PSD cere premierului Emil Boc demiterea ministrului Transporturilor, Radu Berceanu, pentru "incompetenta" de care acesta ar fi dat dovada in perioada in care a condus MTI si pentru modul in care a coordonat negocierile referitoare la constructia tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, transmite Mediafax.
Departamentul Transporturi din PSD solicita Guvernului sa nu accepte validarea negocierii aferente constructiei autostrazii Comarnic-Brasov, in forma semnata de ministrul Radu Berceanu, se arata intr-un comunicat transmis de PSD si semnat de senatorul Sorin Bota, seful acestui departament. El mentioneaza ca social-democratii fac aceasta solicitare avand in vedere "costurile exagerate, in comparatie cu ce a fost negociat de acelasi minister si aceeasi companie, cu acelasi consultant, in timpul guvernarii Adrian Nastase, dar care au fost anulate de oamenii celui mai mare dusman al autostrazilor Traian Basescu, in speta de ministrul Dobre, pe considerente ca acele contracte sunt costisitoare si in spatele lor stau interese particulare".
"Cerem premierului Emil Boc demiterea ministrului Radu Berceanu pentru incompetenta de care a dat dovada timp de mai bine de un an in care a condus MTI si modul in care a coordonat in calitate de ministru negocierea acestui proiect", continua comunicatul.
In argumentarea solicitarii de demitere a ministrului Transporturilor, Bota prezinta date si cifre din contractele negociate in 2004.
"Ce sa intelegem din diferenta de aproape 154 miliarde de euro rezultata din contractele incheiate de MTI in 2004 si cel de acum, semnat de Radu Berceanu? Care sunt acele costuri exagerate sau acele interese particulare, invocate de PD in 2004?", se intreaba el.
Social-democratii considera ca acest contract "sfideaza bunul simt si ridica incompetenta si interesele de grup la rang de interes national".
"Cu diferenta de 154 miliarde (aproximativ 50%), plus banii care s-au alocat pana acum se putea ajunge la finalizare autostrazi Transilvania la pretul de 2,3 miliarde. Consideram ca Romania are resurse si solutii, dar trebuie sa fie gestionate responsabil si cu mult profesionalism, daca vrem sa construim o infrastructura moderna. Asa cum sta situatia transporturilor azi in Romania, intelegem ca senatorul Radu Berceanu crede ca a fi ministrul Transportului inseamna a transporta bani cu vagonul din buzunarele romanilor in buzunarul personal, de aceea va rugam sa dispuneti o analiza comparativa a contractelor incheiate in 2004 si cel incheiat acum si sa-l demiteti de urgenta pe senatorul Radu Berceanu din functia de ministru", conchide comunicatul.
Ministrul Radu Berceanu a semnat, in 18 ianuarie, impreuna cu presedintele grupului francez Vinci si un reprezentant al companiei elene Aktor, contractul de concesiune, pe 30 de ani, pentru tronsonul de autostrada Comarnic-Brasov, proiectul urmand sa fie finalizat pana in ianuarie 2014.
Proiectul este primul contract din Romania de constructie prin concesiune a unui tronson de autostrada.
Statul va plati in cei 30 de ani, in total, 4,8 miliarde de euro.
Din suma totala, 3,108 miliarde euro reprezinta cheltuieli cu imprumutul principal, 670 milioane euro – cheltuieli cu creditul subordonat, 323 milioane euro – cheltuieli legate de operare si intretinere, 584 milioane euro – taxe, impozite si alte costuri financiare, 146 milioane euro – inflatia, potrivit Ministerului Transporturilor. Suma de 323 de milioane de euro aferenta cheltuielilor legate de operare si intretinere reprezinta doar o parte din costul total al acestei activitati, restul fiind suportat din taxele de concesiune – taxa de autostrada, chirii si altele.
Constructia propriu-zisa a tronsonului, in lungime de 55 de kilometri, va costa circa 1,2 miliarde de euro. Soseaua va avea 30 de kilometri de tuneluri, din care cel mai lung va avea 3,8 kilometri. Autostrada va avea cinci noduri rutiere, la Comarnic, Sinaia, Busteni, Predeal si Rasnov.
Dupa inchiderea financiara (etapa ulterioara semnarii contractului, care vizeaza obtinerea de finantare, n.r.) consortiul are la dispozitie maxim un an pentru a efectua studiile geotehnice si proiectul tehnic, iar ulterior va incepe constructia propriu-zisa, a spus Berceanu. Daca termenul de realizare a autostrazii va depasi patru ani, asocierea va plati penalitati, iar daca va realiza mai devreme autostrada va primi o bonificatie.