ลeful Guvernului a prezentat ieri harta principalelor autostrฤzi a cฤror construire o promite românilor, condiลฃia fiind, desigur, ca aceลtia sฤ accepte plata supraccizei la carburanลฃi, situatฤ teoretic la un nivel de doar 7 eurocenลฃi la litru ลi care, în realitate, va fi mult mai mare, ca urmare a aplicฤrii inflaลฃiei ลi TVA la aceastฤ valoare. El a prezentat o aลa-zisฤ strategie, intitulatฤ ”România 100”, ce prevede construirea a cel puลฃin 1.200 de kilometri de autostradฤ pânฤ în 2020, an în care se va încheia urmฤtorul exerciลฃiu financiar al UE. Proiectele urmeazฤ sฤ facฤ obiectul unei legi care va fi votatฤ de Parlament.
Citeลte ลi: Dacia: Este o nebunie sฤ faci autostradฤ pe Valea Prahovei ลi nu pe Valea Oltului
1. Proiectele selectate arbitrar
Potrivit lui România are patru surse mari ลi late pentru realizarea proiectelor.
Prima sursฤ sunt Fondurile de Coeziune (3 miliarde de euro) destinate realizฤrii de autostrฤzi pe reลฃeaua TEN-T centralฤ. Aici Ponta doreลte realizarea urmฤtoarelor autostrฤzi: Bacฤu-Roman cu douฤ bifurcaลฃii, una spre Iaลi, alta spre Târgu Neamลฃ, Piteลti-Râmnicu Vâlcea, Craiova-Calafat ลi Bucureลti-Alexandria.
Citeลte ลi: Ponta: Avem 500 de km de autostrฤzi. 230 au fost inauguraลฃi anul trecut de actualul Guvern
Singurul argument pentru construirea ultimei autostrฤzi este doar faptul cฤ vicepremierul Liviu Dragnea este ataลat sufleteลte ลi nu numai de judeลฃul Teleorman. Potrivit estimฤrilor de trafic pentru 2015 realizate de CESTRIN ( Centrul de Studii al Ministerului Transporturilor), segmentul dinspre Alexandria are un trafic la jumฤtate din cel necesar realizฤrii unei autostrฤzi. Mai mult viitoarea autostradฤ urmeazฤ sฤ se înfunde aici, nefiind prevฤzutฤ o continuare a acesteia spre Craiova.
2. Autostrada spre Moldova ocoleลte câmpia
O a doua posibilฤ eroare este aducerea autostrฤzii Moldova prin Braลov. Nu este prevฤzutฤ o legฤturฤ dinspre Buzฤu. Rutele alternative Buzฤu-Bacฤu ลi Braลov Bacฤu au aproximativ aceeaลi lungime (aproximativ 180 de kilometri) însฤ prima ar fi mult mai ieftinฤ fiind construitฤ prin câmpie. In plus tentativa Guvernului ลi a Companiei de autostrฤzi de a concentra atât traficul spre vestul ลฃฤrii, cât ลi cel spre estul României, pe valea Prahovei va duce inevitabil la blocaje de trafic pe viitoarea autostradฤ, în special în apropierea localitฤลฃilor. Fericit va fi doar viitorul concesionar al autostrฤzii de pe Valea Prahovei ale cฤrui venituri vor creลte substanลฃial.
A doua sursฤ sunt Fondurile de Dezvoltare Regionalฤ (1,5 miliarde euro). Din acestea se vor construi autostrada Sibiu-Braลov -Bacฤu, cu o lungime totalฤ de 320 de kilometri.
3. Concesiuni ce se terminฤ în câmp
In sistem de concesiune, acestea fiind a treia sursฤ de finanลฃare, urmeazฤ sฤ fie realizate autostrฤzile Ploieลti-Comarnic-Braลov, Piteลti Craiova ลi Suplacu de Barcฤu-Borล. Lungimea însumatฤ a acestora ar fi de 340 de kilometri. O bunฤ parte a acestor autostrฤzi se terminฤ însฤ în câmp, iar aceasta este o altฤ greลealฤ. Succesul concesiunilor va depinde de capacitatea Guvernului de a implementa rapid proiectele autostrฤzilor ce leagฤ tronsoanele concesiunionate de restul reลฃelei.
4. Supraestimarea gradului de absorbลฃie
Ultima sursฤ vor fi alocฤrile bugetului de stat. Alocฤri cifrate la 750 de milioane de euro anual vor permite închiderea la graniลฃฤ a autostrฤzii Transilvania (Suplacu de Barcฤu Borล, 60 de kilometri) ลi realizarea autostrฤzii Buzฤu=Brฤila-Galaลฃi, cu o lungiome de 120 de kilometri).
Puse cap la cap priomisiunile Guvernului nasc câteva semne de întrebare. Pânฤ în prezent, în actualul exerciลฃiu financiar, anume 2007-2013 România a absorbit doar este aproape 17% (800 de milioane de euro) , deci nici mฤcar o cincime din banii puลi la dispoziลฃie. Apare a patra întrebare. Cât de posibilฤ va fi atunci cheltuirea a 4,5 miliarde de euro în urmฤtorul exerciลฃiu financiar.
5. Subestimarea cheltuielilor bugetare
Subestimarea cheltuielilor bugetare implicate de aceste proiecte este se pare a cincea greลealฤ. Pe lângฤ cele 750 de milioane de euro promise anual pentru cele douฤ autostrฤzi menลฃionate, bugetul de stat va trebui sฤ asigure cofinanลฃarea fondurilor europene (aproximativ 10% fฤrฤ a include aici costuri cu exproprieeri, mutฤrii de instaลฃaii, proiectare, consultanลฃฤ, studii arheologice). Tot de la buget vor trebui acoperite ลi diferenลฃele dintre sumele încasate din taxele de autostradฤ, posibil mai mici, ลi datoriile cฤtre concesionari.
6. Organizarea licitaลฃiilor
Neregulile privind achiziลฃiile publice, practicile de blocare a licitaลฃiilor de cฤtre cei ce se considerฤ nedreptฤลฃiลฃi la licitaลฃii, târguielile acestora pentru obลฃinerea altor contracte la schimb, posibilele blocฤri ale fondurilor UE din cauza neregulilor reprezintฤ un al ลaselea semn de întrebare privind realismul planurilor prezentate ieri de cฤtre Victor |Ponta.