Noile norme vor mări certitudinea pe piaţă, vor stimula inovarea şi vor promova competitivitatea industriei europene pe plan mondial. Vehiculele nepoluante vor juca un rol esenţial în reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi a emisiilor de poluanţi atmosferici, contribuind la respectarea de către UE a angajamentelor sale în cadrul Acordului de la Paris.
„Mizele sunt mari: aerul pe care îl respirăm, schimbările climatice şi competitivitatea industriei noastre. Promovarea vehiculelor nepoluante în achiziţiile publice este una dintre numeroasele iniţiative de măsuri menite să ne transforme în ceea ce vrem sa fim: un lider mondial al decarbonizării”, a declarat ministrul Transporturilor din România, Răzvan Cuc.
Reforma constă în fixarea la nivel naţional a unor ţinte minime pentru achiziţiile publice de vehicule uşoare (autoturisme şi camionete) şi de vehicule grele (camioane şi autobuze) nepoluante, cu o metodă simplă de calculare a respectivelor ţinte. Măsurile implică două perioade de referinţă diferite, una care se încheie în 2025, iar cealaltă în 2030.
Textul include o nouă definiţie a unui „vehicul nepoluant”. Definiţia unui vehicul uşor nepoluant se bazează pe standardele de emisii de CO2, cu un prag de emisii de CO2 egal cu zero începând din 2026. Definiţia vehiculelor grele nepoluante se bazează pe utilizarea de combustibili alternativi. În plus, există ţinte parţiale pentru autobuzele cu emisii zero.
Se extinde domeniul de aplicare al normelor în ceea ce priveşte practicile de achiziţii vizate. Noile norme se vor aplica şi unei game mai largi de servicii, inclusiv serviciilor de transport rutier public, serviciilor speciale pentru călători, serviciilor de colectare a deşeurilor, precum şi serviciilor poştale şi celor de livrare de colete.
Directiva urmează acum să fie publicată în Jurnalul Oficial al UE. Ea va intra în vigoare la 20 de zile după publicare. Statele membre au apoi la dispoziţie doi ani pentru a adopta dispoziţii de drept intern. Ele vor trebui să prezinte Comisiei un raport privind punerea în aplicare a normelor o data la trei ani, primul urmând a fi prezentat până la 18 aprilie 2026.