Multe firme de transport aerian se află în pragul falimentului. Pe lângă pierderile operaţionale, ar putea fi obligate să suporte despăgubirile cerute de pasageri, aşa cum le-a sugerat UE. Uniunea Europeană a fost criticată ieri de către Asociaţia Internaţională a Transporturilor Aeriene IATA, care a cerut autorităţilor europene să anuleze interdicţiile de zbor care au cauzat companiilor aeriene pierderi de un sfert de miliard de dolari pe zi. Comisarul european responsabil cu Transporturile, Siim Kallas, a afirmat că responsabilitatea despăgubirii pasagerilor revine companiilor aeriene. Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a făcut cunoscut, tot luni, că până în acel moment guvernele Uniunii nu înregistraseră nici o cerere de compensaţie din partea companiilor aeriene.
La rândul lor, miniştrii Transporturilor din cele 27 de ţări ale Uniunii Europene au căutat ieri să stabilească un bilanţ şi să găsească o soluţie comună pentru ieşirea din această criză creată de suprimarea zborurilor în majoritatea ţărilor continentului. Criza a dus la anularea a 15.000-16.000 de zboruri pe zi, începând de vineri, 16 aprilie, şi la pierderi uriaşe pentru companiile de aviaţie, dintre care multe au anunţat că ar putea ajunge în pragul falimentului dacă zborurile nu sunt reluate. Luni, doar între 30% şi 50% din zboruri fuseseră treptat reluate în ţările UE. Incertitudinea rămâne însă foarte mare, cu atât mai mult cu cât specialiştii au avertizat că erupţia vulcanului islandez Eyjafjallajokull ar putea continua, ba chiar ar putea fi urmată de erupţia unui alt vulcan, Katia, ale cărui emanaţii ar fi, potenţial, mult mai primejdioase.
Comisarul european responsabil cu Competiţia, Joaquin Almunia, a precizat, tot la Bruxelles, că UE ar putea folosi în cazul de faţă aceleaşi instrumente ca în cazul atentatelor din New York. După atentatele din 11 septembrie, Comisia Europeană a acordat ajutoare directe companiilor aeriene, proporţional cu pierderile atestate. În acel moment însă, spaţiul aerian a fost închis doar pentru o perioadă de trei zile şi exclusiv deasupra Statelor Unite. Pentru moment, fiecare ţară a luat măsuri individuale, fără a exista o coordonare la nivel european, una dintre ţările cel mai atinse fiind Marea Britanie. Anglia este, de altfel, singura ţară în care presa a început să evoce posibilitatea dispariţiei temporare a anumitor produse alimentare aduse în mod obişnuit cu avionul.
Întreaga situaţie s-a dovedit însă foarte profitabilă pentru transportul terestru continental. Astfel, compania de trenuri de înaltă viteză (TGV) Eurostar, care asigură legătura Paris-Londra prin tunelul de sub Canalul Mânecii, a vândut în ultimele zile biletele la un preţ de peste trei ori mai ridicat decât de obicei. Astfel, un bilet simplu până la Londra s-a vândut în ultimele zile cu 300 de euro, în vreme ce, în mod normal, el costă sub 100, iar dacă e cumpărat din timp poate fi chiar de numai 50. Criza nu afectează însă doar Europa, ci se întinde treptat pe întreaga planetă. Astfel, anumiţi producători de fructe şi legume din Africa şi America de Sud nu‑şi mai pot trimite produsele în Europa şi se văd constrânşi să-şi distrugă stocurile perisabile, fără a avea vreo speranţă de a primi compensaţii, spre deosebire de producătorii europeni, care se pot întoarce spre autorităţile naţionale sau spre cele europene.
Norul părăseşte România
Norul de cenuşă vulcanică s-a restrâns aseară, eliberând partea de vest a României începând cu ora 21.00, potrivit datelor transmise de Centrul operativ pentru situaţii de urgenţă din cadrul Ministerului Mediului. Informaţiile au fost făcute publice în conformitate cu prognoza elaborată de London Volcanic Ash Advisory. Potrivit Ministerului Mediului, în următoarele două zile nu vor fi depăşiri ale concentraţiilor de poluanţi la sol pe teritoriul României. Spaţiul aerian românesc a fost redeschis parţial luni, după ce, de la ora 9.00, au redevenit operaţionale aeroporturile din Timişoara şi Arad, primele care pot opera zboruri după aproape 40 de ore de restricţii impuse ca urmare a prezenţei norului de cenuşă vulcanică în ţara noastră. Opt aeroporturi, printre care şi cele din Bucureşti, au fost deschise luni începând cu ora 15.00. Peste 200 de zboruri au fost anulate ieri numai de pe aeroporturile Otopeni Băneasa, cauzând pierderi de sute de mii de euro atât pentru aeroporturi, cât şi pentru companiile aeriene.
„Cenuşa nu mai e un pericol pentru avioane”
Norul de cenuşă vulcanică nu mai reprezintă un pericol pentru cursele aeriene, este concluzia unui experiment desfăşurat ieri de Blue Air. O aeronavă a companiei româneşti, cu 19 persoane la bord, majoritatea jurnalişti, a efectuat o cursă-test pe ruta Bucureşti-Bacău-Suceava-Cluj-Sibiu-Bucureşti, la altitudini între 3.000 şi 8.000 de metri, pentru a verifica dacă reluarea zborurilor comerciale se poate face în siguranţă. „Am mers în zonele raportate a fi cele mai contaminate. Totul a decurs normal. Avionul a fost inspectat ulterior de echipa tehnică, care nu a identificat nici un fel de defecţiune”, a declarat Dan Ştefănescu, director de zbor al Blue Air.