Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Piotr Buras, European Council on Foreign Relations (ECFR)

Nebunia lui Kaczynski: A venit timpul ca Europenii să vorbească!

Share

by Piotr Buras, European Council on Foreign Relations (ECFR) 0 comentarii

14.04.2020 - 00:53

Dacă Ungaria a devenit prima autocrație coronavirus a Uniunii Europene, Polonia pare a fi a doua. Planul guvernului polonez de a organiza alegeri prezidențiale în 10 este o batjocură a democrației și prezintă un risc masiv pentru milioane de oameni. Dacă planul va merge înainte, alegerile vor rezolva ultima lovitură dată democrației în Polonia și vor arunca țara într-o criză politică de proporții fără precedent. Cu toate acestea, nu este prea târziu să oprim această nebunie - și Europa nu trebuie să rămână tăcută.


Alegerile din mai au fost mult timp salutate drept momentul de a face-sau-a desface pentru Polonia. Din 2015, guvernul a transformat țara într-o democrație iliberală. A făcut acest lucru cu sprijinul președintelui nominal independent, Andrzej Duda - poreclit „stiloul Kaczynski” pentru obiceiul său de a semna toate propunerile făcute de partidul aflat la conducere - Partidul Dreptății și Justiției (PiS) al lui Jaroslaw Kaczynski. Ca atare, alegerea unui președinte extras din rândurile opoziției ar fi un schimbător de jocuri, deoarece el sau ea ar putea să accepte legislația PiS. Acesta este motivul pentru care guvernul este atât de hotărât să țină votul în termen, în ciuda numărului în creștere a infecțiilor cu coronavirus și a deceselor din Polonia - care amenință să copleșească sistemul de sănătate slab dotat al țării. Obiectivul guvernului este de a sigila victoria probabilă a lui Duda înainte de a fi prea târziu. Dacă votul este amânat, este posibil ca o criză economică indusă de virus să genereze resentimente ale partidului de guvernământ și să reducă semnificativ șansele sale de realegere.
 
Cu toate acestea, votul nu poate avea loc fără a risca viața oamenilor. Aproximativ 50 la sută din cei 30 de milioane de alegători ai Poloniei s-au prezentat la ultimele alegeri prezidențiale, organizate în 2015. Într-un discurs în parlament, lunea trecută, premierul Mateusz Morawiecki a recunoscut că apogeul infecțiilor din Polonia va avea loc în mai sau iunie. Însă, chiar dacă pandemia va dispărea în mod miraculos în următoarele cinci săptămâni, riscurile severe pentru sănătate ale unui exercițiu comunal la această scară nu vor fi dispărut.
Pentru a desfășura alegerile așa cum este programat, autoritățile poloneze trebuie să înceapă pregătirile pentru acestea acum. Aceștia trebuie să numească și să formeze aproximativ 250.000 de membri ai comisiilor electorale. Autoritățile locale sunt obligate prin lege să organizeze alegerile, dar s-ar putea dovedi incapabili sau nu vor face acest lucru dacă acest lucru ar pune în pericol viața cetățenilor. La 6 aprilie, Parlamentul a revizuit legea electorală: autoritățile vor conduce întreaga alegere prin vot poștal. Cu toate acestea, chiar și această precauție nu va înlătura riscul grav pentru sănătate. Comisiile electorale vor trebui să fie în vigoare pentru a număra voturile, în timp ce 25.000 de lucrători poștali vor trebui să livreze și să ridice buletinele de vot. Acest lucru va crea milioane de noi puncte de contact între oameni, care ar putea răspândi virusul într-un moment în care suprimarea acestuia va fi de maximă importanță.


Alegerile ridică, de asemenea, îngrijorări grave cu privire la standardele democratice fundamentale. Cel mai important, campaniile electorale nu pot avea loc în mod normal, în timp ce întrunirile publice sunt interzise. Și situația îl favorizează pe titular, care se prezintă ca un manager energetic de criză. Mai mult decât atât, Constituția interzice modificarea legii electorale în cele șase luni până la alegeri. Polonezii au puțină experiență în ceea ce privește votul poștal, deoarece numai persoanelor cu dizabilități li s-a permis să utilizeze această metodă la alegerile anterioare. Legea cu privire la votul poștal universal va intra în vigoare cel mai devreme pe 7 mai, după ce a trecut prin procedura parlamentară standard. Este imposibil din punct de vedere administrativ organizarea alegerilor în termen de trei zile fără un risc profund de fraudă electorală.
Există un mod simplu de a respecta atât standardele democratice, cât și viața oamenilor. Guvernul ar putea declara un dezastru natural în cadrul căruia alegerile nu pot avea loc. Acest statut ar dura inițial o lună, dar, cu acordul parlamentului, guvernul ar putea prelungi atât timp cât este necesar. Dacă pandemia s-ar retrage, autoritățile ar putea organiza alegerile în câteva luni. Odată cu închiderea școlilor și a restaurantelor, falimentele răspândite, distanțarea socială impusă și amenzile mari ale celor care se adună în grupuri, starea de urgență este deja un fapt al vieții. Toate partidele de opoziție și candidații la președinție - de la stânga la extrema dreaptă - au chemat guvernul să formalizeze acest lucru. Dar Kaczynski rămâne hotărât să profite de ocazia de a-și consolida puterea.
 
Guvernele din toată Europa au generat îngrijorare prin introducerea de restricții și alte măsuri de urgență pentru combaterea pandemiei. Într-adevăr, puterile executive speciale pot fi periculoase dacă rămân în loc, permanent. Dar țările cu instituții democratice stabile și cu independență judiciară sunt susceptibile să constrângă această amenințare la adresa ordinii liberale. În schimb, în Polonia (și Ungaria), unde guvernul a eliminat deja pilonii cheie ai ordinii democratice liberale, mizele politicii coronavirusului sunt mai mari decât în alte părți. Acolo, bătălia nu se referă la sfera drepturilor civile, ci la viitorul democrației la un nivel mai profund. Acesta nu este momentul în care Europa să tacă. Organizațiile internaționale trebuie să facă față responsabilităților lor. De exemplu, Organizația Mondială a Sănătății ar trebui să emită un avertisment că alegerile organizate în mijlocul pandemiei reprezintă un risc pentru sănătatea publică. Consiliul Europei, care monitorizează situația din Polonia, ar trebui să emită un semnal clar că o alegere în condițiile actuale nu s-ar conforma standardelor democratice. Nici reprezentanții consiliului și nici observatorii Organizației pentru Securitate și Cooperare din Europa nu pot călători în Polonia pentru a monitoriza alegerile. La nivelul UE, Comisia Europeană trebuie să fie mai mult decât simple expresii de îngrijorare. Președintele Consiliului European ar trebui să pună de urgență situația din Polonia și Ungaria - ambele care sunt deja supuse procedurii articolului 7 - pe ordinea de zi a următoarei videoconferințe a liderilor săi.


În cele din urmă, liderii europeni și autoritățile publice ar trebui să solicite în mod deschis guvernului de la Varșovia să amâne alegerile folosind instrumentele furnizate de constituția poloneză. Rămânerea la programul actual nu este doar nedemocratică, ci și imorală. Lupta împotriva pandemiei este o responsabilitate comună europeană. Guvernul PiS nu riscă doar viața cetățenilor polonezi, ci subminează eforturile întreprinse de UE în ansamblul său. Dacă Duda este reales pe 10 mai, va deveni „președinte corona” - nimeni nu ar trebui să-i strângă mâna.

Comentarii

loading...