14.3 C
București
vineri, 29 martie 2024
AcasăInternaționalUE vrea salarii mai mari pentru lucrătorii veniți din estul Europei |...

UE vrea salarii mai mari pentru lucrătorii veniți din estul Europei | Analiză Deutsche Welle

”Este o veste foarte bună”, spune Marianne Thyssen, comisarul european pentru ocuparea și mobilitatea forței de muncă. ”Nu vrem salarii de dumping”.

Thyssen a negociat cu colegii din Parlamentul European și din Consiliul de Miniștri o noapte întreagă, pentru a ajunge la un consens. Negocierile reformei directivei privind detașarea lucrătorilor, care reglementează condițiile de muncă ale acestora în țara gazdă, se desfășoară încă din martie 2016. ”Am hotărât asupra unui principiu de bază, și anume că în aceeași țară, aceeași muncă trebuie să fie plătită la fel”, a declarat joi la Bruxelles ministra bulgară a Muncii, Zornica Rusinova, în calitate de reprezentant al statelor membre.

În principiu, salariul tarifar este valabil pentru toți.

Consensul celor trei instituții UE – Comisia, Consiliul European și Parlamentul – prevede următoarele:

– salariile tarifare convenite pentru un anumit oraș, de pildă Frankurt pe Main, sunt valabile pentru toți lucrătorii, indiferent dacă aceștia sunt originari din Germania, Polonia sau România. Și salariile tarifare regionale, valabile, de exemplu, numai în landul Hessa, unde se află Frankfurtul, sunt valabile. Această regulă este gândită pentru a le oferi lucrătorilor detașați salarii nete mai mari;
– sporurile pe care le primeau până acum numai lucrătorii originari din țara respectivă, cum ar fi sporuri de noapte, plata orelor suplimentare sau al 13-lea salariu, vor fi oferite și lucrătorilor detașați;
– perioada unei detașări de maxim doi ani va fi redusă la un an, cu posibilitatea unei prelungiri de șase luni. În special președintele Franței, Emmanuel Macron, a cerut această măsură. Oricum, în momentul de față, o detașare durează în medie patru luni;
în absența unor acorduri colective de muncă, se va plăti salariul minim, indiferent de țara de origine a lucrătorilor;
– costurile pentru cazare și transport nu vor putea fi trase direct din salariu.

Aceste reglementări ar trebui să fie valabile în principiu și pentru firmele de transport și pentru șoferii de tir, care nu erau incluși până acum. Dar perioada de tranziție va fi lungă, în cazul acestora.

Asigurările sociale și taxele pe venit vor fi plătite în continuare în țările de proveniență. Adică, dacă o firmă românească își trimite angajații la Frankfurt, poate plăti în continuare asigurări sociale mai mici în România. Lucru care îi menține competitivi în fața firmelor germane.

Parlamentarii europeni, care au luat parte la negocierile pentru directiva privind detașarea lucrătorilor, vorbesc despre o ”victorie în etape” a drepturile lucrătorilor. Deputatul ecologist, Terry Reintke, a declarat, după noaptea lungă a negocierilor: ”Consensul acesta este o victorie pentru Europa socială. Directiva revizuită îi protejează pe lucrătorii detașați mai bine față de orice formă de exploatare. Forțele de muncă detașate vor avea mai mulți bani în buzunar, fiind trataţi în același mod ca lucrătorii locali”.

Până acum, Polonia, de unde sunt detașați cei mai mulți lucrători – 500.000 – în țările UE, s-a opus cel mai mult reformei. Dar comisarul Marianne Thyssen a declarat că Polonia a acceptat totuși compromisurile. ”Putem adopta acum noua lege cu majoritate calificată”, adică la nevoie și fără Polonia. Pe locul al doilea ca număr de lucrători detașați în UE se află Germania, cu 260.000 de persoane.

Directiva nu se adresează numai lucrătorilor în construcții, în abatoare sau în restaurante, ci și persoanelor calificate, experților care vor să lucreze pentru câteva luni în alte țări din UE. Legea va fi finalizată în luna iunie, conform ministrei bulgare a Muncii: ”Mai sunt însă de clarificat multe detalii”, a declarat aceasta la Bruxelles.

Cele mai citite

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Toți cei 45 de pasageri dintr-un autobuz și-au pierdut viața într-un accident în Africa de Sud

Aproape toţi pasagerii dintr-un autobuz, 45 de persoane, şi-au pierdut viaţa joi în Africa de Sud într-un accident rutier grav, după ce vehiculul în...

Cum hidroizolația poate face diferența între o iarnă sigură și o primăvară ușoară pentru locuința ta

O dată cu trecerea iernii și venirea primăverii, proprietarii de case și constructorii se gândesc la moduri de a proteja locuințele de umiditate și...
Ultima oră
Pe aceeași temă