Compania de Autostrฤzi a primit opt oferte pentru realizarea tronsonului Cernavodฤ-Medgidia, cu valori cuprinse între 88 ลi 143 milioane euro, fฤrฤ TVA.
Compania Naลฃionalฤ de Autostrฤzi ลi Drumuri Naลฃio-nale din România, care a reziliat în primฤvara acestui an contractul de construire semnat cu firma francezฤ COLAS pentru construirea celor 20 km de autostradฤ dintre Cernavodฤ-Medgidia, ar putea construi mult mai ieftin tronsonul în cauzฤ, aratฤ ofertele primite de companie.
Dacฤ vechiul contract cu firma francezฤ COLAS avea o valoare de 634 milioane lei, fฤrฤ TVA, acum cea mai bunฤ ofertฤ este de 379 milioane lei, fฤrฤ TVA. Dacฤ luฤm în considerare faptul cฤ firma francezฤ a efectuat deja lucrฤri de 93 milioane de lei, existฤ ลase oferte ce au valori mai bune decât cea a companiei COLAS. Dacฤ va accepta cea mai micฤ ofertฤ, luând în considerare ลi banii primiลฃi de COLAS, în final se va plฤti pe un km de autostradฤ cel puลฃin 5,2 milioane euro, fฤrฤ TVA.
Care sunt cele mai bune trei oferte
În ordine, acestea au fost primite din partea firmelor FCC/Delta ACM 93 (379 milioane lei), Spedition UMB (429 milioane lei) ลi OHL/Soares da Costa (451 milioane lei).
FCC este o importantฤ firmฤ spaniolฤ care în România mai realizeazฤ doar tronsonul de autostradฤ Timiลoara-Arad. FCC care acum are o ofertฤ de 379 milioane lei, a participat la licitaลฃia pentru porลฃiunea Cernavodฤ-Medgidia ลi în 2009, având atunci cel mai bun preลฃ la licitaลฃie, respectiv cu 20 milioane de euro mai puลฃin decât cel al companiei care a câลtigat contractul, anume COLAS. Firma spaniolฤ a fost însฤ descalificatฤ. FCC este principalul acลฃionar al companiei austriece Alpine, deลฃinฤtoare a unui contract de construire pentru un tronson de autostradฤ între Nฤdlac ลi Sibiu. În cazul tronsonului Cernavodฤ-Medgidia una din problemele de care s-ar putea lovi compania spaniolฤ este preลฃul neobiลnuit de scฤzut cerut de aceasta, adicฤ 76% din oferta medie (493 milioane lei). Prevederile legale afirmฤ cฤ, dacฤ o ofertฤ este mai micฤ de 85% din media celorlalte oferte, organizatorul licitaลฃiei poate cere verificฤri care sฤ arate dacฤ e vorba sau nu de preลฃuri de dumping.
Cea de-a doua clasatฤ, Spedi-tion UMB, are o ofertฤ de 429 milioane lei ลi este cea mai importantฤ companie româneascฤ de construcลฃii de drumuri, fiind deลฃinutฤ de regele asfaltului Dorinel Umbrฤrescu. El este principalul beneficiar al contractelor acordate dupฤ venirea ministrului Anca Boagiu la cârma Ministerului Transporturilor. Deลฃine contracte de modernizare a sute de km pe drumuri naลฃionale importante, centuri ocolitoare ลi, recent, a câลtigat ลi lucrฤrile pe primul tronson al autostrฤzii Timiลoara-Lugoj. Spedition UMB este liderul consorลฃiului care construieลte autostrada Moara Vlฤsiei-Ploieลti.
Cât priveลte a treia ofertฤ (451 milioane lei), aceasta aparลฃine asocierii portugheze formate din OHL/Soares da Costa, firme care mai degrabฤ au câลtigat contracte de micฤ importanลฃฤ.
Cine sunt ceilalลฃi
Dacฤ acum doi ani nu a existat nici un ofertant român pentru autostradฤ, acum sunt nu mai puลฃin de trei ofertanลฃi autohtoni din totalul de opt. Pe lângฤ Spedition UMB au mai depus oferte Vega 93/Selina/Arcada/ Consitrans (a patra ofertฤ ca preลฃ) ลi Tehnologica Radion/Lena/Procons 21/Viadesign.
Tehnologica Radion este deลฃinutฤ de Theodor Berna, un rege al asfaltฤrilor în Bucureลti. Tehnologica a participat ลi la licitaลฃiile pentru tronsoanele Nฤdlac-Sibiu, unde a depus douฤ contestaลฃii.
Pentru una dintre plângeri, cea pentru lotul 2 din Timiลoara-Lugoj, Consiliul Naลฃional de Soluลฃionare a Contestaลฃiilor i-a dat dreptate lui Berna în douฤ rânduri. Firma italianฤ Astaldi, constructorul tronsonului învecinat Medgidia-Constanลฃa, a depus ลi ea ofertฤ, a ลasea ca valoare.
Cum se desemneazฤ câลtigฤtorul
Câลtigฤtorul contractului va fi numit la finele acestei luni. Desemnarea sa va avea loc pe baza unui punctaj total în care oferta financiarฤ are o pondere de 70% iar cea tehnicฤ de 30%. Pentru a câลtiga contractul firma clasatฤ pe locul 2 va avea nevoie la criteriul tehnic de 26 de puncte în plus faลฃฤ de primul clasat (din totalul de 100 puncte), în timp ce ultima clasatฤ, Tehnologica Radion va avea nevoie de 82 de puncte.