Afacerile primelor cinci agentii de turism romanesti au crescut in 2008 cu 20,4%, insa estimarile pentru acest an indica o scadere cu cel putin 5% a incasarilor, cauzata si de reducerile masive de tarife.
Cifra totala de afaceri a primelor cinci agentii a ajuns la 212 milioane euro in anul 2008, in crestere fata de 176 milioane euro in anul precedent, potrivit raportarilor preliminare ale companiilor. Cele cinci companii controlau in 2007 aproximativ 15% din piata foarte faramitata a tour-operatorilor romani, care numara peste 2.000 de agentii de turism.
Topul primelor cinci agentii de turism intocmit in functie de cifra de afaceri realizata in anul 2008 include, in acest an, pe primul loc agentia Paralela 45, urmata de Happy Tour, Eximtur, Marshal Turism si Aerotravel. Liderul anului trecut, Paralela 45, a estimat pentru 2008 o cifra de afaceri de 52 milioane euro, in crestere cu 36% fata de 2007, cand a raportat afaceri de 38 milioane euro. Aproape o cincime din incasari vin ar proveni vanzarea biletelor de avion. "Anul trecut, cea mai mare pondere din incasari a avut-o vanzarea pachetelor de vacante, care au totalizat 42 milioane euro. Restul a provenit din vanzarea biletelor de avion", a spus Alin Burcea, managerul agentiei.
Veniturile agentiei Happy Tour au atins anul trecut 51 milioane euro, nivel care s-a situat usor sub estimarile initiale ale companiei, a spus Gabriel Ionescu, directorul general al companiei. Astfel, cifra de afaceri a Happy Tour a crescut cu 13% fata de 2007, insa a fost cu 5% mai mica fata de estimarile initiale ale companiei. Happy Tour a fost preluata de fondul spaniol de investitii GED la finele anului 2007, de la Nicolae Demetriade. Agentia de turism Eximtur a realizat in 2008 o cifra de afaceri de 40 milioane euro, conform estimarilor companiei, iar in anul 2007 agentia a inregistrat o cifra de afaceri de peste 35 milioane euro. Aerotravel, parte a grupului Lufthansa City Center, si-a propus pentru anul 2008 sa atinga un nivel al afacerilor de 35 milioane euro, mai mare cu cinci milioane euro fata de anul 2007, iar Marshal Turism a estimat venituri de 34 milioane euro pentru 2008, comparativ cu 26 milioane euro raportate pentru anul 2007.
Prognoze rezervate pentru 2009
Pentru acest an, agentiile si-au redus tintele de vanzari, pe fondul crizei economice internationale. Agentia Paralela 45 estimeaza ca afacerile se vor reduce cu peste 8% in acest an, la circa 45-48 milioane euro, in timp ce Eximtur vede stagnare in 2009, la un nivel de 40 milioane euro, comparabil cu cel din 2008. "Pentru 2009, evident ca previziunile sunt slabe, pe fondul crizei economice. Astfel, in mod optimist, estimam intre 45 si 48 milioane euro, iar cu pesimism, valori de circa 42-43 milioane euro", a spus Alin Burcea.
» Sejururi mai ieftine cu 60%
Agentiile de turism au redus in aceasta perioada preturile pachetelor turistice cu pana la 60% comparativ cu luna decembrie. "In ce priveste turismul extern, in aceasta perioada sunt in continuare multe solicitari pentru destinatiile de schi. Daca in luna decembrie un pachet turistic pentru Austria costa 700-800 euro, in momentul de fata acelasi sejur se poate cumpara cu 300-350 euro", a declarat Adriana Goicea, managerul agentiei de turism Prompt Service Travel. Scaderi semnificative de tarife se inregistreaza si la nivelul destinatiilor interne, pachetele turistice scazand fata de luna trecuta cu pana la 60%, a spus Traian Badulescu, purtatorul de cuvant al Asociatiei Agentiilor de Turism din Romania. La preturi mai scazute se pot cumpara si sejururile pentru destinatii montane sau balneo. "Pentru munte si destinatiile balneo, preturile pachetelor turistice au scazut cu 20-30 la suta", a spus reprezentantul operatorilor din turism.