Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Se poate și invers!

Licitații subevaluate în infrastructură, lucrări de mântuială

Mai multe autorități locale din sud-estul României au scos la licitație proiecte de modernizare de drumuri. Experții spun însă că prețurile sunt mult prea mici față de cele reale.

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 03.05.2018 - 19:01

Procedura este simplă: beneficiarul dorește și pune fondurile la dispoziție, proiectantul întocmește un dosar și evaluea-ză lucrarea, se organizează o licitație și constructorul desemnat se apucă de treabă. În practică însă, lucrurile sunt mult mai complicate. Constructorii spun că valoarea estimată a lucrărilor este mult subevaluată și că, în aceste condiții, fie nu va fi nimeni interesat să preia proiectul, fie cine o va face va realiza lucrări de mântuială (chiar și luând în considerare o eventuală majorare cu 10%, permisă de lege).

Unul dintre cele mai mari proiecte scoase la licitație este în comuna Daeni, județul Tulcea, și se referă la modernizarea unor străzi. Valoarea estimată a proiectului este de 20,3 milioane lei. „Suma reprezintă 82% din costul lucrării, dar la aceasta se adaugă terasamente, indicatoare, marcaje și podețe, ridicarea capacelor căminelor, bordurile și profitul. Vorbim de 40 de kilometri de borduri, care costă circa 2,52 milioane lei”, spune un constructor. În acest caz, proiectul este făcut de o firmă care și-a început activitatea făcând web design și care a avut, în ultimii ani, un singur angajat.

Alte trei dintre proiectele scoase la licitație sunt în comunele Cloșca și Horia, tot din județul Tulcea, și vizea-ză reabilitarea unor străzi. Valoarea estimată este între 2,29 și 4,13 milioane lei pentru fiecare. „Numai materialele, fără săpătură și marcaje, fără lucrări indirecte și fără profit, înseamnă 85% din valoarea estimată”, spune un constructor.

Comuna Ostrov din județul Constanța vrea să refacă drumul comunal 45, iar proiectantul a calculat o valoare estimată de 684.000 lei. Un expert consultat de noi spune că este nevoie de 2.000 de tone de asfalt. Prețul tonei este de circa 350 de lei pe tonă, ceea ce face ca prețul estimat să fie deja depășit.

Un alt exemplu: varianta ocolitoare a orașului Babadag, din județul Tulcea. Valoarea estimată este de 4,47 milioane lei, cea reală este de cel puțin 5,2 milioane lei.

Diferența cea mai mare apare la comuna Jegălia din județul Călărași, care vrea să-și modernizeze rețeaua de drumuri. Valoarea estimată este de 6,01 milioane lei, cea reală depășește 10 milioane lei.

„În acest condiții, cu astfel de prețuri, nu vom avea niciodată o infrastructură de calitate”, spun specialiștii consultați de „România liberă”. 

Achiziții la preț mult mai mic decât cel estimat se fac și în alte domenii. Primăria Constanța, de pildă, a pus la bătaie 136.000 de lei pentru realizarea strategiei de dezvoltare și promovare a turismului în Constanța și Mamaia. Licitația a fost câștigată de o firmă înființată în 2015, Agorapolis SRL, care în 2016 a avut, în medie, un singur angajat. Aceasta a ofertat numai 85.000 de lei. În 2016, firma a raportat o cifră de afaceri de 82.365 lei și o pierdere de 3.542 lei. Strategia conține foarte multe date statistice, câteva truisme, de genul „ar fi bine pentru turism să fie reabilitat Cazinoul”, și câteva idei de evenimente care ar putea atrage turiști.

  Constructorii spun că valoarea estimată a lucrărilor este mult subevaluată și că, în aceste condiții, fie nu va fi nimeni interesat să preia proiectul, fie cine o va face va realiza lucrări de mântuială.

Comentarii

loading...