Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

O decizie ciudată a administrației locale

Băcăuanii plătesc dobânzi la credite, în loc să ia fonduri europene

Primarul municipiului Bacău vrea să îndatoreze orașul cu 16.065.000 euro la BERD pentru derularea unor investiții care erau eligibile pe fonduri europene.

Share

Ionuț Avram 0 comentarii

Actualizat: 13.12.2017 - 17:23

De la preluarea mandatului, în luna iunie a anului trecut, noua administrație locală nu a reușit să depună niciun proiect de anvergură pentru atragere de bani gratuiți de la Comisia Europeană.

La începutul lunii mai a acestui an, primarul Bacăului, Cosmin Necula, împreună cu administratorul public al municipiului, Romică Chindruș, au fost plecați la forumul anual al Băncii Europene pentru Reconstrucție și Dezvoltare, la Nicosia.

Miza deplasării, un împrumut de la BERD pentru derularea unor investiții: modernizarea iluminatului public, reabilitarea spitalului TBC și renovarea clădirii primăriei Bacău.

Deplasarea s-a dovedit a fi un succes, reprezentanții BERD fiind de acord cu acordarea unui împrumut de 16.065.000 de euro. Primele două obiective de investiții erau eligibile și pe fonduri europene, însă administrația locală a preferat împrumutul bancar.

 Primăria recunoaște că existau fonduri pentru iluminat

Cea mai importantă investiție este reprezentată de modernizarea iluminatului public din municipiul Bacău. Conform unui răspuns oficial al primăriei, semnat de primarul Necula, în luna octombrie 2014, municipiul a înaintat “o propunere privitoare la modernizarea iluminatului public, în conformitate cu obiectul tematic 4. Propunerea a avut la bază un studiu de fezabilitate, elaborat la nivelul 2011-2012, în urmă cu 5-6 ani, cu o valoa-re estimată a proiectului în sumă de 207 milioane lei (47 milioane de euro)”. În același răspuns, se explică faptul că prin POR 2014-2020, Bacăul dispune de o alocare de 40,8 milioane de euro. Ăsta ar fi motivul pentru care s-a pre-ferat împrumut bancar, mai exact fondurile insuficiente. Totuși, proiectul, sau propunerea, cum îi spune Cosmin Necula, a fost afișat pe site-ul ADRNE la capitolul investiții eligibile.

Fractură de logică

Ceea ce nu a reușit să explice edilul în răspunsul oficial este cum de există două calcule diferite. Pentru modernizarea cu ajutorul împrumutului ar fi de ajuns un pic peste 16 milioane de euro, în vreme ce cu fondurile europene ar fi trebuit 47 de milioane de euro doar pentru iluminat. „Opțiunea pentru un proiect derulat în parteneriat cu BERD s-a impus de la sine, cu atât mai mult cu cât instituția financiar-bancară amintită a de-rulat numeroase proiecte cu diferite autorități publice locale din România, proiecte ce reprezintă exemple de bună practică administrativă”, precizează primarul Bacăului.

 Nu există studiu de fezabilitate contractat

O altă ciudățenie este legată de modul de calcul pentru suma împrumutată. Dacă pentru banii europeni, după cum recunoaște primarul, exista un studiu de fezabilitate, pentru împrumut nu există. Se zice negru pe alb în răspunsul oferit de autoritatea locală. Se explică însă că, dacă s-ar fi depus documentație pentru accesarea de fonduri europene, ar fi trebuit niște bani în plus pentru actuali-zarea SF-ului din 2011-2012. „Costurile ar fi nejustificate, în condițiile în care propunerea de proiect avansată de municipiul Bacău în Planul de Dezvoltare Regională 2014-2020 are o valoare practic nefinanțabilă din fonduri europene”, consideră Cosmin Necula. 

De rambursarea împrumutului se ocupă următoarea administrație

Cele peste 16 milioane de euro, plus dobânzi, vor începe să fie rambursate din 2021. Practic, din cauza incapacității de a rezolva problema finanțărilor europene, primarul PSD lasă un cadou neplăcut următorului primar. La ora asta, conform datelor oficiale de pe site-ul primăriei, datoria publică a Bacăului este de „17,9 la sută, gradul de îndatorare publică anual 2017 și de 15,6 la sută, gradul de îndatorare directă anual 2017”.

Ce înseamnă investiția?

Banii împrumutați de la BERD ar urma să fie folosiți pentru reabilitatea infrastructurii de iluminat pe aproximativ 41 km de străzi, înlocuirea a 9.000 de corpuri de iluminat cu tehnologie LED, sistem de monitorizare video în aproximativ 20 de locații din Bacău, consolidarea și reabilitarea spitalului TBC și consolidarea și reabilitarea clădirii primăriei. De menționat este faptul că existau fonduri europene și pentru spitalul aflat în subordinea municipalității. Alte localități din Moldova au depus deja la Agenția de Dezvoltare Regională Nord-Est proiecte în acest sens, banii fiind deja „amanetați” de restul regiunii.

Electoral. Promisiunile uitate din campanie

Deși a preferat să împrumute Bacăul, în perioada în care era doar candidat la primărie, Cosmin Necula promitea fonduri europene, culmea, chiar pentru modernizarea iluminatului public. Astfel, în programul electoral, Necula scria că dorește “înființarea Serviciului de iluminat public al municipiului Bacău și delegarea operării acestuia către un agent economic cu licență ANRSC, în urma unei lici-tații organizate în condițiile legii; Accesarea de fonduri europene în vederea diminuării pove-rii costurilor cu reabili-tarea și modernizarea sistemului de iluminat public; Elaborarea unui plan etapizat de moder-nizare a iluminatului public, astfel încât în următorii 4 ani Bacău să beneficieze de un serviciu modern și în curs de dezvoltare”. Nu doar că nu s-au atras fondurile promise, însă nici cu delegarea serviciului de iluminat public nu prea se potrivește realitatea de azi. Conform informațiilor, Necula ar dori ca Societatea de Servicii Publice Municipale, societate înființată după modelul Firea, să se ocu-pe de iluminat. De altfel, în statutul societății, în primele trei obiecte de activitate există acest domeniu. Deocamdată, SSPM nu are licență ANRSC.

Comentarii

loading...