Deoarece utilizarea fondurilor europene presupune parcurgerea unor proceduri greoaie si de durata, iar Romania are nevoie urgenta de extinderea si imbunatatirea infrastructurii rutiere, constructia de autostrazi va fi urgentata, prin folosirea, intr-o prima faza, a banilor de la bugetul statului. Anuntul a fost facut ieri de premierul Calin Popescu Tariceanu, la finele unei analize de cateva ore, care a avut loc impreuna cu ministrul de resort, Gheorghe Dobre, a principalelor proiecte de dezvoltare a infrastructurii rutiere. Fondurile alocate pentru constructia de autostrazi, atat de la bugetul statului, cat si din surse externe, se vor ridica la 1,2 miliarde de euro in acest an, 2,7 miliarde in 2007 si 2,7 miliarde de euro in 2008.
Contractul cu Bechtel, pe ultima suta de metri
Primul proiect care va fi atacat in acest fel si pentru care Guvernul va aloca 300 milioane de euro este autostrada Brasov-Bors, cunoscuta si sub numele de autostrada Bechtel. Aici lucrarile vor incepe chiar in acest an. Dupa cum a spus primul ministru, sectorul prioritar la care vor incepe lucrarile de constructie este cel cuprins intre Oradea si Cluj-Napoca, urmand sa inceapa constructia la sectorul Cluj-Napoca-Targu Mures.
In ceea ce priveste contractul cu firma americana Bechtel, Tariceanu a precizat ca, in varianta lui initiala, avea prevederi care fie nu respectau cadrul legislativ, fie nu erau in favoarea partii romane. De exemplu, sistemul de plati in avans nu respecta legislatia romaneasca in domeniu. In momentul de fata contractul este in procedura de aprobare interna intre diverse institutii guvernamentale si urmeaza sa fie aprobat intr-o sedinta de Guvern in perioada urmatoare – a declarat primul ministru. Metoda alocarii de fonduri de la Guvern, in scopul urgentarii inceperii lucrarilor, va fi utilizata si in cadrul altor tronsoane de autostrada. Ministrul Gheorghe Dobre a precizat ca numai procedurile premergatoare inceperii lucrarilor de constructie dureaza 22 pana la 24 de luni. La randul sau, Tariceanu a aratat ca, din momentul luarii deciziei politice si pana la darea in functiune a unui tronson de autostrada, se scurg nu mai putin de 58 de luni. "Pe vremea comunistilor nu dura atat pentru ca nu existau licitatii si nici competitie, fiind necesara doar vointa politica”, a punctat primul ministru. O alta metoda la care autoritatile vor recurge pentru simplificarea procedurilor este aceea a organizarii unei singure licitatii si pentru proiectare, si pentru executie, asa-numita metoda design and build.
La tronsonul Bucuresti-Brasov incep lucrarile in acest an
Tot in 2006 vor incepe si lucrarile de constructie la autostrada Bucuresti-Brasov. Aceasta va fi impartita in trei segmente de executie: Bucuresti-Ploiesti, Ploiesti-Comarnic si Comarnic-Brasov.
In paralel, se vor executa si lucrarile la centura de nord a Bucurestiului si la centura de vest a Ploiestiului, care se vor finaliza chiar in acest an. "Pana in 2008 vom avea in diverse stadii de executie peste 840 km de autostrazi”, a promis ministrul Gheorghe Dobre.