Platforma rusă de comerț electronic Ozon obține 150 de milioane de dolari pentru a rivaliza cu Amazon/ CEO Alexander Shulgin/ TWITTER/ Ozon Group/ @group_ozon

RUSIA Amazonul rusesc planifică investiții grele

Ozon, gigantul e-commerce rusesc, se extinde în servicii financiare și produse alimentare

Share

Adriana Constantinescu 0 comentarii

13.04.2021 - 16:42

Cel de-al doilea cel mai mare jucător de comerț electronic din Rusia, se va extinde în servicii financiare și produse alimentare, concurând cu rivalii emergenți din sectoarele financiar și tehnologic al țării, care doresc, de asemenea, o parte din piața aflată în creștere rapidă
 
Alexander Shulgin, directorul executiv al Ozon, a declarat pentru Financial Times că societatea va solicita o licență bancară pentru a-și extinde ofertele fintech, inclusiv pentru a acorda împrumuturi comercianților care vând pe platforma sa.
 
„Este greu pentru întreprinderile mici și mijlocii să obțină finanțare în condiții rezonabile. Este fie prea scump, fie inaccesibil ”, a spus Shulgin.
 
„Vedem rata de rotație a mărfurilor lor, vedem angajamentul clienților lor, vedem rata de conversie a acestora, le stocăm bunurile - toate aceste date ne permit să luăm o decizie în cunoștință de cauză cu privire la dimensiunea de împrumuturi pe care trebuie să o facă vânzătorii.”
 
Ozon, care are 450.000 de utilizatori pentru un card de debit și dorește să se extindă în depozite, urmărește alte firme de tehnologie în servicii financiare. Cel mai mare rival al său pentru cumpărături online, Wildberries, a cumpărat o bancă, în timp ce Yandex, care deține cel mai mare motor de căutare din Rusia, are în vedere dacă va lansa o bancă, în urma unei încercări nereușite de a cumpăra Tinkoff Bank.
 
Între timp, Sberbank, creditorul de stat rusesc, intenționează să se mute în comerțul electronic, deoarece încearcă să stimuleze un „ecosistem” care oferă clienților totul, de la cumpărături, livrare de alimente și filme până la servicii financiare.
 
Shulgin a spus că Ozon, care a refuzat o ofertă de parteneriat cu Sberbank anul trecut, va rămâne concentrat pe comerțul electronic, o piață care a crescut rapid de la pandemia de coronavirus.
 
”De ce am supraviețuit Covid și am atras atât de mulți clienți? Pentru că aveam mai multe depozite, mai mulți curieri și mai multe puncte de preluare. Și toată infrastructura a reușit să absoarbă cererea.”
- Alexander Shulgin
„Ecosistemul este un cuvânt la modă acum, dar clienții aleg ce le place”, a spus Shulgin, amintindu-și timpul petrecut la Yandex, unde a părăsit un loc de muncă ca ofițer șef de operațiuni pentru a prelua Ozon în 2017.
„Era evident că unele produse sunt foarte populare, iar alte produse sunt foarte nepopulare, chiar dacă sunt menite să facă parte dintr-un ecosistem unificat.”
 
Ozon a încercat să devină Amazonul rusesc, trecerea la finanțe reflectă un serviciu similar al Amazon.
 
În ciuda investițiilor semnificative de capital de risc, Ozon nu a obținut profituri încă de la începuturile sale și s-a străduit să domine o piață de cumpărături online care a fost îngreunată de dimensiunea uriașă a Rusiei și de logistica slabă.
 
Dar după ce a strâns 1,2 miliarde de dolari într-o ofertă publică inițiată la New York anul trecut și a vândut o obligațiune de 750 de milioane de dolari anul acesta, Shulgin a spus că Ozon va investi mult în construirea unei rețele care să-i poată învinge pe rivali.
 
Între timp, boom-ul cumpărăturilor online a făcut ca evaluarea Ozon să se dubleze până la aproximativ 12,5 miliarde de dolari. Piața de comerț electronic a crescut anul trecut cu 34% până la 2,7 miliarde RBS anul trecut, potrivit cercetătorului de piață Infoline, însă vânzările online reprezintă încă doar 10,9% din totalul pieței de retail din Rusia.
 
„Există atât de mult spațiu pe piață. Practic este o cameră goală în ceea ce privește ceea ce poți face. Există o mulțime de jucători, piața este într-adevăr fragmentată, iar pentru a crește este nevoie de o mulțime de investiții, în special în IT și în infrastructură ”, a spus Shulgin.
 
„Nu multe companii sunt pregătite să facă toate acestea, pentru că înseamnă a acumula pierderi. Dar suntem gata să le luăm pentru că vedem premiul chiar câțiva ani înainte că va fi enorm ”.
Ozon înregistrează o creștere deosebită pe piața sa, partea site-ului său web, unde primește un comision pentru vânzările de la comercianți terți. Înființat în 2018, piața reprezintă deja aproximativ jumătate din articolele vândute pe platforma sa.
Compania a redus recent comisioanele pentru majoritatea categoriilor de piață într-un efort de a atrage mai mulți vânzători și acum le permite vânzătorilor să livreze singuri articole, o abordare pe care Shulgin a împrumutat-o ​​de la Alibaba din China.
 
Drept urmare, valoarea brută a mărfurilor (gmv) a Ozon, valoarea totală a tot ceea ce a fost vândut pe platforma sa, a crescut cu 144% până la 197,4 miliarde Rbs anul trecut, o rată de creștere mai rapidă decât 95% obținută de Wildberries, liderul pieței .
 
Anul acesta, Shulgin dorește să dubleze capacitatea logistică a Ozon și să tripleze cheltuielile Ozon pentru infrastructură.
 
Shulgin a declarat că investitorii - inclusiv grupurile de capital privat Sistema și Baring Vostok, care au investit 135 milioane dolari pe IPO pentru a păstra controlul - sunt pregătiți să treacă peste pierderi după ce au comparat Ozon cu companii similare din alte piețe emergente, urmărind apoi potențialele bogății ce vor ajunge să domine în Rusia.
 
Dacă te uiți la companiile de comerț electronic din întreaga lume, toate fac mai mult sau mai puțin același lucru”. Amazon a început cu comerțul cu amănuntul, la fel și noi, alții au început cu piețele, dar apoi a devenit mult mai mult despre controlul logisticii, infrastructurii și IT. Toată lumea face lucruri destul de similare - diferența constă în calitatea serviciilor.” - Alexander Shulgin, CEO OZON. 



 
Alexander Shulgin a spus că dorește ca Ozon să crească „organic” prin vânzarea mai multor servicii pe măsură ce își dezvoltă propriile capacități, inclusiv oferirea de centre logistice și de îndeplinire pentru utilizare în afara platformei sale de comerț electronic.


Investițiile înseamnă că Ozon este probabil să rămână cu pierderi pentru încă câțiva ani, a spus Shulgin. Chiar dacă veniturile Ozonului au crescut cu 74% față de anul anterior în 2020, ajungând la 104 miliarde Rbs, cheltuielile de funcționare au crescut cu 55% în acea perioadă la Rbs122bn, contribuind la o pierdere de 11,7 miliarde Rbs pe anul.
 
Întrucât Wildberries rămâne deținut în exclusivitate de fondatoarea sa Tatyana Bakalchuk, IPO-ul Ozon l-a făcut singurul jucător de comerț electronic disponibil investitorilor.
 
Shulgin a spus că dorește ca Ozon să ofere și publicitate vânzătorilor săi.

Citește totul despre:

#rusia #ozon

Comentarii