5 C
București
duminică, 10 noiembrie 2024
AcasăInvestigații România Liberă26 de firme ataca CFR-ul

26 de firme ataca CFR-ul

»  Aproape un sfert din transportul de marfa pe calea ferata din Romania este acoperit de operatorii de transport feroviar (OTF) privati.  

Trenurile private de calatori au aparut in momentul in care Societatea Nationala CFR SA a anuntat, in 2004, scoaterea la licitatie a 3.000 km de cai ferate secundare, catalogate ca nerentabile. O parte din aceste linii ferate au fost preluate de transportatori feroviari privati sau de companii de profil infiintate de intreprinderi care aveau unitati de productie in zonele respective. Transportul de calatori asigurat de companii private se dezvolta de la an la an, traseele deservite ajungand in majoritatea regiunilor tarii. Pe piata transportului feroviar de persoane, pe langa Societatea Nationala de Transport Feroviar de Calatori mai activeaza companiile Regio Trans, Servtrans Invest SA si Regional Cluj-Napoca.

Locomotive modernizate
"Atat la transportul de marfa, cat si la cel de calatori folosim fie vagoane si locomotive proprii, fie inchiriate. In cazul companiei noastre specializate pe transportul de marfa, din 100 de locomo-tive utilizate, doar patru sunt inchiriate. Locomotivele pe care le cumparam sunt modernizate de firme specializate si ajung la standarde de functionare deosebite. La fel, vagoanele de marfa sunt noi, cumparate de firma", a declarat Sorin Zbengheci, marketing manager la Servtrans Invest, companie care isi desfasoara activitatea pe circa 98% din sistemul de transport feroviar roman si asigura transportul a 6% din totalul de marfa.

Pentru transportul de calatori, Regio Trans, companie privata care a solicitat de la AFER acordarea certificatului de siguranta pentru o linie interoperabila (magistrala de cale ferata pe care pot circula trenuri in trafic international), foloseste automotoare cumparate din Franta. Trenurile companiei acopera trasee care insumeza 537 km, devenind un concurent pentru CFR Calatori. Recent, Regio Trans a pus in functiune un tren accelerat pe ruta Brasov-Constanta, dotat cu instalatie de climatizare si minibar. "Pentru reparatii si revizii sunt folosite depourile private. Pentru piesele utilizate trebuie sa existe acordul tehnic, inlcusiv pentru vopsea si chit daca este nevoie. Trenurile private de calatori, omologate de Autoritatea Feroviara Romana (AFER), trebuie sa indeplineasca toate conditiile europene privind transportul", a precizat Marius Olaru de la RegioTrans Brasov – operator privat de calatori din 2005. In Romania exista 3 operatori feroviari privati pentru transportul de calatori si 23 de operatori privati pentru tarnsportul de marfa. z

costuri
» Bilete la Acelasi pret
Pretul unui bilet de calatorie cu un tren privat este acelasi ca la CFR Calatori. Operatorii de transport feroviar privati emit legitimatii de calatorie la casele proprii sau in tren. In unele cazuri, daca statia CFR are casier, dar calatorii solicita legitimatii de calatorie in tren, la urcarea din acea statie, acestia vor fi taxati dublu fata de tariful practicat pentru zona kilometrica solicitata. Periodic se desfasoara actiuni de control impreuna cu politia TF si Jandarmeria, iar calatorilor prinsi fara bilet li se aplica amenzi. Traseele trenurilor particulare figureaza in "Mersul trenurilor".

»  In Romania exista trei operatori privati pentru transportul de calatori.

Cele mai citite

Donald Tusk: Deciziile privind războiul din Ucraina nu pot fi luate, nici peste capul ucrainenilor, nici peste capul nostru

Premierul polonez a afirmat că Europa va trebui să aibă mai multă responsabilitate pentru securitatea sa Deciziile privind viitorul Ucrainei nu pot fi luate fără...

Noi reguli pentru dobânzile aplicate de IFN-uri

Contractele de credit în derulare vor trebui să respecte noile plafoane ale dobânzilor Legea de plafonare a dobânzilor la creditele de consum IFN va intra...

Donald Tusk: Deciziile privind războiul din Ucraina nu pot fi luate, nici peste capul ucrainenilor, nici peste capul nostru

Premierul polonez a afirmat că Europa va trebui să aibă mai multă responsabilitate pentru securitatea sa Deciziile privind viitorul Ucrainei nu pot fi luate fără...
Ultima oră
Pe aceeași temă