Clientii au cel putin cinci variante pentru a sesiza, in functie de caz, eventualele abuzuri ale creditorilor.
Conflictele dintre bancile locale si clientii lor pot gasi trei forme de rezolvare. Institutiile la care romanii pot apela pentru a rezolva aceste conflicte sunt insa ceva mai numeroase. Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului (ANPC) si Autoritatea Nationala de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal (ANSPDCP) sunt cele doua optiuni la care puteti apela in cazul in care alegeti "calea dura", adica lupta in instanta cu banca al carei client sunteti. Daca insa mergeti pe varianta "impacarii" si totusi nu reusiti sa sa ajungeti la o intelegere direct cu banca, mai aveti cel putin inca doua variante, adica Uniunea Mediatorilor Bancari din Romania si Asociatia pentru Protectia Consumatorilor, prima – o asociatie profesionala, iar cea de-a doua – un ONG specializat in rezolvarea pe cale amiabila a conflictelor dintre banci si clientii lor.
Obligati la mediere
Din martie anul acesta, magistratii care se ocupa de procese intre banci si clientii lor sunt obligati sa ii trimita in prealabil pe acestia catre Uniunea Mediatorilor Bancari, care trebuie sa incerce sa rezolve amiabil problema. Cu alte cuvinte, vrand-nevrand, cel putin o tentativa de rezolvare amiabila a conflictelor tot va exista. Daca totusi nu vreti sa ajungeti deloc in fata unui tribunal, puteti incerca sa faceti o solicitare catre Asociatia pentru Protectia Consumatorului, un ONG care anul trecut a rezolvat 305 cazuri de conflicte intre banci si clientii lor persoane fizice. "In principiu, exista doua modalitati prin care putem ajuta clientii bancilor in conflictele pe care le au cu institutiile de credit. Principala cale este arbitrajul – intermediem conflictele intre banca si client, explica cei de la Asociatie.
Variante de stat
Cele mai frecvente reclamatii primite: cresterea dobanzii la credite, perceperea de comisioane care nu fusesera prevazute in contractul initial sau prezenta unor clauze contractuale abuzive.
Prima optiune a romanilor se indreapta totusi spre ANPC. Reclamatiile cel mai des in¬tal¬nite vizeaza majorari ne¬a¬nuntate sau chiar ilegale ale do¬banzilor si comisioanelor, inchiderile de cont neoperate la timp sau promotiile inselatoare de tipul bonusurilor pentru de¬pozite sau al dobanzilor ini¬tiale mici. In anumite si¬tuatii, cum ar fi raportarea eronata catre Biroul de Credit, Autoritatea are posibilitatea de a decide anularea masurii luate de banca fara a mai fi nevoie de proces. Cu probleme legate de de raportari gresite catre Birou va puteti duce si la ANSPDCP, care a si amendat anul trecut cateva banci si a decis retragerea din baza de date a Biroului de Credit a catorva zeci de clienti. BNR nu mai are competente in ceea ce priveste rezolvarea conflictelor dintre clientii persoane fizice si banci. Persoanele juridice se pot adresa BNR in caz de inscriere gresita la Centrala Riscurilor Bancare.
CE FACE FIECARE INSTITUTIE
Autoritatea de Supraveghere a Prelucrarii Datelor cu Caracter Personal are competenta de a investiga situatii in care bancile au inregistrat abuziv clienti in baza de date a Biroului de Credit.
ANPC poate fi sesizata asupra oricarui tip de abuz. Autoritatea trimite majoritatea cazurilor in justitie, dar aplica si amenzi.
Asociatia pentru Protectia Consumatorilor este unul dintre putinele organisme care au capacitatea de a arbitra conflictele dintre banci si clientii lor.
Uniunea Mediatorilor Bancari va analiza, iwwnainte de inceperea procesului efectiv, toate dosarele ajunse in justitie care vizeaza conflicte intre banci si clientii lor.
BNR se ocupa doar de persoane juridice, in cazul in care au fost inscrise la Centrala Riscurilor Bancare .