Confruntarea în curs între Ankara și Washington asupra vânzării de rachete ruse și angajamentul lui Erdogan de a merge înainte cu acest acord demonstrează cum comerțul cu arme agresiv al Moscovei oferă Kremlinului noi oportunități de a-și întări poziția, influența și prezența în întreaga lume. În urmă cu câteva zile, președintele turc a declarat că dacă Turcia nu va putea cumpăra avioane F-35 de la americani va opta pentru avioane produse de Rusia.
Turcia nu este decât una dintre piețele pentru negustorii de arme ai Moscovei. Potrivit ultimului raport anual al Institutului internațional de cercetare asupra păcii de la Stockholm – SIPRI – pentru 2018, Rusia a depășit Marea Britanie, devenind al doilea producător mondial de arme, poziționându-se în spatele eternului număr 1, Statele Unite. Vânzările combinate de arme și de servicii militare ruse au crescut cu 8,5% în raport cu anul anterior, atingând suma fără precedent de 37,7 miliarde dolari americani.
Potrivit SIPRI, cea mai mare întreprindere de producție de arme din Rusia, Almaz-Antey, companie publică, a intrat pentru prima oară în topul celor 10 din clasamentul mondial al vânzărilor de arme. Dacă energia este principalul produs exportat de Rusia, al doilea îl reprezintă armele. Fosta URSS a fabricat multă vreme arme clasice, dar Rusia a reușit să producă arme de top, pentru a concura cu marile puteri și a continua politica sa externă agresivă.
Rusia vinde 43,1% din aceste arme în Asia și peste 20% în Orientul Mijlociu, dar prioritatea absolută este China, care era principalul client al Rusiei între 1999 și 2006, reprezentând între 34 și 60% din exporturile de arme, potrivit Institutului rus pentru Extremul Orient. În 2015, după ani de negocieri, cooperarea Moscova-Beijing a atins un nivel-record, când Rusia a acceptat să vândă Chinei unele din armele sale cele mai avansate, în valoare de circa 7 miliarde dolari.
Apoi, altă superputere demografică din Asia, India, a achiziționat din Rusia 62% din armele sale. În prezent, India a depășit China, devenind primul cumpărător de arme rusești din lume. Piața emergentă pentru material rus este Asia de Sud-Est, unde cheltuielile militare au crescut în medie cu 57%, potrivit Asean Today. Alexei Sidorov, analist independent din Moscova și specialist în Asia de Sud-Est, subliniază că „vânzarea de arme țărilor asiatice corespunde perfect obiectivelor politicii externe a lui Putin” care vinde arme rivalilor din Marea Chinei de Sud, de exemplu Hanoiul și Beijingul fiind clienții producătorilor ruși de arme. Ceea ce îi conferă Moscovei un plus de influență politică în regiune.
Lupta pentru noi piețe
Orientul Mijlociu, mereu marcat de tulburări și bogat în petrol, figurează, de asemenea, printre prioritățile Moscovei. Este o piață promițătoare și importurile de arme ale statelor din regiune au crescut cu 87% în ultimii patru ani, reprezentând 35% din importurile mondiale de arme, arată SIPRI. Rusia încearcă să penetreze în statele prospere din Golf, o piață dominată de decenii de producătorii americani de arme. Peste jumătate din armele americane vândute merg în Orientul Mijlociu.
Pentru a cuceri noi clienți din Golf, în ultimii ani firmele rusești și-au întărit prezența la principalele saloane de aeronautică și de apărare în Orientul Mijlociu, ca IDEX la Abu Dhabi și Dubai Airshow. Între 60 și 200 de arme au fost testate în Siria în cursul luptelor reale, printre care bombardierul strategic supersonic TU-160, avionul de luptă cu reacție SU-34 și primul avion de vânătoare Stealth SU-57.
Producătorii ruși de arme s-au infiltrat și în America Latină, numeroase țări din regiune, în special cele care sunt contra SUA, dispun de arme sovietice din timpul Războiului Rece și acum sunt atrase de prețul scăzut. Cuba, Peru, Venezuela și Nicaragua figurează printre clienții armurierilor ruși. Venezuela este puternic dependentă de aprovizionarea cu arme rusești, care reprezintă 69% din achizițiile venezuelene de arme. În Africa, Egiptul, tradițional unul din principalii cumpărători de arme rusești, este în prezent principalul client de pe continent cu achiziții anuale de peste 1,3 miliarde dolari.