22.7 C
București
marți, 8 octombrie 2024
AcasăInternaționalOUG-Legea audiovizualului: Licenţele TV şi radio pot fi cedate numai după un...

OUG-Legea audiovizualului: Licenţele TV şi radio pot fi cedate numai după un an de emisie

Societăţile care deţin licenţe de televiziune şi radio le vor putea ceda unor terţi numai după un an de la data la care încep să emită, potrivit unei Ordonanţe de Urgenţă adoptată de Guvern şi publicată, vineri, în Monitorul Oficial, informează Mediafax.

Potrivit acestei Ordonanţe de Urgenţă a Guvernului (OUG), „licenţa audiovizuală analogică sau digitală poate fi cedată către un terţ numai cu acordul Consiliului (Consiliului Naţional al Audiovizualului, n.r.), nu mai devreme de un an de la data intrării în difuzare, cu asumarea de către noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din licenţă şi cu prezentarea certificatelor fiscale din care să rezulte că la data solicitării acordului Consiliului pentru cedarea licenţei nici societatea titulară cedentă a licenţei şi nici societatea cesionară nu înregistrează obligaţii restante la bugetul de stat”.

OUG modifică astfel articolul 56, alineatul 1 din actuala Lege a audiovizualului, potrivit căruia: „Licenţa audiovizuală analogică sau digitală poate fi cedată către un terţ numai cu acordul Consiliului, cu asumarea de către noul titular a tuturor obligaţiilor decurgând din licenţă şi cu prezentarea certificatului fiscal al societăţii titulare a licenţei”.

Totodată, OUG vine în ton cu o modificare adusă recent Codului de reglementare a conţinutului audiovizual de către membrii Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA). Astfel, în 28 martie, CNA a adoptat o Decizie de modificare a Codului audiovizual, potrivit căreia „Radiodifuzorii au obligaţia să aducă la cunoştinţa Consiliului Naţional al Audiovizualului, în scris, orice modificare apărută în datele cuprinse în licenţa audiovizuală. Modificări în licenţa audiovizuală pot fi aduse după minimum 1 an de la începerea difuzării serviciului de programe, prelungirea valabilităţii sau preluarea licenţei audiovizuale”.

În ultimii ani, membrii CNA au discutat în repetate rânduri despre introducerea unor restricţii în privinţa cedării unor licenţe audiovizuale de la o societate la alta, cedări care în fapt ascund vânzările televiziunilor şi radiourilor respective.

Pe de altă parte, Ordonanţa de Urgenţă publicată vineri în Monitorul Oficial stabileşte reguli stricte pentru achiziţionarea de spaţiu publicitar televizat, care „nu poate fi făcută de un intermediar decât în numele şi pe seama beneficiarului final”.

De asemenea, potrivit acestei Ordonanţe, Consiliul Naţional al Audiovizualului va acorda licenţe audiovizuale de televiziune şi radio doar societăţilor care la data la care le solicită fac dovada că nu au restanţe la bugetul de stat.

În OUG se mai spune că Legea audiovizualului este modificată şi completată, având în vedere obiectivele propuse de Guvern „de stimulare a dezvoltării economiei româneşti”, în cadrul cărora se înscrie şi dezvoltarea pieţei audiovizuale din România, prin încurajarea producţiei locale de televiziune, a investiţiilor în programe locale, asigurarea de locuri de muncă şi dezvoltarea de activităţi economice în beneficiul pieţei de servicii audiovizuale din România.

Un alt obiectiv menţionat în OUG este combaterea „corupţiei manifestate la nivelul achiziţiei de spaţiulu publicitar media, precum şi necesitatea combaterii sistemelor netransparente şi anticoncurenţiale în acest domeniu, care afectează în egală măsură activitatea staţiilor tv şi dreptul publicului la informaţii corecte şi de calitate”.

Guvernul mai vorbeşte în OUG despre „necesitatea stabilirii unor reguli clare de acces al titularilor la deţinerea unei licenţe audiovizuale, eliminând operatorii economici care înregistrează obligaţii restante la bugetul de stat, măsuri care fac parte dintr-un program extins de responsabilitate socială”.

De asemenea, în OUG se spune că Executivul a luat în considerare „consecinţele negative asupra domeniului audiovizual, derivând din lipsa unor mecanisme legislative eficiente de eliminare a corupţiei şi a practicilor netransparente în acest domeniu, care s-ar perpetua şi s-ar amplifica în cazul neadoptării urgente a unor reglementări clare menite să asigure un climat concurenţial corect şi respectarea dreptului publicului român la producţii audiovizuale de calitate”.

Guvernul mai spune că aceste elemente vizează „interesul general public şi constituie o situaţie extraordinară şi de urgenţă a cărei reglementare nu poate fi amânată”.

OUG este semnată de premierul Victor Ponta si contrasemnată de ministrul pentru Societatea Informaţională, Dan Nica, de ministrul Finanţelor Publice, Daniel Chiţoiu, şi de ministrul delegat pentru buget, Liviu Voinea.

Ordonanţa de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului este publicată la mai puţin de cinci luni de la momentul în care un proiect de OUG care avea acelaşi prevederi în cazul intermedierii achiziţiei de spaţiu publicitar TV şi aceleaşi prevederi privind acordarea licenţelor audiovizuale societăţilor fără datorii la stat a fost asupru criticat de International Advertising Association România (IAA România) şi de Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România.

Nemulţumirile au fost cu atât mai mari cu cât purtătorul de cuvânt al Guvernului, Andrei Zaharescu, a anunţat iniţial că proiectul de OUG a fost adoptat de Executiv. Ulterior, premierul Victor Ponta a declarat public că OUG care modifică Legea audiovizualului nu a fost publicată în Monitorul Oficial pentru că ministerele Justiţiei şi Finanţelor trebuie să dea forma finală a acesteia, în urma deciziei Guvernului de a se scoate din ordonanţă toate referirile la Consiliul Naţional al Audiovizualului (CNA).

La momentul respectiv, IAA România a spus, într-un comunicat remis MEDIAFAX, că proiectul de Ordonanţă de Urgenţă de modificare a Legii audiovizualului „este de natură să afecteze în mod negativ funcţionarea normală şi competitivă a industriei de marketing, media şi comunicare”, cerând Guvernului consultări pe acest document.

Şi Uniunea Agenţiilor de Publicitate din România (UAPR) şi-a exprimat, într-un comunicat remis MEDIAFAX, nemulţumirea faţă de decizia Guvernului de a aproba ordonanţa de urgenţă (OUG) care modifică Legea audiovizualului nr. 504/2002.

„Suntem consternaţi că ordonanţa de urgenţă a trecut într-o manieră netransparentă, în timpul şedinţei de guvern de marţi”, a declarat Radu Florescu, preşedinte al Uniunii Agenţiilor de Publicitate din România.

Totodată, Răsvan Popescu, preşedinte al Consiliului Naţional al Audiovizualului (CNA) la momentul respectiv, a declarat că Ordonanţa adoptată de Guvern pentru modificarea Legii audiovizualului ţine cont de unele observaţii făcute de CNA, existând însă şi aspecte asupra cărora se mai poate reflecta atunci când Ordonanţa va fi dezbătută în Parlament.

De asemenea, unii membri ai CNA, între care Narcisa Iorga, Valentin Jucan, dar şi Ioan Onisei, Gelu Trandafir şi Mircea Deacă (ultimii trei nemaifiind în prezent membri ai Consiliului, n.r.) au declarat, într-o conferinţă de presă, că prin modificarea Legii audiovizualului Consiliul e „tras pe linie moartă”. Aceştia au mai spus că, prin adoptarea aceastei OUG, Legea transparenţei publice nu a fost respectată, întrucât proiectul Ordonanţei nu a fost suspus consultării publice.

Cele mai citite

Biserica evanghelică fortificată din județul Sibiu, distinsă cu Premiul Publicului și Grand Prix 

Proiectul de reabilitare a Bisericii Săsești din Alma Vii, din comuna Moșna, județul Sibu, este marele câștigător al anului 2024: Grand Prix și Premiului Publicului în cadrul...

Franța: Un avion de mici dimensiuni a căzut peste o casă

Un accident aviatic a avut loc luni în localitatea La Bretonnière-la-Claye, Franța, unde un avion de mici dimensiuni s-a prăbușit în zidul unei case....

Christopher Braun, sancționat de FRF pentru criticile aduse arbitrajului după meciul Rapid – Dinamo!

Fundașul Rapidului, Christopher Braun, a fost sancționat cu o amendă de 5000 de lei după comentariile dure la adresa arbitrajului din meciul Rapid -...
Ultima oră
Pe aceeași temă