21.7 C
București
luni, 16 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăUn miliard € pentru Nădlac-Sibiu

Un miliard € pentru Nădlac-Sibiu

Standardele de cost pentru autostrăzi realizate cu nicio lună în urmă vor conta prea puţin la desemnarea câştigătorilor deoarece preţurile cerute de constructori au o pondere de doar 30%.

 

Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a scos la licitaţie construirea a 182 kilometri de autostradă, respectiv tronsoanele Nădlac-Arad, Timişoara-Lugoj, Lugoj-Deva şi Orăştie-Sibiu. Deschiderea ofertelor este programată pentru jumătatea lunii februarie. Lucrările sunt prevăzute să se desfăşoare pe parcursul a 30 de luni, din care primele şase vor fi destinate întocmirii proiectelor tehnice. Dacă aceste contracte vor fi semnate până în vara acestui an (presupunând că nu vor exista contestaţii care să treneze atribuirea contractelor), autostrada va fi gata la finele anului 2013. Lucrările de construire a tronsoanelor Arad-Timişoara şi Deva-Orăştie au fost deja atribuite firmelor FCC-Alpine şi respectiv Strabag-Straco.

Drumurile noi, inexistente în România, cerinţă de calificare

Criteriile pe care constructorii trebuie să le îndeplinească pentru a fi primiţi la licitaţie sunt foarte dure, cel puţin pentru constructorii români. Tronsoanele sunt împărţite de la unu la trei loturi, iar o firmă singură nu va putea depune decât cel mult o ofertă pe un lot de pe fiecare tronson. Astfel un constructor va primi cel mult lucrările pe patru loturi. Spre exemplu, pentru a se califica la licitaţia de construire a primilor 22 de kilometri din autostrada Nădlac-Arad o firmă va trebui să aibă media cifrei de afaceri pe perioada 2007-2009 de peste 100 milioane de euro, cerinţă îndeplinită de cel mult trei-patru firme româneşti, cel mai probabil de Spedition UMB, Romstrade, Tehnologica Radion sau Delta ACM. Dacă au reuşit cumva să treacă prin furcile caudine ale cifrei de afaceri, constructorii vor trebui să dovedească că au definitivat în ultimii cinci ani cel mult două contracte de drumuri în valoare de peste 100 milioane de euro. Unul din aceste două contracte trebuie să fie pentru o autostradă, drum naţional sau drum expres noi. Cum în România nu s-a construit mai nimic în ultimii ani, doar câteva centuri ocolitoare realizate în principal de firme străine, constructorii români se află în inferioritate.

Preţurile cerute la licitaţii vor conta prea puţin

Deşi Ministerul Transporturilor a emis standarde de cost pentru construirea de autostrăzi, acestea vor conta prea puţin în licitaţiile în valoare totală de peste un miliard de euro. Aceasta deoarece va fi desemnată câştigătoare nu atât oferta cea mai ieftină, cât cea avantajoasă din punct de vedere economic, adică cea care întruneşte un punctaj maxim la evaluarea economică-preţul şi la cea tehnică. Preţul va conta în proporţie de doar 30%, iar cel tehnic de 70%. Metoda de departajare a fost contestată zilele trecute de către un participant la licitaţie care a afirmat că lipsa unui algoritm aritmetic de calcul la componenta tehnică crează Companiei de Autostrăzi posibilitatea atribuirii arbitrare a contractelor. Spre exemplu, dacă membrii comisiei de licitaţie vor fi convinşi că „programul de lucru” prezentat de un constructor este mai bun decât cel al altuia, primul poate primi până la 32 de puncte, iar al doilea nimic.În oferta finală ponderea acestui avantaj va fi de 22 puncte. Pentru a recupera decalajul, a doua firmă va trebui să aibă o ofertă cu 73 de puncte mai bună la preţ, ceea ce înseamnă că, dacă prima firmă a cerut 370 milioane de euro, ea nu va putea solicita mai mult de 100 de milioane de euro. În concluzie statul va plăti, în acest exemplu, nu mai puţin de 270 milioane de euro în plus, la o lucrare ce ar putea fi făcută şi cu 100 milioane de euro.

COSTURI ESTIMATIVE
Tronsoane autostrăzi scoase la licitaţie, ianuarie 2011
Tronson              Lungime, km Valoare, mil.euro Preţ, euro/km
Nădlac-Arad         38                   230                      6,04
Timişoara-Lugoj   35                   204                      5,8
Lugoj-Deva          27,4                260                      9,53
Orăştie-Sibiu        82                   683                      8,3

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Grecia va impune o interdicție de cel puțin un an asupra noilor închirieri pe termen scurt în Atena

Guvernul grec a anunțat că interdicția asupra noilor licențe pentru închirieri pe termen scurt în trei districte din centrul Atenei va fi în vigoare...

Plouă într-o maternitate nouă care a fost inaugurată recent. Investiția s-a ridicat la 20 milioane de euro

La doar o lună după inaugurarea Maternității Bega din Timișoara, unitatea, în care s-au investit 20 de milioane de euro, se confruntă cu infiltrări...

Rușii bogați își păstrează stilul de viață luxos pe Coasta de Azur, în ciuda sancțiunilor UE

Deși sancțiunile impuse de Uniunea Europeană împotriva oligarhilor ruși au vizat înghețarea activelor și confiscarea proprietăților, Coasta de Azur rămâne o destinație populară pentru...
Ultima oră
Pe aceeași temă