13.1 C
București
vineri, 19 aprilie 2024
AcasăInvestigații România LiberăIncognitoLocomotiva care a ars aparține privatului care vrea CFR Marfă

Locomotiva care a ars aparține privatului care vrea CFR Marfă

Trenul de marfă a cărui locomotivă a ars, duminică, în apropierea gării din Brazi, aparține transportatorului privat Grup Feroviar Român (GFR), cu toate că ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a dat vina pe materialul rulant învechit al statului.

Surse din cadrul Ministerului Transporturilor (MT) au declarat, pentru „România liberă”, că locomotiva care a luat foc în dreptul localității Brazi (județul Prahova) aparținea companiei privat GFR, deținută de omul de afaceri Gruia Stoica.

Reprezentanții MT ne-au confirmat, ulterior, că este, într-adevăr, vorba despre o locomotivă a GFR.

Statul român nu cere despăgubiri

Sindicaliștii din CFR Călători, transportatorul feroviar de persoane al statului, spun că într-o țară civilizată, compania privată ar fi fost nevoită să plătească despăgubiri.

„CFR Călători nu este vinovată pentru întârzierile trenurilor care au trecut prin gara Brazi. În cazul în care călătorii își cer banii înapoi și se stabilește că operatorul privat este vinovat de producerea accidentului, atunci acesta ar trebui să plătească despăgubiri. În alte țări din Uniunea Europeană, așa se procedează, însă la noi nu s-a realizat niciodată acest lucru”, ne-a declarat președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR), Maxim Rodrigo.

Gruia Stoica, deținătorul GFR, a încercat, în urmă cu câțiva ani să obțină și compania CFR Marfă, atunci când statul român a avut, cel puțin teoretic, o tentativă de a o privatiza.

FotoȘ Inquam

Gafa lui ministrului Sorin Grindeanu

Liderul sindical din CFR Călători atrage atenția că, așa cum a afirmat și ministrul Sorin Grindeanu, astfel de incidente au mai avut loc și mai pot apărea oricând și la transportatorii de stat, din cauza materialului rulant extrem de învechit.

„În medie, vorbim de locomotive cu vechime de 44 de ani. Unele sunt și mai vechi. Locomotivele cele mai noi, au fost închiriate transportatorilor privați de marfă, pentru sume cel puțin favorabile acestora. Acum distrugem și materialul uman. Nu oferim salarii atractive, astfel încât să avem un schimb de generații pentru conductori sau pentru alte categorii importante de angajați. Nu mai organizăm cursuri de formare. Un mecanic de locomotivă are nevoie de un an și jumătate de școală”, ne-a mai spus Rodrigo.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu,  a dat însă vina pe garniturile vechi ale CFR.

„Am văzut incidentul de astăzi, regretabil, dar pot să vă spun următorul lucru: nu e nici primul şi, din păcate, nu va fi nici ultimul incident de acest tip. Infrastructura feroviară din România nu că este în urmă – că tot am vorbit de cea rutieră unde, cât de cât, posibil ca în perioada următoare să ajungem măcar la mia aceea de kilometri de autostradă – dar partea feroviară e mult în urmă faţă de standardele de care avem nevoie, fie că vorbim de infrastructura propriu-zisă care să permită viteze mai mari la trenuri, fie că vorbim de materialul rulant. Toate aceste lucruri trebuie să fie schimbate, şi pot să vă spun că bani, prin tot ceea ce înseamnă alocări europene, sunt aproape egali pe partea de rutier cu partea de feroviar”, a declarat Grindeanu, la postul de televiziune Digi24.

Grindeanu a precizat că Autoritatea Feroviară Română (AFER) are fonduri prin care să achiziţioneze material rulant nou, însă, pe lângă o astfel de achiziţie, este nevoie ca şi liniile ferate să fie modernizate, pentru ca materialul rulant nou „să poată fi folosit la capacitatea maximă”.

Citiți România Liberă și pe Google News!

Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mușoiu
Laurențiu Mihail Mușoiu lucrează în presa centrală din anul 2008. Din anul 2018 lucrează la “România liberă”. A absolvit Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării din cadrul Universității din București. Deține un master în Cercetare în Științele Comunicării. Este, de asemenea, profesor pentru învățământul primar și preșcolar.
Cele mai citite

Președintele COSR confirmă: „Șansele Simonei Halep de a primi un wild card la Jocurile Olimpice sunt importante”

Preşedintele Comitetului Olimpic şi Sportiv Român (COSR), Mihai Covaliu, a declarat că şansele Simonei Halep de a primi un wild card la Jocurile Olimpice...

Părerea românilor despre cazinourile pe bani reali

În momentul de față se discută foarte mult la nivel național despre cazinouri și platforme care oferă jocuri pe bani reali. Operatorii de jocuri...

Marseille, Atalanta, AS Roma și Bayer Leverkusen s-au calificat în „careul de ași” al Europa League

Olympique Marseille, Atalanta Bergamo, AS Roma și Bayer Leverkusen s-au calificat joi seară în semifinalele Europa League, după meciurile din manşa secundă a „sferturilor”. Liverpool...
Ultima oră
Pe aceeași temă