atlantice în Ucraina, a declarat...

Sosirea președintelui rus, Vladimir Putin, în Kazahstan

Președintele Vladimir Putin a participat miercuri, 3 iulie, la un summit regional în Kazahstan, mai exact summitul Organizației de Cooperare de la Shanghai. În acele...

În ultima săptămână, s-au înregistrat peste 580 de cazuri noi de rujeolă

Institutul Naţional de Sănătate Publică (INSP) a anunţat că, în ultima săptămână, s-au înregistrat peste 580 de cazuri noi de rujeolă. INSP a transmis că...
Ultima oră
Pe aceeași temă