17.7 C
Bucureศ™ti
sรขmbฤƒtฤƒ, 5 octombrie 2024
AcasฤƒInvestigaศ›ii Romรขnia Liberฤƒลžase motive pentru care autostrฤƒzile lui Ponta vor rฤƒmรขne pe hรขrtie

ลžase motive pentru care autostrฤƒzile lui Ponta vor rฤƒmรขne pe hรขrtie

ลžeful Guvernului a prezentat ieri harta principalelor autostrฤƒzi a cฤƒror construire o promite românilor, condiลฃia fiind, desigur, ca aceลŸtia sฤƒ accepte plata supraccizei la carburanลฃi, situatฤƒ teoretic la un nivel de doar 7 eurocenลฃi la litru ลŸi  care, în realitate, va fi mult mai mare, ca urmare a aplicฤƒrii inflaลฃiei ลŸi TVA la aceastฤƒ valoare. El a prezentat o aลŸa-zisฤƒ strategie, intitulatฤƒ ”România 100”, ce prevede construirea a cel puลฃin 1.200 de kilometri de autostradฤƒ pânฤƒ în 2020, an în care se va încheia urmฤƒtorul exerciลฃiu financiar al UE. Proiectele urmeazฤƒ sฤƒ facฤƒ obiectul unei legi care va fi votatฤƒ de Parlament.

CiteลŸte ลŸi: Dacia: Este o nebunie sฤƒ faci autostradฤƒ pe Valea Prahovei ลŸi nu pe Valea Oltului

1. Proiectele selectate arbitrar

Potrivit lui România are patru surse mari ลŸi late pentru realizarea proiectelor.

Prima sursฤƒ sunt Fondurile de Coeziune (3 miliarde de euro) destinate realizฤƒrii de autostrฤƒzi pe reลฃeaua TEN-T centralฤƒ. Aici Ponta doreลŸte realizarea urmฤƒtoarelor autostrฤƒzi: Bacฤƒu-Roman cu douฤƒ bifurcaลฃii, una spre IaลŸi, alta spre Târgu Neamลฃ, PiteลŸti-Râmnicu Vâlcea, Craiova-Calafat ลŸi BucureลŸti-Alexandria.

CiteลŸte ลŸi: Ponta: Avem 500 de km de autostrฤƒzi. 230 au fost inauguraลฃi anul trecut de actualul Guvern

Singurul argument pentru construirea ultimei autostrฤƒzi este doar faptul cฤƒ vicepremierul Liviu Dragnea este ataลŸat sufleteลŸte ลŸi nu numai de judeลฃul Teleorman. Potrivit estimฤƒrilor de trafic pentru 2015 realizate de CESTRIN ( Centrul de Studii al Ministerului Transporturilor), segmentul dinspre Alexandria are un trafic la jumฤƒtate din cel necesar realizฤƒrii unei autostrฤƒzi. Mai mult viitoarea autostradฤƒ urmeazฤƒ sฤƒ se înfunde aici, nefiind prevฤƒzutฤƒ o continuare a acesteia spre Craiova.

2. Autostrada spre Moldova ocoleลŸte câmpia

O a doua posibilฤƒ eroare este aducerea autostrฤƒzii Moldova prin BraลŸov. Nu este prevฤƒzutฤƒ o legฤƒturฤƒ dinspre Buzฤƒu. Rutele alternative Buzฤƒu-Bacฤƒu ลŸi BraลŸov Bacฤƒu au aproximativ aceeaลŸi lungime (aproximativ 180 de kilometri) însฤƒ prima ar fi mult mai ieftinฤƒ fiind construitฤƒ prin câmpie. In plus tentativa Guvernului ลŸi a Companiei de autostrฤƒzi de a concentra atât traficul spre vestul ลฃฤƒrii, cât ลŸi cel spre estul României, pe valea Prahovei va duce inevitabil la blocaje de trafic pe viitoarea autostradฤƒ, în special în apropierea localitฤƒลฃilor. Fericit va fi doar viitorul concesionar al autostrฤƒzii de pe Valea Prahovei ale cฤƒrui venituri vor creลŸte substanลฃial.

A doua sursฤƒ sunt Fondurile de Dezvoltare Regionalฤƒ (1,5 miliarde euro). Din acestea se vor construi autostrada Sibiu-BraลŸov -Bacฤƒu, cu o lungime totalฤƒ de 320 de kilometri.

3. Concesiuni ce se terminฤƒ în câmp

In sistem de concesiune, acestea fiind a treia sursฤƒ de finanลฃare, urmeazฤƒ sฤƒ fie realizate autostrฤƒzile PloieลŸti-Comarnic-BraลŸov, PiteลŸti Craiova ลŸi Suplacu de Barcฤƒu-BorลŸ. Lungimea însumatฤƒ a acestora ar fi de 340 de kilometri. O bunฤƒ parte a acestor autostrฤƒzi se terminฤƒ însฤƒ în câmp, iar aceasta este o altฤƒ greลŸealฤƒ. Succesul concesiunilor va depinde de capacitatea Guvernului de a implementa rapid proiectele autostrฤƒzilor ce leagฤƒ tronsoanele concesiunionate de restul reลฃelei.

4. Supraestimarea gradului de absorbลฃie

Ultima sursฤƒ vor fi alocฤƒrile bugetului de stat. Alocฤƒri cifrate la 750 de milioane de euro anual vor permite închiderea la graniลฃฤƒ a autostrฤƒzii Transilvania (Suplacu de Barcฤƒu BorลŸ, 60 de kilometri) ลŸi realizarea autostrฤƒzii  Buzฤƒu=Brฤƒila-Galaลฃi, cu o lungiome de 120 de kilometri).

Puse cap la cap priomisiunile Guvernului nasc câteva semne de întrebare. Pânฤƒ în prezent, în actualul exerciลฃiu financiar, anume 2007-2013 România a absorbit doar este aproape 17% (800 de milioane de euro) , deci nici mฤƒcar o cincime din banii puลŸi la dispoziลฃie. Apare a patra întrebare. Cât de posibilฤƒ va fi atunci cheltuirea a 4,5 miliarde de euro în urmฤƒtorul exerciลฃiu financiar.

5. Subestimarea cheltuielilor bugetare

Subestimarea cheltuielilor bugetare implicate de aceste proiecte este se pare a cincea greลŸealฤƒ. Pe lângฤƒ cele 750 de  milioane de euro promise anual pentru cele douฤƒ autostrฤƒzi menลฃionate, bugetul de stat va trebui sฤƒ asigure cofinanลฃarea fondurilor europene (aproximativ 10% fฤƒrฤƒ a include aici costuri cu exproprieeri, mutฤƒrii de instaลฃaii, proiectare, consultanลฃฤƒ, studii arheologice). Tot de la buget vor trebui acoperite ลŸi diferenลฃele dintre sumele încasate din taxele de autostradฤƒ, posibil mai mici, ลŸi datoriile cฤƒtre concesionari.

6. Organizarea licitaลฃiilor 

Neregulile privind achiziลฃiile publice, practicile de blocare a licitaลฃiilor de cฤƒtre cei ce se considerฤƒ nedreptฤƒลฃiลฃi la licitaลฃii, târguielile acestora pentru obลฃinerea altor contracte la schimb, posibilele blocฤƒri ale fondurilor UE din cauza neregulilor reprezintฤƒ un al ลŸaselea semn de întrebare privind realismul planurilor prezentate ieri de cฤƒtre Victor |Ponta.

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ