2.7 C
Bucharest
Monday, 4 December 2023
HomeInvestigații România LiberăNu mai avem bani pentru electrocasnice!

Nu mai avem bani pentru electrocasnice!

» Disparitia creditului cu buletinul, restrangerea creditarii si criza economica au generat evolutia negativa a pietei de produse electronice, electrocasnice, IT si electronice de birou.

Piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata, estimata la 356 milioane de euro, a inregistrat in primele trei luni ale anului o scadere de 33,4%, fata de perioada similara a anului trecut, pe fondul crizei economice, care a generat scaderea accentuata a consumului si restrangerea creditarii. Astfel, recesiunea economica nu a ocolit nici piata de electronice si electrocasnice, care a cunoscut cresteri explozive in special in perioada 1998-2004, stimulata ani la rand de "creditul cu buletinul", prin care consumatorii obtineau direct din magazin imprumuturi de valori medii si mici pentru achizitionarea de astfel de echipamente. Disparitia creditului cu buletinul concomitent cu restrangerea creditarii si criza economica au generat evolutia negativa a pietei de profil, precum si scaderi ale preturilor medii.

Cu toate ca prima luna din an a debutat cu un nivel al vanzarilor in crestere, trimestrul I, per ansamblu, a adus scaderi de circa o treime pentru aproape toate categoriile de produse de bunuri de folosinta indelungata, arata un studiu realizat de compania de cercetare a pietei GFK. "Dupa cresterea constanta din ultimii ani, piata romaneasca a bunurilor de folosinta indelungata inregistreaza in primul trimestru din 2009 o scadere semnificativa, de peste o treime. Situatia este explicabila in aceasta perioada de criza, lucru remarcat, de altfel, in toate tarile europene care au inregistrat scaderi variate. Singura tara care a inregistrat totusi o crestere de 3% este Germania", ne-a declarat Ciprian Hatneanu, director in cadrul GFK Romania.

Declinul pietei de bunuri de folosinta indelungata este confirmat si de companiile care activeaza in domeniu, multe dintre acestea operand relocari sau inchideri de magazine pentru a face fata recesiunii. "Piata de electronice, electrocasnice si IT a scazut in primul trimestru al anului cu circa 40%, cele mai mari scaderi fiind inregistrate pentru segmentul IT&C, care a fost de 60%", a declarat Jiri Rizek, director general al grupului Flamingo.

Reprezentantii Flamingo sustin ca in acest an au inchis un numar de 15 magazine, ca urmare a vanzarilor negative inregistrate. Potrivit GFK, in primele trei luni ale anului 2009 cel mai afectat sector a fost cel al echipamentelor de birou, cu vanzari totale de 14 milioane euro, in scadere cu 44,9% comparativ cu aceeasi perioada a anului precedent. Piata electrocasnicelor mari, cu vanzari in primul trimestru estimate la 66 milioane euro, a inregistrat un declin de 35,9% fata de perioada similara a anului trecut, cu exceptia aparatelor electrocasnice incorporabile, iar echipamentele foto au inregistrat vanzari de 7 milioane de euro, mai mici cu 41,5% comparativ cu primul trimestru din 2008.

Cele mai citite
Ultima oră
Pe aceeași temă