Epopeea autostrăzii Bucureşti-Ploieşti s-ar putea repeta şi pe Coridorul IV Nădlac-Sibiu. Peste mai puţin de un an, ar trebui să fie disponibili 150 kilometri noi de autostradă. Şanse au doar 20 de kilometri.
8 tronsoane de auto,stradă, cu o lungime însumată de 151 kilometri ar trebui să fie definitivate până în aprilie 2013. Contractele au fost semnate în primăvara anului trecut şi au prevăzut un termen de execuţie de 22 de luni, respectiv 4 luni pentru proiectare şi 18 luni pentru construirea propriu-zisă.
Spre deosebire de alte contracte de autostrăzi semnate de Ministerul Transporturilor, cele de pe Coridorul IV de transport pan-european au prevăzute şi obligaţia ca firmele constructoare să atingă anumite stadii fizice intermediare, în caz contrar firmele urmând să fie penalizate. Nivelul de execuţie ar trebui să fie în prezent de 50%, pentru ca tronsoanele să poată fi deschise la timp, afirmă un oficial din cadrul proiectului. Doar un tronson, se apropie însă de acest procentaj. Constructorii au încasat şi un avans substanţial pentru lucrări, de aproximativ 25% din valoarea acestora, deci absenţa surselor de finanţare nu poate fi un argument pentru întârzierile înregistrate.
Nădlac-Arad I, tronsonul cu ceartă
Potrivit Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale (CNADNR), stadiul fizic pe acest prim tronson este de 4,61%. Aceasta semnifică faptul că s-a început decaparea pământului de vegetaţie prin unele zone, în timp ce prin altele nu se întâmplă nimic, iar natura se găseşte în drepturile ei. Una dintre explicaţiile acestei stări de fapt este cearta dintre firma românească Romstrade şi cea portugheză Monteadriano. Acestea s-au unit anul trecut într-un joint venture pentru a câştiga contractul de 383 milioane lei. Surse din cadrul proiectului afirmă că portughezii, nemulţumiţi de faptul că nu li s-ar fi dat nici un ban pentru lucrările în valoare de 1,5 milioane euro făcute, şi-au retras utilajele de pe şantier. Contractul a ajuns în atenţia Comisiei Europene, instituţia europeană finanţând cu 85% valoarea proiectului. Angela Martinez, şef al unităţii DG Regio pentru România, a efectuat recent o vizită pe şantier pentru clarificarea situaţiei.
Următorul tronson, de 10 kilometri, este executat de austriecii de la Alpine. Ei au oarece şanse să termine la timp lucrările, stadiul fizic al acestora fiind de 35,77%.
Segmentul care stă cel mai bine este însă primul dinspre Timişoara spre Lugoj, unde lucrările sunt făcute de firma românească Spedition UMB. În acest caz progresul este de 43,8%.
Următorul tronson cu termen de predare aprilie 2013 este Lugoj-Deva I, lung de 27 kilometri, în execuţie la firmele italiene Tirrena Scavi-Cossi. Şi acesta este întârziat semnificativ, găsindu-se la stadiul de 8,1%, faţă de 50% stadiul fizic angajat prin contract.
Între localităţile Orăştie-Sibiu se mai găsesc patru tronsoane, cu o lungime însumată de 82 kilometri. Lucrările sunt mai avansate pe ultimul dintre acestea, realizat de firmele Astaldi şi Euroconstruct Trading 98. Aici stadiul fizic este de 20%, însă persistă întrebarea dacă cele două firme vor fi capabile să termine restul de 80% în cele 9 luni rămase.
Cei mai rămaşi în urmă sunt austriecii de la Strabag, care au realizat doar 13,96% din lucrări pe primii 24 de kilometri dinspre Orăştie. Pe celelalte două tronsoane lucrările sunt avansate în proporţie de 15,25% (19 kilometri, lotul 2, constructori Straco-Studio Corona) şi 16,6% (22 kilometri, lotul 3, constructor Impregilo Italia).
Distanţa Nădlac-Sibiu mai cuprinde tronsoanele Timişoara-Arad şi Centura Arad, deschise circulaţiei, deşi mai sunt de realizat câteva procente din lucrări, un segment din Timişoara-Lugoj şi alte trei între Lugoj şi Deva, nescoase la licitaţie, şi segmentul Deva-Orăştie, care va fi deschis parţial circulaţiei în toamna acestui an.
43,8% este stadiul fizic al tronsonului cel mai avansat dintre Nădlac şi Sibiu, în timp ce 4,61% este avansul segmentului rămas cel mai mult în urmă.