12.2 C
București
joi, 18 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăȘova a oferit monopol pe transportul București-Ilfov familiei Firea-Pandele

Șova a oferit monopol pe transportul București-Ilfov familiei Firea-Pandele

Începând cu data de 01.01.2019, toate licențele pentru transportul auto de persoane între București și județul Ilfov nu mai sunt valabile.

Din noaptea de revelion, toate licențele acordate de Ministerul Transporturilor (MT) pentru București-Ilfov expiră. Aproximativ 110.000 de călători vor avea de suferit, conform datelor oferite de transportatori.

Vizat este și transportul de persoane către Voluntari, unde primar este Florentin Pandele, soțul edilului șef al Capitalei, Gbriela Firea.

În prima parte a acestui an, ministrul Transporturilor, Lucian Șova a desființat Autoritatea Metropolitană de Transport și a transferat atribuțiile privind serviicile de transport persoane București-Ilfov, în subordinea Primarie Capitalei, prin Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public.

Autoritatea de Dezvoltare Intercomunitară, din subordinea Primăriei Municipiului București (PMB), ar fi trebuit să elaboreze un program de transport pentru persoane București – Ilfov și să elibereze alte licențe. Până la această dată, autoritatea subordonată municipalității nu a emis nicio licență.

Unica soluție rămâne, în acest moment, ca Societatea de Transport București (STB), fosta Regie Autonomă de Transport București (RATB), instituție de asemenea subordonată Primăriei Capitalei, să asigure transportul de persoane între București și localitățile din județul Ilfov, un monopol pentru compania administrației conduse de Gabriela Firea.

În ultimii ani, operatorii de transport care operează curse între București și Ilfov, au investit peste 25 milioane euro în 250 de autobuze urbane, mijloace de transport care stau în garaj și pentru care se plătește leasing fără să circule pe vreun traseu. Refuzul autorităților de a derula o procedură transparentă de atribuire a traseelor și licențelor, pe rutele de transrport între București și Ilfov, ascunde sub preș un abuz ce va urma începând cu 1 ianuarie 2019, susțin transportatorii.

Se urmărește interesul societăților de transport nou înființate și finanțate de bugetele locale ale primăriilor din orașele resedință de județ. Aceeste noi societăți cumpără mijloace de transport persoane prin accesarea de fonduri europene.

Transportatorii nu primesc niciun leu pentru achiziția de autobuze, suportă integral achiziția de mijloace de transport. Se încalcă principiul liberei concurențe privind condițiile de acces la piața transportului de persoane. Ordonanța emisă de Ministrul Lucian Șova nu este în favoarea cetățenilor, Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov care a preluat atribuțiile nu este competentă să gestioneze acest domeniu.

Mai mult, autoritățile nu respectă deciziile justiției, hotărârea Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie din 2017 prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele care fac legătura între Bucureşti şi localităţile judeţului Ilfov şi nici sentinţa din 2018 a Tribunalului Bucureşti prin care s-a dispus reluarea atribuirii pe traseele ce fac legătura între Capitală şi localităţile din Ilfov În speranța că statul român ține cont de cele expuse mai sus, transportatorii cer armonizarea legislației naționale cu cea europeană precum și înnoirea parcului auto într-un mediu concurențial liberalizat, în condiții egale de acces la piața transportului de persoane București-Ilfov.

 

Precizări ADTPBI

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport București-Ilfov (ADTPBI) este primul organism regional, constituit ca structură de cooperare a autorităților publice locale din Regiunea București – Ilfov,  care funcționează pe principii europene și în conformitate cu Planul de Mobilitate Urbană Durabilă aprobat în 2017 de toate autoritățile locale din regiune.

ADTPBI are ca scop reglementarea, exploatarea, monitorizarea și gestionarea serviciului public de transport local pe raza de competență a unităților administrativ-teritoriale membre, conform Regulamentului (CE) nr. 1370/ 2007 al Parlamentului European și al Consiliului, privind serviciile publice de transport feroviar și rutier de călători și conform Constituției și legislației României prin care serviciile publice locale sunt gestionate de autoritățile locale.

ADTPBI este o asociație care reprezintă interesele comunităților locale care au creat-o. În Regiunea București-Ilfov, în afara Capitalei, există 40 de unități teritorial-administrative, opt orașe (Bragadiru, Buftea, Chitila, Măgurele, Otopeni, Pantelimon, Popești-Leordeni și Voluntari) și 32 comune (1 Decembrie, Afumați, Balotești, Berceni, Brănești, Cernica, Chiajna, Ciolpani, Ciorogârla, Clinceni, Copăceni, Corbeanca, Cornetu, Dărăşti-Ilfov, Dascălu, Dobroești, Domnești, Dragomirești-Vale, Găneasa, Glina, Grădiștea, Gruiu, Jilava, Moara Vlăsiei, Mogoșoaia, Nuci, Periș, Petrăchioaia, Snagov, Ștefănești de Jos, Tunari, Vidra).

Contrar celor prezentate în articol, ADTPBI a început procedura competitivă de atribuire a traseelor către operatorii regionali privați, pentru semnarea de contracte de delegare pentru unele trasee regionale.

Procedura de selecție este una transparentă, fiind lansată în sistemul electronic de licitații publice (SICAP). Până la finalizarea procedurii, operatorii privați din regiune ale căror licențe de traseu expirau la 31 decembrie 2018 pot solicita Autorității Rutiere Române (ARR) prelungirea acestora, urmând procedura publicată pe site-ul ARR. Operatorii care au solicitat acest lucru au început să primească deja actele de prelungire a licențelor de traseu, deci vor funcționa în continuare.

De altfel, în baza unei hotărâri a Consiliului Director, chiar ADTPBI a solicitat ARR, printr-o adresă, prelungirea licențelor de traseu pentru operatorii din Regiunea București-Ilfov. Procedura de prelungire a licențelor se găsește pe site-ul ARR la adresa de internet: https://www.arr.ro/files/transport/transport%20persoane/Procedura%20prelungire%20licente%20traseu%20BUC%20ILFOV%2021.12.2018.PDF

La data de 17.09.2018, ADTPBI a semnat cu operatorul principal de transport regional STB SA (fostă RATB) contractul de delegare a serviciului public de transport local de călători. Începând cu luna ianuarie 2019, urmează a fi semnate contracte de delegare a serviciilor de transport și cu operatorii regionali ai primăriilor Voluntari, Chitila, Mogosoaia și Buftea.

Contrar celor prezentate în articolul menționat, STB SA este o companie de transport, care, ca și operatorii privați, operează liniile urbane din București sau linii Regionale, conform Contractului de delegare de gestiune a serviciului public de transport semnat cu ADTPBI. Consiliul General al Municipiului București (CGMB) și Consiliul Județean Ilfov sunt acționarii companiei. STB SA trebuie să respecte anumite criterii și standarde de calitate stabilite prin contract, pentru a primi decontarea cheltuielilor. Acesta este principiul european care funcționează déjà la nivelul Capitalei și va funcționa pe toate rutele și în Județul Ilfov, in 2019 când se pregătește și integrarea tarifară pe întreaga regiune. 

Referitor la cele publicate, și anume că „ministrul Transporturilor, Lucian Șova a desființat Autoritatea Metropolitană de Transport și a transferat atribuțiile privind serviciile de transport persoane București-Ilfov, în subordinea Primarie Capitalei”, afirmația este un fals și dovedește lipsa de cunoaștere a reglementărilor existente, dar și a situației de fapt.

AMTB nu a emis licențe pentru transportul public de călători și nu a avut cadrul legal corect pentru a desfășura coordonarea activității de transport public local de călători. Aceste probleme au fost sesizate în documente ale instituțiilor europene și de către Banca Mondială. Prin măsurile luate de către CGMB, CJ Ilfov, precum și toate localitățile din Ilfov, se dorește a se realiza un transport integrat, de calitate, pentru toți cetățenii Regiunii București-Ilfov.

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Gabriela Firea anunță că situația lui Cătălin Cârstoiu va fi discutată în coaliție în curând

Preşedintele PSD Bucureşti, Gabriela Firea, a declarat joi că situaţia candidatului susţinut de PSD şi PNL la Primăria Capitalei, Cătălin Cîrstoiu, ar urma să...

Josep Borrell insistă pentru ca țările UE să ajute Ucraina cu sisteme antirachetă

Ţările Uniunii Europene trebuie să îşi trimită sistemele antirachetă pentru a consolida apărarea antiaeriană a Ucrainei, ale cărei oraşe sunt supuse atacurilor Rusiei, a...

Un cutremur cu magnitudinea inițială de 6,4 grade pe Richter a lovit sudul Japoniei

Un cutremur cu magnitudinea preliminară de 6,4 grade a lovit miercuri seara sudul Japoniei, a anunțat Agenția Meteorologică Japoneză, citată de Reuters, conform stiripesurse.ro. Epicentrul...
Ultima oră
Pe aceeași temă