Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Statul român a oferit monopolul asigurărilor companiilor austriece și germane

Firmele deținute în România de grupuri străine din asigurări și-au împărțit rapid portofoliul Astra, cu rezultate vizibile, deși înainte de falimentul forțat al fostului lider al pieței șefii din Austria sau Germania avertizau asupra expunerilor „nesănătoase“ ale Astra Asigurări

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 16.01.2018 - 10:39

Ceea ce pentru șoferii din România a însemnat un dezastru, pentru companiile de asigurări cu sediul la Viena a fost o adevărată mană cerească.

Pe spatele clienților care au fost forțați să plătească și de 3-4 ori mai mult pentru un RCA, Asirom VIG, societate intrată  practic în adormire imediat după preluarea de către Vienna Insurance Group a renăscut într-un singur an. Secretul succesului nu mai este demult un secret și constă în preluarea agresivă a clienților rămași fără asigurare după dispariția Astra Asigurări, mai ales a flotelor de camioane cu care Astra închegase o relație reciproc avantajoasă.

În a doua jumătate a lui 2015 și pe parcursul lui 2016, Asirom a înregistrat creșteri de trei cifre ale vânzărilor revenind în topul companiilor de asigurări, pentru o perioadă chiar pe primul loc.

Că acest lucru se datorează exclusiv falimentului Astra și nu vreunei mișcării geniale de management o recunoaște chiar CEO-ul Asirom, Juraj Lelkes, vechi om de încredere al boardului VIG trimis în România pentru a profita cât se poate de prăbușirea Astra.

“În 2016, Asirom a crescut mult mai mult decât piața. Am fost monitorizați atent, inclusiv de persoane specializate din grupul VIG. Am fost, personal, de cel puțin șase ori la întâlniri cu board-ul din Austria. Nu trebuie să uităm că, în scurt timp după falimentele Astra și Carpatica, în jur de două milioane de mașini au rămas fără asigurare RCA. O bună parte a fost preluată de către Asirom. Am contribuit, astfel, la stabilizarea pieței”, spunea Lelkes la începutul lui 2017 încercând să prezinte creșterea afacerilor ca pe o povară, un sacrificiu făcut de compania austriacă pentru binele românilor.

Lelkes vorbește aici în numele aceleiași corporații care, cu puțin înainte de intrarea Astra în faliment trimitea mesaje publice președintelui ASF, Mișu Negrițoiu, repetând obsesiv că pe piața asigurărilor “trebuie să se facă curățenie”.

Ceea ce pentru Astra a fost rău, pentru Asirom s-a dovedit a fi bun, inclusiv în ochii supraveghetorilor, în condițiile în care deși un control a descoperit nereguli grave în ceea ce privește adecvarea rezervelor de daună și instrumentarea dosarelor (firesc, în condițiile în care Asirom a explodat pe vânzări, dar a continuat să concedieze personal), sancțiunile au fost mai degrabă simbolice. Asirom a primit amenzi de câteva zeci de mii de lei în timp ce, pentru aproape același tip de nereguli, Astra a fost condusă, ușor, spre faliment. 

Rămasă singură pe o piață foarte importantă, cealaltă firmă a VIG iese pe locul doi. Nemții de la Allianz sunt ceva mai selectivi

Austriecii au lucrat la două capete. Dacă pentru Asirom au rezervat în primul rând portofoliul de RCA al Asirom, către Omniasig au direcționat contractele “grele”, acelea pe care firma nu reușea aproape niciodată să le câștige în perioada în care Astra era pe piață.

Practic, pe piața asigurărilor de aviație, Omniasig a rămas singură după dispariția Astra Asigurări și retragerea Generali și Gothaer de pe acest segment, pe care îl consideră prea riscant.

În acest fel, Omniasig a ajuns în postura în care participă singură la licitații pentru -polițe mari cum ar fi cele pentru avioanele și elicopterele -ministerelor de forță, cele pentru aeroporturi sau pentru controlorii de zbor ori cele pentru asigurarea flotelor deținute de companiile aviatice private din România.  Pentru o scurtă -perioadă, Omniasig s-a trezit și cu contractul de asigurare a flotei Tarom, însă și-a demonstrat limitele în momentul în care a apărut prima concurență serioasă, brokerii de la Marsh. Acum este deja al doilea an în care Omniasig participă la licitația pentru Tarom și pierde. 

 Omniasig nu merge însă doar pe contracte mari din aviație, ci intră în tot ce înseamnă contracte cu mari companii de stat sau private, zonă dominată clar în trecut de Astra. De exemplu, contractele pentru asigurarea infrastructurii merg și ele de cele mai multe ori spre Omniasig, la fel ca polițele pentru asigurarea dotării armatei sau a oamenilor din zonele de război, acolo unde au concurent, mai mult de fațadă pe Asirom. De altfel, brokerii specializați în asigurări corporate știu foarte bine că, în momentul de față, la licitațiile pentru companiile de stat singurii participanți sunt Asirom și Omniasig, deranjați doar sporadic de Allianz Țiriac, care acționează mai selectiv, țintind contracte foarte profitabile cum este cel pentru asigurarea laserului gigant de la Măgurele.

Tot Allianz este și cea care a preluat în mare parte asigurările CASCO pentru flotele care se aflau în portofoliul Astra și tot ei sunt cei care vor lua și ultima rămășiță a Astra Asigurări, contractele mutianuale pentru asigurarea a 6.000 de clienți cu credite la BCR și Raiffeisen.   

Iulian Popescu

Comentarii

loading...