O comedie cu accente sentimentale ลi moralizatoare, cu Pavel Bartoล în rol de obez, cu o trupฤ de „babe” comice (Dorina Lazฤr, Rodica Mandache, Oana ลtefฤnescu) ลi o tânฤrฤ sexy (Nicoleta Lefter), noul spectacol al Odeonului are toate ingredientele pentru a deveni un succes de public. Dar, parcฤ acest tip de succes nu e chiar ceea ce ลi-ar dori Odeonul.
Cei care au cฤlcat pragul cinematografelor în ultimii ani sau cei care au vฤzut la TV filmele româneลti ale „noului val” îl ลtiu cu siguranลฃฤ pe Ion Sapdaru. Din „California Dreamin’ „, „4 luni, 3 sฤptฤmâni ลi 2 zile”, „A fost sau n-a fost?”, „Amintiri din Epoca de Aur” ลi multe altele. Cei din Iaลi, Botoลani, Oradea îl ลtiu pe Ion Sapdaru ลi ca regizor ลi/sau actor de teatru. Acum publicul bucureลtean îl poate cunoaลte pe Sapdaru ลi ca dramaturg.
„Naturฤ moartฤ cu nepot obez” e o piesฤ pe care a montat-o el însuลi, anul trecut, la naลฃionalul ieลean. Textul a fost ลi câลtigฤtor pentru câteva ore al premiului pentru cea mai bunฤ piesฤ a anului la concursul UNITER din 2008. A fost descalificatฤ apoi pentru încฤlcarea regulamentului. Piesa fusese deja publicatฤ în decembrie 2008, în revista basarabeanฤ „Stare de urgenลฃฤ”, iar la concursul cu pricina pot participa doar texte nepublicate ลi nejucate.
Actorul, regizorul ลi, mai nou, dramaturgul e nฤscut în Transnistria ลi, în urma unui turneu pe care Teatrul „Mihai Eminescu” din Chiลinฤu l-a fฤcut în România în 1990, a fost invitat sฤ se alฤture trupei din Iaลi. De atunci a activat în România. Piesa aceasta spune cฤ a scris-o în nopลฃile de dupฤ repetiลฃii sau în pauzele de la filmฤri. ลi în vacanลฃe. E o comedie cu accente bulevardiere. Dar un tip de „bulevard” mai „à la roumaine”.
Autorul ei spune cฤ a scris-o ลi din „nostalgia dupฤ un text în care, în spatele unor vorbe frumos însฤilate, se ascund profunde „miลcฤri sufleteลti, uragane de emoลฃii, naufragii sentimentale” ลi dintr-un fel de „invidie” faลฃฤ de creaลฃia lui Cehov. ลi tocmai aici este problema textului, de fapt problema multor creatori români, care nu au curajul sฤ îลi asume pânฤ la capฤt o operฤ comercialฤ. Adicฤ sฤ facฤ o comedie ลi atât, nu o comedie de ARTฤ, o piesฤ/film/carte „de public” ลi nu un amestec între Feydeau ลi Cehov, un amestec între o comedie romanticฤ cu Meg Ryan ลi un film de Bergman.
Cu „Naturฤ moartฤ cu nepot obez”, Odeon-ul a ajuns, ลi el, din urmฤ moda actualฤ din teatre, care pun în scenฤ multe comedii bulevardiere. E o modฤ ciudatฤ atât timp cât, cel puลฃin la Bucureลti, nici un teatru nu se plânge cฤ joacฤ cu sฤlile goale. În plus, nu ลtiu dacฤ ฤsta ar trebui sฤ fie rolul instituลฃiilor culturale finanลฃate din bugete locale sau de stat. Acestea primesc bani din taxe ลi impozi¬te pentru a produce artฤ comercialฤ, adicฤ spectacole care sunt/ar trebui sฤ fie capabile sฤ se autofinanลฃeze, în timp ce experimentul, inovaลฃia, miลcฤrile ลi teoriile din arta contemporanฤ sunt total ignorate. Dar asta e o discuลฃie mai lungฤ.
Cu scene care par luate din faimoasele „Gaiลฃe” ale lui Kiriลฃescu, cu alte scene ca în comediile americane de box-office, cu ลtiri de senzaลฃie apฤrute prin mai toatฤ „presa”, cu titluri de genul „Pavel Bartoล a devenit obez de dragul artei” sau „Pavel Bartoล, nevoit sฤ ajungฤ la 170 de kilograme”, noul spectacol de la Odeon are toate ingredientele sฤ devinฤ un nou „Dineu cu proลti”. Mฤ refer la succesul de public. (Doar pentru exactitatea informaลฃiei: Bartoล nu s-a îngrฤลat, e vorba doar de un costum.) ลi de râs, se râde, dar doar atât, cฤ „scenele serioase” mai mult bruiazฤ desfฤลurarea poveลtii. Dar nu ลtiu dacฤ, în afarฤ de câteva gag-uri destul de facile, îลi va mai aduce vreun spectator aminte de ceva din acest spectacol. ลi nu ลtiu de ce, pe toatฤ desfฤลurarea spectacolului, am avut senzaลฃia cฤ acesta, aลa cum este, ar fi trebuit sฤ se joace vizavi, la Teatrul de Revistฤ.
NATURฤ MOARTฤ CU NEPOT OBEZ
1h 20min.
de: Ion Sapdaru
regia: Eugen Fฤt.
cu: Pavel Bartoล, Dorina Lazฤr, Rodica Mandache, Oana ลtefฤnescu, Nicoleta Lefter.
preลฃ: 15,90 – 31,8 lei.
TEATRUL ODEON