18 C
București
duminică, 8 septembrie 2024
AcasăInvestigații România LiberăEfectul psihologic al valurilor de scumpiri poate duce la cresteri artificiale de...

Efectul psihologic al valurilor de scumpiri poate duce la cresteri artificiale de preturi

Rata medie lunara a inflatiei a fost, in primele noua luni din 2007, de 0,4 la suta, fata de 0,3 la suta in perioada similara a anului trecut, inflatia anuala a ajuns la 4,3 la suta, potrivit datelor centralizate de Institutul National de Statistica, preluate de Rompres.

Raportat la septembrie 2006, marfurile alimentare s-au scumpit cu 8,17 la suta, cele nealimentare cu 4,09 la suta, iar serviciile cu 6,3 la suta.

Comparativ cu august, in septembrie preturile au crescut cu 1,08 la suta, ca urmare a scumpirii marfurilor alimentare cu 1,94 la suta. Marfurile nealimentare s-au scumpit cu 0,19 la suta si serviciile cu 1,42 la suta. In septembrie, fata de august, produsele alimentare care au inregistrat cele mai mari cresteri ale preturilor sunt uleiul- de 18,52 la suta, ouale- de 15,11 la suta, cartofii- 9,19 la suta si citricele- 4,1 la suta.

Cresterea puternica a preturilor la ulei si produsele de panificatie au urcat inflatia in septembrie la 1,08 la suta fata de august, peste asteptarile analistilor economici.

"In mod special, cresterea preturilor la produsele de panificatie, care au o pondere mare in cos, au determinat inflatia din septembrie. Pe de alta parte, o crestere a pretului uleiului ca in luna septembrie nu s-a mai inregistrat niciodata de cand calculez indicele preturilor de consum", a declarat, miercuri, directorul adjunct al Directiei Preturi din Institutul National de Statistica (INS), Cristina Mali. Ea a atras atentia si asupra efectului psihologic al valurilor de anunturi de scumpiri, inclusiv noi majorari la pretul painii, care pot duce la cresteri artificiale de preturi din cauza reactiei emotionale.
Potrivit reprezentantei INS, inflatia din septembrie a mai fost determinata si de preturile crescute la legume, mai mult decat de obicei si contrar tendintelor din anii anteriori, pe fondul fenomenelor meteo nefavorabile agriculturii. Comparativ cu lunile septembrie din anii precedenti, in cazul produselor alimentare doar preturile la citrice, produse lactate si peste au ramas in parametrii obisnuiti.

In opinia reprezentantei INS, inflatia din septembrie 2007 nu este ingrijoratoare comparativ cu alti ani in care au avut loc fenomene meteo nefavorabile, dar este deosebita fata de ratele lunare din anii 2006 si din prima parte a anului 2007.

Marfurile nealimentare au consemnat cresteri de preturi mai moderate. Cel mai mult s-au scumpit autoturismele si piesele de schimb- 2,24 la suta. Ieftiniri de sub unu la suta au fost consemnate la masinie de spalat, articole de igienra, cosmetice, articole medicale, medicamente.

In cazul serviciilor, cresterile cele mai mari de tarife s-au inregistrat la transportul pe calea ferata- de 8,15 la suta, transportul aerian- de 3,81 la suta si serviciile telefonice- 3,33 la suta.

Cele mai citite

Liga Națiunilor: Germania-Ungaria 5-0 Olanda-Bosnia-Herțegovina 5-2

Selecţionatele Germaniei şi Olandei au obţinut victorii la scor, sâmbătă, în primele lor meciuri din noua ediţie a Ligii Naţiunilor la fotbal. Germania a surclasat...

Școli în renovare, copii în deplasare: început de an școlar în derută totală

Aproape 2.000 de elevi din județul Constanța nu vor ajunge în clasele lor, ci în spații închiriate Este haos în școlile din județul Constanța, atât...

Liga Națiunilor: Germania-Ungaria 5-0 Olanda-Bosnia-Herțegovina 5-2

Selecţionatele Germaniei şi Olandei au obţinut victorii la scor, sâmbătă, în primele lor meciuri din noua ediţie a Ligii Naţiunilor la fotbal. Germania a surclasat...
Ultima oră
Pe aceeași temă