Terminarea lucrฤrilor începute la sectorul 3C Suplacu de Barcฤu-Borล, care nu au fost protejate prin lucrฤri de conservare, va costa statul român 250 de milioane de euro, aratฤ un raport al firmei de consultanลฃฤ Egis care a inventariat lucrฤrile cu puลฃin timp înainte de rezilierea contractului cu firma americanฤ.
Potrivit raportului, parte a acordului de încetare a contractului semnat în 2003, totalul lucrฤrilor executate în septembrie 2012 se cifra la puลฃin peste 6 milioane de euro în condiลฃiile în care mai sunt de executat lucrฤri în valoare de 253 milioane euro.
Raportul a fost semnat de consultant ลi de Compania Naลฃional de Autostrฤzi ลi Drumuri Naลฃionale din România (CNADNR) dar nu ลi de cฤtre firma Bechtel care a refuzat semnarea.
Pe multe dintre lucrฤrile efectuate ลi plฤtite nici mฤcar nu se mai poate pune bazฤ. Nefiind neprotejate, acestea au suferit distrugeri în urma ploilor, îngheลฃului, creลterii vegetaลฃiei. Astfel raportul aratฤ cฤ trebuie îndepฤrtatฤ o zonฤ de 20 de centimteri din acestea pentru a se îndepฤrta iarba apฤrutฤ. În zona taluzelor au apฤrut alunecฤri cauzate de faptul cฤ acestea nu au fost consolidate cu zidurile de sprijin prevฤzute în proiect sau prin înierbare, unde era cazul. Raportul consultantului prezintฤ fotografii cu mai multe astfel de cazuri.
” Din lucrฤri efectuate se mai pot folosi doar 40%, unele lucrฤri trebuie demolate“, spune un inginer de drumuri care a lucrat mai mulลฃi ani în gestionarea proiectului. Din cauza colmatฤrii sistemelor de drenaj, lucrฤrile au stat în apฤ, apฤrând decopertฤri ale armฤturilor ลi distrugeri ale acestora prin coroziune. „Suprafeลฃe mari de betoane trebuie demolate ลi turnate din nou“.
Grinzi de beton gigantice pฤrฤsite
O altฤ problemฤ o reprezintฤ materialele aprovizionate de Bechtel ลi plฤtite de statul român la 70% din preลฃul punerii lor în operฤ. Este vorba de sute de mii de metri cubi balast de fundaลฃie, de piatrฤ spartฤ, de mixturi astfaltice, sute de tone de oลฃel sau de structuri de beton. Câteva zeci de grinzi gigantice pentru poduri ลi structuri pentru pilele acestora depozitate pe ลantier ลi vor fi preluate de stat.
Nefiind folosite, materialele s-au umplut de noroi, de pฤrลฃi levigabile (impuritฤลฃi ce pot fi spฤlate cu apฤ), de materiale organice ลi nu mai pot fi folosite în actuala stare.
Toate aceste materiale sunt depozitate pe aproximativ 1.000 de loturi închiriate de Bechtel de la localnici. Fiecare lor are între câteva sute ลi 2 hectare suprafaลฃฤ. Contractele pentru aceste terenuri vor trebui preluate de cฤtre CNADNR cฤci compania nu are altundeva sฤ le depoziteze.
Nu în ultimul rând, câteva zeci de drumuri locale, folosite ca drumuri tehnologice, trebuie reparate. ”Sunt zeci de case ale localnicilor ce au suferit crฤpฤturi din cauza trepidaลฃiilor provocate de camioanele Bechtel, poduri tehnologice care acum trebuie dฤrâmate, gropi de var ce trebuie astupate“, spune inginerul menลฃionat. „Au distrus în proporลฃie de 80% o veche centurฤ a Clujului, drum paralel cu autostrada Câmpia Turzii-Gilฤu. Costul de reparare a celor 45 kilometri poate ajunge la o sutฤ de milioane de euro“, spune el.
Toate aceste cheltuieli, reprezentate de remedieri ale lucrฤrilor efectuate, demolฤri sau de costuri ce vor fi suporate de stat când lucฤrile vor fi reluate, pun în umbrฤ cele 40 de milioane de euro care, susลฃine Departamentul pentru Proiecte în Infrastructurฤ ลi Investiลฃii Strฤine, trebuie sฤ le plฤteascฤ statul drept despฤgubiri.
Stat, declar pierdut contract de autostradฤ
Solicitat de opinia publicฤ sฤ prezinte originaul contractului cu Bechtel împreunฤ cu anexele secrete ale acestuia, ministrul DPIIS, Dan ลova, spune cฤ acest lucru e imposibil deoarece nu ar fi gฤsit contractul. „Nu am reuลit la Ministerul Transporturilor sฤ se gฤseascฤ varianta originalฤ a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiลฃionale din 2005. Nu s-a gฤsit varianta originalฤ din 2003. (…) Anexele au apฤrut dupฤ 2005. Contractul a fost desecretizat în 2006”, a susลฃinut Dan ลova, miercuri searฤ, la Digi24. În replicฤ, prim-vicepreลedintele PDL Anca Boagiu a precizat joi cฤ documentul original se aflฤ la Serviciul Probleme Speciale, etajul 2, camera 58.
Informaลฃia ne-a fost confirmatฤ de un fost ลef al CNADNR.. Potrivit acestuia serviciul menลฃionat de Boagiu este cel care se asigura secretul acestui contract ลi gestiona fizic exemplarul original aflat în posesia pฤrลฃii române. Celฤlalt exemplar original se gฤseลte la compania americanฤ.