Frauda şi încercările de fraudă în asigurări au luat amploare în România, pe fondul crizei, ceea ce i-a făcut pe asigurători să ia măsuri pentru a ţine fenomenul sub control, potrivit unui comunicat al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR), după cum informează NewsIn.
„În perioada 2008-2009, asigurările Casco, în special cele aferente contractelor de leasing, au fost motorul de creştere a fraudei în asigurări auto. Incidenţa simulărilor de accidente auto şi a ciocnirilor intenţionate a crescut semnificativ, ‘stimulată’ de mediul economic ostil”, se arată într-un comunicat transmis duminică de UNSAR.
Doar în primele trei luni din acest an, unul dintre asiguratorii importanţi pe piaţa auto a refuzat la plată 43 de dosare de daună (unul pe Carte Verde, 12 pe Casco şi 30 pe RCA), dovedite ca fraudă. Valoarea totală a daunelor solicitate depăşea 400.000 lei, se mai arată în comunicat.
Potrivit UNSAR, o altă companie cu un volum semnificativ pe segmentul auto a respins, în aceeaşi perioadă, dosare de daună în valoare totală de 500.000 lei. Daunele au fost respinse în urma unor expertize privind avarierea intenţionată a unor maşini asigurate la sume mai mari decât cele practicate în prezent pe piaţa second hand. Pentru o parte din aceste dosare de daune respinse, compania deţine acte de la Poliţie, care a constatat că autovehiculele „vinovate” nu au fost implicate în accident, se mai arată documentul citat.
În anul 2009, o companie care deţine o pondere importantă în piaţa de asigurări a identificat şi prevenit de la plată despăgubiri considerate necuvenite, ca urmare a săvârşirii unor fraude sau acte de neglijenţă, în valoare de peste 8,5 milioane lei.
De regulă, fraudele în asigurări sunt incluse şi se regăsesc în valoarea despăgubirilor plătite de societate pentru riscurile asigurate produse. Acestea sunt acoperite, de cele mai multe ori, de aparenta realitate şi legalitate a constatării daunelor.
Frauda creşte costurile daunelor, iar acest lucru produce efecte în lanţ conducând la majorarea preţurilor produselor de asigurare şi la scăderea competitivităţii asiguratorilor. În final, cel care are de suferit este asiguratul, pentru că este obligat să plătească prime de asigurări mai mari pentru compensarea pierderilor.
UNSAR s-a constituit în anul 1994, iar în prezent are 26 de membri, care generează 95% din subscrierile totale ale industriei locale de profil.