ERA România a realizat o radiografie a companiilor româneşti pe baza bilanţurilor depuse de acestea la Ministerul Finanţelor şi la Registrul Comerţului pentru 2011 şi o analiză comparativă cu cifrele raportate în 2010. Astfel, numărul de companii active din România a fost de 590.000 la sfârşitul lui 2011, în scădere cu 3% faţă de anul 2010.
Din punct de vedere al mărimii acestora în funcţie de cifra de afaceri, 81% au avut o cifră de afaceri sub 100.000 de euro. Doar 22.100 de firme au înregistrat o cifră de afaceri mai mare de 1 million de euro, reprezentând 3,7% din totalul companiilor active, în creştere cu 10% faţă de 2010. Companiile cu o cifră de afaceri peste 5 milioane de euro sunt în număr de 5.300, cu 500 mai multe decât în 2010, iar numărul firmelor cu o cifră de afaceri de peste 10 milioane de euro este de 2.669, adică 0,5% din totalul companiilor româneşti.
Doar 10 companii au reuşit performanţă de a intră în clubul exclusivist al celor cu cifră de afaceri de peste 1 miliard de euro, cu 2 mai multe decât în 2010.
Din perspectiva profitabilităţii nete, din totalul de 590.000 de companii active, un procent de 42% au înregistrat pierderi, 39% au profit net, în timp ce 19% au depus situaţii financiare cu profit şi cifră de afaceri 0 (companii care nu au avut activitate în 2011 sau companii inactive, dar care încă nu au fost închise).
Profitabilitate redusă
La nivelul lui 2011, profitul net cumulat la nivel naţional înregistrat de firmele active din România a fost de 5,3 miliarde de lei, adică de aproximativ 1,18 miliarde euro. Această indică o profitabilitate medie netă de numai 0.52% din cifra de afaceri şi un profit mediu net de numai 9.000 lei, adică aproape 2.000 de euro per firmă pentru întregul an 2011, aproximativ egal cu valoarea unui salariu minim anual pe economie.
Acest rezultat, deşi modest, este totuşi net superior performanţelor din 2010, când per total companiile au înregistrat o pierdere de 5,68 miliarde lei (9.300 lei / companie).
Segmentul companiilor cu cea mai bună rată a profitului net în 2011-4,5%-este alcătuit din cele 23 de companii cu o cifră de afaceri cuprinsă între 500 milioane şi 1 miliard de euro, urmate de cele 10 companii din „clubul miliardarilor”, cu o rată medie a profitului de 2,8%.
La polul opus se află companiile cu cifră de afaceri de până la 100.000 de EUR, cu o pierdere netă medie de 27% raportată la cifra de afaceri din 2011, adică 19,400 de lei (aproximativ 4.300 de euro). Restul grupelor de companii înregistrează o rată medie a profitului net cuprinsă între 0,8% şi 1,6%.
„Profitabilitatea netă precară din 2011 ne arată că în general firmele româneşti încă suferă şi se zbat la graniţă dintre profit şi pierdere şi sunt încă prea puţin competitive şi eficiente sub aspectul performanţei operaţionale şi financiare. O proftabilitate netă de 0,5% la nivel de ţară şi un profit net consolidat la nivel naţional de sub 1,2 miliarde de Euro în 2011, ne indică o performanţă şi o competitivitate extrem de slabă a mediului de afaceri local. Este un punct de plecare pentru analiza rezultatelor din 2012, care nu se anunţă a fi un an cu mult mai bun”, spune Cristian Ionescu, Country Manager al Expense Reduction Analysts România.