23.9 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăInvestigații România LiberăEXCLUSIV RL. O firmă din Moscova repară elicopterele Ministerului de Interne...

EXCLUSIV RL. O firmă din Moscova repară elicopterele Ministerului de Interne al României

Potrivit unui anunț postat pe site-ul de licitații electronice e-licitatie.ro, un contract în valoare de circa 1,25 milioane de euro (fără TVA) a fost atribuit, de o structură din sistemul de securitate națională al României, firmei rusești Vertolety Rossi SA.

Conform documentelor aferente licitației, această firmă figurează cu sediul la Moscova, în strada Bolshaya Pionerskaya nr. 1. Anunțul de atribuire a licitației precizează că firma din Rusia a fost, la această licitație, “lider asociere”, iar firma asociată cu aceasta (mai precis în subordinea ei) ar fi un SRL cu sediul în municipiul Constanța.

Această asociere de două firme, dintre care firma rusească este lider, va realiza un contract pentru Inspectoratul General de Aviație din Ministerul Afacerilor Interne al României. După cum se știe, acest inspectorat este o structură militară. Și chiar dacă n-ar fi fost așa, simplul fapt că inspectoratul face parte din MAI îi conferă un statut special.

La licitația organizată de Inspectoratul General de Aviație au fost prezentate doar două oferte. Oferta care a fost respinsă de partea română fusese înaintată de un grup de firme având ca lider compania Aviabaltika Aviation Ltd, cu sediul în Lituania. După cum se știe, Lituania este țară NATO și are din acest motiv, spre deosebire de Rusia, un statut special de cooperare cu România, inclusiv în domeniul militar.

La licitație s-au prezentat două oferte, dintre care doar una a fost considerată „admisibilă” – este vorba, evident, de firma căreia i s-a atribuit licitația. Pe de altă parte, criteriul oficial de atribuire a licitației a fost prețul cel mai scăzut, dar întrucât o singură ofertă a fost socotită admisibilă, rezultă că firma rusească a fost lipsită de concurență și a cerut un preț, iar Inspectoratul General de Aviație din MAI “a executat”, adică a acceptat prețul cerut de ruși.

Contractul a fost atribuit firmei rusești la data de 12 iunie 2019 și a fost transmis prompt, de partea română, către site-ul de licitații electronice, a doua zi, adică la data de 13 iunie.

Contractul al cărui beneficiar va fi MAI se referă la “Prestarea serviciilor de reparații motoare, agregate și piese de schimb pentru elicopterele MI-8”. Mai detaliat, este vorba de “Prestarea serviciilor de reparații, service, asistență tehnică, suport logistic și materiale consumabile aferente acestor servicii, în vederea asigurării potențialului calendaristic și în ore de funcționare a pieselor, agregatelor, ansamblurilor și subansamblurilor, ce echipează elicopterele Mi-8 nr. 730 și nr. 736 aflate în dotarea Inspectoratului General de Aviație din cadrul Ministerul Afacerilor Interne, care au resursa tehnică acordată mai mică decât resursa tehnică a aeronavei”.

Potrivit site-ului Inspectoratului General de Aviație, aeronavele MI-8 sunt elicoptere bimotor, multirol, varianta lor de bază fiind cea de transport, putând fi echipat pentru transport personalităţi / demnitari, forţe de intervenţie, încărcături interioare sau exterioare.

Informații explozive despre firma din Rusia

Putem presupune că Ministerul român de Interne a verificat firma din Moscova înainte să decidă să-i dea pe mână elicopterele care transportă demnitarii români.

Ziarul România Liberă a încercat, la rândul lui, o verificare a firmei Vertolety Rossi. La o simplă căutare pe internet a acestui nume, rezultatul obținut este șocant. Cel puțin două site-uri, www.treasury.gov (site-ul Departamentului Trezoreriei din SUA) și www.stewartlaw.com, indicau, în anii 2015, respectiv 2016, faptul că o firmă rusească având acest nume este supusă sancțiunilor economice impuse de SUA, UE, Canada, Australia și Japonia împotriva Rusiei, ca urmare a invadării peninsulei Crimeea.

Iar ca membră a UE și a NATO, România ar fi și ea obligată să aplice sancțiunile împotriva Rusiei. Mai ales în ceea ce privește contractele încheiate de instituțiile românești din domeniul apărării, al ordinii publice și al siguranței naționale.

Mihai Diac
Mihai Diac
Mihai Diac are o experiență ca jurnalist de peste 20 de ani, atât în presa scrisă cât și online. A început să lucreze în presă la ziarul Azi, în anul 1993, în perioada în care era încă student. Ulterior a lucrat la Adevărul, Gândul și Green Report. La “România liberă”, Mihai Diac lucrează din anul 2015. În paralel cu activitatea jurnalistică, Mihai Diac și-a completat și pregătirea de specialitate. El a absolvit, printre altele, Colegiul Național de Apărare și cursul de pregătire a jurnaliștilor pentru zone de război. Printre acțiunile sale de documentare jurnalistică s-au aflat cele de la bordul portavionului american Truman și al fregatei românești Regina Maria, precum și cele din Afganistan, Irak, Transnistria și Georgia.
Cele mai citite

Surpriză la turneul de la Miami! Carlos Alcaraz, eliminat în „sferturi”

Carlos Alcaraz a fost eliminat în sferturile de finală ale turneului ATP Masters 1.000 de la Miami, după ce a fost învins de bulgarul...

Antrenor dat afară pentru că a avut o relație cu o jucătoare. Anunțul clubului englez Leicester City

Formația engleză de fotbal feminin Leicester City și-a concediat antrenorul, pe Willie Kirk, după ce acesta a fost acuzat că a încălcat codul de...

Explozie la Rafinăria Petromidia! Autoritățile au activat Planul Roșu de Intervenție

O explozie s-a produs, vineri, la Rafinăria Petromidia, iar autorităţile au activat Planul Roşu de Intervenţie. Potrivit Inspectoratului pentru Situaţii de Urgenţă (ISU) „Dobrogea”, explozia...
Ultima oră
Pe aceeași temă