Programul national de autostrazi pentru perioada 2007-2013, prezentat ieri in Guvern de catre ministrul Transporturilor, Radu Berceanu – si aprobat in principiu de Cabinetul Tariceanu -, prevede realizarea anuala a cate 240 de km de autostrada, in conditiile in care Romania a reusit in toata existenta ei constructia totala a 240 km de autostrada (Bucuresti-Pitesti, Bucuresti-Constanta).
Necesarul de finantare pentru cei 1.800 km de autostrada programati a fi construiti pana in 2013 este de 13 miliarde de euro, dar in acest moment poate fi asigurat din diverse surse (fonduri UE, credite externe, bani de la buget) doar 30% din aceasta suma, a aratat Berceanu. In opinia ministrului, asigurarea restului de finantare (inca 9 miliarde de euro) s-ar putea realiza din credite externe avantajoase, cu perioade de gratie de 5-6 ani si cu termene de rambursare de 20 de ani, conform principiului "sa avem mai intai autostrada, dupa care sa platim autostrada din cresterea economica adusa de ea".
Berceanu a mai aratat ca fondurile de la UE vor fi folosite pentru constructia autostrazii Nadlac-Sibiu-Pitesti-Constanta (situata pe coridorul patru european), iar fondurile de la buget vor fi utilizate la autostrada care va lega Moldova de Transilvania (Iasi-Roman-Piatra Neamt-Targu Mures). Alte autostrazi vor fi concesionate – de pilda, centura ocolitoare a Bucurestiului (105 km), Ploiesti-Brasov si Pitesti-Sibiu, a mai spus Berceanu. Ministrul nu exclude insa posibilitatea de introducere a unui sistem unitar de taxare pentru automobile pe toate autostrazile din Romania.