14 C
Bucureศ™ti
vineri, 4 octombrie 2024
AcasฤƒInvestigaศ›ii Romรขnia LiberฤƒPeisaj selenar lฤƒsat รฎn urmฤƒ de Bechtel

Peisaj selenar lฤƒsat รฎn urmฤƒ de Bechtel

Terminarea lucrฤƒrilor începute la sectorul 3C Suplacu de Barcฤƒu-BorลŸ, care nu au fost protejate prin lucrฤƒri de conservare, va costa statul român 250 de milioane de euro, aratฤƒ un raport al firmei de consultanลฃฤƒ Egis care a inventariat lucrฤƒrile cu puลฃin timp înainte de rezilierea contractului cu firma americanฤƒ.

Potrivit raportului, parte a acordului de încetare a contractului semnat în 2003, totalul lucrฤƒrilor executate în septembrie 2012 se cifra la puลฃin peste 6 milioane de euro în condiลฃiile în care mai sunt de executat lucrฤƒri în valoare de 253 milioane euro.

 

Raportul a fost semnat de consultant ลŸi de Compania Naลฃional de Autostrฤƒzi ลŸi Drumuri Naลฃionale din România (CNADNR) dar nu ลŸi de cฤƒtre firma Bechtel care a refuzat semnarea.

 

Pe multe dintre lucrฤƒrile efectuate ลŸi plฤƒtite nici mฤƒcar nu se mai poate pune bazฤƒ. Nefiind neprotejate, acestea au suferit distrugeri în urma ploilor, îngheลฃului, creลŸterii vegetaลฃiei. Astfel raportul aratฤƒ cฤƒ trebuie îndepฤƒrtatฤƒ o zonฤƒ de 20 de centimteri din acestea pentru a  se îndepฤƒrta iarba apฤƒrutฤƒ. În zona taluzelor au apฤƒrut alunecฤƒri cauzate de faptul cฤƒ acestea nu au fost consolidate cu zidurile de sprijin prevฤƒzute în proiect sau prin înierbare, unde era cazul. Raportul consultantului prezintฤƒ fotografii cu mai multe astfel de cazuri.

 

” Din lucrฤƒri efectuate se mai pot folosi doar 40%, unele lucrฤƒri trebuie demolate“, spune un inginer de drumuri care a lucrat mai mulลฃi ani în gestionarea proiectului. Din cauza colmatฤƒrii sistemelor de drenaj, lucrฤƒrile au stat în apฤƒ, apฤƒrând decopertฤƒri ale armฤƒturilor ลŸi distrugeri ale acestora prin coroziune. „Suprafeลฃe mari de betoane trebuie demolate ลŸi turnate din nou“.

 

Grinzi de beton gigantice pฤƒrฤƒsite

 

O altฤƒ problemฤƒ o reprezintฤƒ materialele aprovizionate de Bechtel ลŸi plฤƒtite de statul român la 70% din preลฃul punerii lor în operฤƒ. Este vorba de sute de mii de metri cubi balast de fundaลฃie, de piatrฤƒ spartฤƒ, de mixturi astfaltice, sute de tone de oลฃel sau de structuri de beton. Câteva zeci de grinzi gigantice pentru poduri ลŸi structuri pentru pilele acestora depozitate pe ลŸantier ลŸi vor fi preluate de stat.

Nefiind folosite, materialele s-au umplut de noroi, de pฤƒrลฃi levigabile (impuritฤƒลฃi ce pot fi spฤƒlate cu apฤƒ), de materiale organice ลŸi nu mai pot fi folosite în actuala stare.

Toate aceste materiale sunt depozitate pe aproximativ 1.000 de loturi închiriate de Bechtel de la localnici. Fiecare lor are între câteva sute ลŸi 2 hectare suprafaลฃฤƒ. Contractele pentru aceste terenuri vor trebui preluate de cฤƒtre CNADNR cฤƒci compania nu are altundeva sฤƒ le depoziteze.

Nu în ultimul rând, câteva zeci de drumuri locale, folosite ca drumuri tehnologice, trebuie reparate.  ”Sunt zeci de case ale localnicilor ce au suferit crฤƒpฤƒturi din cauza trepidaลฃiilor provocate de camioanele Bechtel, poduri tehnologice care acum trebuie dฤƒrâmate, gropi de var ce trebuie astupate“, spune inginerul menลฃionat. „Au distrus în proporลฃie de 80% o veche centurฤƒ a Clujului, drum paralel cu autostrada Câmpia Turzii-Gilฤƒu. Costul de reparare a celor 45 kilometri poate ajunge la o sutฤƒ de milioane de euro“, spune el.

Toate aceste cheltuieli, reprezentate de remedieri ale lucrฤƒrilor efectuate, demolฤƒri sau de costuri ce vor fi suporate de stat când lucฤƒrile vor fi reluate, pun în umbrฤƒ cele 40 de milioane de euro care, susลฃine Departamentul pentru Proiecte în Infrastructurฤƒ ลŸi Investiลฃii Strฤƒine, trebuie sฤƒ le plฤƒteascฤƒ statul drept despฤƒgubiri.

 

Stat, declar pierdut contract de autostradฤƒ

 

Solicitat de opinia publicฤƒ sฤƒ prezinte originaul contractului cu Bechtel împreunฤƒ cu anexele secrete ale acestuia, ministrul DPIIS, Dan ลžova, spune cฤƒ acest lucru e imposibil deoarece nu ar fi gฤƒsit contractul. „Nu am reuลŸit la Ministerul Transporturilor sฤƒ se gฤƒseascฤƒ varianta originalฤƒ a contractului semnat. Desecretizarea se face pe contractul original. Contractul desecretizat publicat în 2006 e cel original din 2003, dar updatat cu actele adiลฃionale din 2005. Nu s-a gฤƒsit varianta originalฤƒ din 2003. (…) Anexele au apฤƒrut dupฤƒ 2005. Contractul a fost desecretizat în 2006”, a susลฃinut Dan ลžova, miercuri searฤƒ, la Digi24. În replicฤƒ, prim-vicepreลŸedintele PDL Anca Boagiu a precizat joi cฤƒ documentul original se aflฤƒ la Serviciul Probleme Speciale, etajul 2, camera 58.

Informaลฃia ne-a fost confirmatฤƒ de un fost ลŸef al CNADNR.. Potrivit acestuia serviciul menลฃionat de Boagiu este cel care se asigura secretul acestui contract ลŸi gestiona fizic exemplarul original aflat în posesia pฤƒrลฃii române. Celฤƒlalt exemplar original se gฤƒseลŸte la compania americanฤƒ.

 

Doru Cireasa
Doru Cireasa
Doru Cireasa
Cele mai citite

Elena Lasconi susศ›ine propunerile lui Nicuศ™or Dan pentru Bucureศ™ti

Elena Lasconi ศ™i-a declarat public susศ›inerea faศ›ฤƒ de cele 20 de propuneri pentru Bucureศ™ti prezentate de Nicuศ™or Dan, รฎntr-o postare pe Facebook. Ea a...

Elena Lasconi susศ›ine propunerile lui Nicuศ™or Dan pentru Bucureศ™ti

Elena Lasconi ศ™i-a declarat public susศ›inerea faศ›ฤƒ de cele 20 de propuneri pentru Bucureศ™ti prezentate de Nicuศ™or Dan, รฎntr-o postare pe Facebook. Ea a...
Ultima orฤƒ
Pe aceeaศ™i temฤƒ