România ar putea construi anual aproape 800 de kilometri de autostradă dacă ar reuși să recupereze cei 7,1 miliarde de euro care se pierd prin neîncasarea TVA, informează un articol publicat în primul număr al revistei New Money.
Conform acestui articol, dintre toate statele membre UE, România a avut, în anul 2014, cel mai mare „gap” (pierdere) de TVA, care a totalizat 7,1 miliarde de euro, adică 37,9 la sută din suma care trebuia încasată la bugetul de stat de pe urma TVA. De pierdut au, în primă instanță, companiile aflate la zi cu plățile, pentru că frauda la TVA creează concurență neloială.
La momentul anului 2014, cota ponderată de TVA (cota standard corelată cu excepțiile) era în România de 17,6 la sută, adică era cea mai ridicată din UE.
Ce-i drept, în anii 2015 și 2016, pierderile statului român rezultate din neplata TVA par a fi scăzut, întrucât cota standard de TVA a fost redusă la 20 la sută, ceea ce ar reduce decalajul dintre taxele datorate și cele încasate efectiv.
Cum apar pierderile la încasarea TVA
Potrivit analiștilor financiari, o bună parte din acest decalaj provine din fraudă, dar există și alte cauze. Printre ele se numără erorile, insolvențele și tranzacțiile transfrontaliere. Sectoarele cele mai vulnerabile la fraudă sunt industria alimentară (mai ales cea a cerealelor și a produselor din zahăr), a telefoanelor mobile, industria energetică și aceea a construcțiilor.
Textul complet al acestui articol poate fi citit în primul număr al revistei New Money.