8.7 C
București
luni, 9 decembrie 2024
AcasăInvestigații România Liberă"Primul lucru vizibil in Romania: o piata auto in crestere"

„Primul lucru vizibil in Romania: o piata auto in crestere”

Jacques Daniel, manager comercial pentru Renault Nissan Dacia Romania, a venit la Bucuresti la jumatatea anului trecut, dupa aproape sase ani petrecuti la conducerea Renault Nissan Olanda. Recunoaste ca a fost surprins cand a auzit ca va coordona vanzarile din Romania, dar tine sa spuna ca surpriza s-a transformat rapid in entuziasm cand a vazut ca piata romaneasca este caracterizata de o crestere spectaculoasa. O crestere care a asezat tara noastra pe locul 6 in randul celor mai importante tari pentru afacerile Renault.
– Anul trecut, pe 9 februarie, presedintele Grupului Renault, Carlos Ghosn, si-a asumat trei angajamente in cadrul  planului Renault "Contract 2009". Ce progrese a facut pana acum reprezentanta din Romania pentru indeplinirea acestor angajamente?
Nu putem sa spunem ca vom mai fi aici in 2009 daca nu facem progrese in fiecare an. Ca atare, am repartizat eforturile si astazi pot spune ca suntem in grafic, in primul rand din punctul de vedere al criteriului privind profitabilitatea, care este un aspect major pentru grup. Este adevarat ca marja de profit operational a scazut anul trecut de la 3,2% la 2,56%, dar ne mentinem obiectivul pentru urmatorii trei ani pentru acest indicator, estimat sa avanseze la 3% in 2007 si la 6% in 2009. Cifra de afaceri a grupului s-a ridicat in 2006 la 41.528 miliarde euro, cu 0,8% mai mica decat in anul anterior. La constructia acestei valori a contribuit negativ o scadere de 4,2% a cifrei de afaceri in Europa si pozitiv o crestere de 2,3% pentru celelalte regiuni ale lumii, in care s-a aflat si Romania. Veniturile operationale s-au ridicat la 877 de milioane de euro, in timp ce veniturile financiare nete au fost de 61 de milioane de euro. Al doilea criteriu, cel de volum, este mai putin spectaculos din punctul de vedere al rezultatelor, grupul Renault inregistrand o scadere a vanzarilor de aproape 100.000 de vehicule. Daca pentru 2009 aveam o tinta de 800.000 de vehicule comercializate in plus, acum trebuie sa vindem cu 900.000 de unitati mai mult, pentru a recupera intarzierile.

– Cum se explica aceasta cadere?
Bineinteles, sunt motive care explica aceasta cadere. Prima este ceea ce numim in limbaj de specialitate "distributie selectiva". Cu alte cuvinte, nu vrem sa facem volum doar pentru a inregistra volum. In schimb, sa vinzi masini si sa faci si marja de profit este mai dificil. Pe unele piete din Europa de Vest, Renault a luat o decizie curajoasa, aceea de a reduce volumul de vanzari acolo unde nu era rentabil. Aceasta  explica partial scaderea vanzarilor. As vrea sa intelegeti ca aceasta scadere este caracteristica pietelor Europei de Vest. Vedeti, prin decizia presedintelui Carlos Ghosn, pietele Renault au fost impartite in cinci regiuni: Franta, Europa de Vest – care include si Ungaria, America de Sud, Africa – Asia si Euromed, ce cuprinde Africa de Nord, Turcia, Romania, Bulgaria si Federatia Rusa. Aceste ultime trei regiuni au inregistrat vanzari in crestere, deci un lucru valabil si pentru Romania. Oricum, nu suntem ingrijorati. Nu spun ca trebuie sa scadem, dar am ales sa scadem pe vehiculele care nu erau suficient de profitabile. Avem indicatorii nostri interni care arata ca Renault a progresat. Putem spune ca  eforturile facute pentru calitate au dat roade. Masinile pe care le-am lansat au avut foarte mare succes.

– Care este contributia Romaniei la rezultatele Grupului?
Cifrele sunt un criteriu foarte concret. De exemplu, Logan este un produs de foarte buna calitate. In ceea ce priveste volumul vanzarilor si rentabilitatea, Romania si-a atins obiectivele. Rezultatele sunt superioare, deci am contribuit la rezultatele generale ale grupului.  Oricum, pe tabla de sah a industriei auto mondiale Romania are patratul ei. Cand in 1999 am cumparat Dacia, am estimat ca avea potential si acest potential s-a concretizat. Istoria ne-a dovedit ca am avut dreptate. Astazi, in industria auto, sunt doi-trei indici-standard – cifra de afaceri, numarul de masini vandute -, prin care se pot clasifica constructorii. Astfel, Romania a ajuns a sasea piata ca importanta pentru Renault. Adica ea vine imediat dupa Franta, Spania, Germania, Anglia si Italia.

– Cum caracterizati piata romaneasca auto, comparativ cu celelalte piete din Europa de Est?
Primul lucru vizibil: este o piata in crestere. Comparativ, trebuie sa stiti ca faptul caracteristic pietelor vestice este ca sunt plafonate. Inainte de a veni in Romania, intre 2001 si jumatatea lui 2006, am lucrat in Olanda. Piata de acolo a scazut in fiecare an. Este ceva foarte dificil, pentru ca ai investitii, imobilizari. Iar in Romania, an de an, piata este in crestere, ceea ce este, si din punct de vedere profesional, foarte bine. Nimeni nu stie ce va fi in 2007, dar va ramane acest trend.

– Ce beneficii poate aduce aderarea Romaniei la UE unui gigant mondial cum este Renault?
Sigur, este un lucru foarte bun. Dezvoltarea economica si cresterea pietei auto sunt factori care vor fi amplificati de intrarea in UE. Companiile vor avea nevoie de masini, un lucru bun nu numai pentru Renault, ci si pentru ceilalti constructori. Marca Renault nu o sa beneficieze de ceva mai mult, dar Dacia, care este ceva special in Romania, un simbol national, va beneficia de o fluiditate mai mare in schimburile comerciale cu UE.  

– Sunteti de mai putin de un an in Romania. Ce ati gandit in primul moment in care ati aflat ca veti veni la Bucuresti?
In primul moment am fost surprins, pentru ca in cultura Renault Romania nu facea parte din randul tarilor importante. Exista un fel de ierarhie implicita, Franta fiind cea mai importanta pentru grup, sigur, din motive istorice. Urmau celelalte patru tari europene: Germania, Anglia, Italia si Spania. Apoi venea randul celor mai mici, dar la fel de importante, Belgia, Olanda. Dupa toate acestea era Romania. Dar, o data cu decizia presedintelui Carlos Ghosn, au fost redefinite prioritatile, din cauza faptului ca pietele europene sunt plafonate. Deci, daca vrem sa ne dezvoltam, nu in Europa ne dezvoltam, ci in tarile emergente: India, Iran, statele din America Centrala si de Sud. Cum am spus, prima reactie cand am auzit ca voi veni in Romania a fost de surpriza, dar apoi mi-am dat seama ca piata romaneasca a devenit una de mare importanta. Am venit cu aceasta viziune la Bucuresti, deci pot spune ca am transformat surpriza in entuziasm. Sigur, n-am ajuns intr-o tara cu o organizare perfecta, matura, stabila, dar este una in crestere spectaculoasa, ceea ce nu am intalnit in alte tari.

Interviu realizat de  Ada Stefan

Cele mai citite

Lichiditatea interbancară, la minimul ultimilor doi ani: doar 18 miliarde de lei medie zilnică

În noiembrie 2024, lichiditatea de pe piața interbancară a coborât la doar 18 miliarde de lei medie zilnică, marcând cel mai scăzut nivel din...

Investitorii români dețin cel puțin 5-10 miliarde de dolari în criptomonede, estimează CEO-ul Bitcoin România

Românii au acumulat de-a lungul timpului investiții semnificative în piața criptomonedelor, iar valoarea totală a acestora se ridică acum la cel puțin 5-10 miliarde...

Topul celor mai bune beneficii pentru angajați în UE: finanțele, energia și tehnologia, pe primele locuri

Companiile europene din domenii precum finanțe, energie și tehnologie au oferit cele mai consistente beneficii salariale și extrasalariale în 2022, potrivit unui raport Eurostat. Cheltuielile...
Ultima oră
Pe aceeași temă