15 C
București
joi, 25 aprilie 2024
AcasăInternaționalMAFIA FOLOSEȘTE SOCIAL MEDIA PENTRU A-ȘI CONSOLIDA BRAND-UL

MAFIA FOLOSEȘTE SOCIAL MEDIA PENTRU A-ȘI CONSOLIDA BRAND-UL

Pentru observatorul obișnuit, a fost doar o altă pagină de Facebook care distribuia mesaje de inspirație – și amenințări ocazionale – pentru cei 18.000 de adepți ai săi. De fapt, „Onoare și demnitate”, a fost un exercițiu de promovare a rețelelor sociale pentru un șef al mafiei italiene ale cărui postări frecvente au luat sfârșit brusc după ce a fost condamnat la 30 de ani de închisoare.
 
Înainte de încarcerarea sa în 2017, Vincenzo Torcasio, șeful unui clan din Calabria – Ndrangheta, cea mai puternică mafie din Italia, a petrecut cinci ani adunând un număr mare de următori online. Oferta sa digitală a oferit un amestec improbabil de imagini kitsch (trandafiri și inimi), citate ale scriitorului Paulo Coelho și zicale de înțelepciune ale gangsterilor.
 
În alte postări, Torcasio, din orașul Lamezia Terme din sudul Italiei, în Calabria, a atacat regulile dure ale închisorii anti-mafie ale statului italian. Imaginile cu sume mari de bani au fost însoțite de cuvintele: „atunci când este vorba (n.r. de bani), nu poți avea încredere în nimeni”.
 
Mafia a fost întotdeauna interesată de construirea brand-ului, iar aici mediul s-a schimbat, dar obiectivele nu.
Pentru experții în mafie, decizia lui Torcasio de a deveni un influencer pe rețelele de socializare este un exemplu al modului în care unii șefi mafioți italieni, care, în general, își mențin un profil public scăzut pentru a evita atenția autorităților, au adoptat o strategie digitală pentru a-și dezvolta brandurile criminale.
 
Federico Varese, expert în domeniul criminalității organizate la Universitatea din Oxford:

„Renumitele rețele criminale reduc nevoia de a folosi violența, ca și cum ai împrumuta bani de la mine și ai ști că sunt în mafie, știi deja că sunt serios. Această reputație mă ajută să evit violența, care atrage atenția, așa că publicitatea brandului ei este o investiție foarte rațională. Aceștia sunt oameni ca noi, trăiesc în aceeași lume ca noi”, a spus el. „Acestea fac parte din aceeași cultură în care trăim și, de cele mai multe ori, dezvăluie doar informații despre ei înșiși despre rețelele sociale care nu sunt criminale și nu pot fi utilizate în instanță”.
 
 
Federico Varese
„Dacă devii prea faimos, nu este o strategie bună. Dacă devii o celebritate, asta atrage atenția poliției. Gotti s-a făcut țintă. ” 
Federico Varese, Universitatea din Oxford

Există o lungă istorie a șefilor criminalității care folosesc mass-media pentru a-și construi profilurile personale în era pre-digitală.
Mafiotul din New York, John Gotti, cunoscut sub numele de dapper don, a cunoscut publicitatea și atenția presei în anii 1980. Dar, deși construirea unei reputații de profil înalt poate fi bună pentru afaceri, aceasta prezintă mai multe capcane.
 
 

TEHNIC VORBIND

Pagina de Facebook „Onoare și demnitate”

Pagina lui Torcasio, care a fost inactivă din 2017, dar care a rămas online, nu include nicio promovare directă a activității infracționale. În schimb, multe dintre postări se concentrează pe riscul de trădare de către cei apropiați, nevoia de a avea „sânge rece” și de a respecta șefii consacrați ai crimei organizate italiene din trecut, precum celebrul șef napolitan Camorra Raffaele Cutolo.

Anna Sergi, criminolog britanic spune că șefii criminalității și membrii familiei lor folosesc rețelele sociale în acest mod pentru a promova și a apăra ceea ce cred că sunt valori culturale lăudabile.

„Identitatea mafiei nu este întotdeauna aceeași cu activitățile organizației”, a spus ea. „Cei care aparțin clanurilor îl văd adesea ca pe un stil de viață și un mod de a fi, cu mult bun în el. Pentru acești oameni este firesc dintr-o perspectivă criminologică să-și apere identitatea și valorile într-un moment în care sunt atacați de stat. ”

Anul trecut, un grup de adolescenți, unii înrudiți cu familiile bine stabilite ale criminalității „Ndrangheta”, au postat un videoclip rap pe YouTube în stilul „capcanei”, un sub-gen hop provenit din Atlanta, Georgia, care a devenit popular în întreaga lume.
 
Videoclipul realizat de Glock 21 filmat în orașul calabrian Rosarno a atras 267.000 de vizualizări și prezintă tineri care poartă arme automate, bijuterii strălucitoare și mașini sport. Nu există dovezi că cineva din videoclip face parte din mafie.

La fel ca în cazul tuturor tinerilor utilizatori de rețele sociale, totuși, exista riscul ca o postare neinspirată să revină pentru a-i bântui mai târziu în viață. „Odată ce ați început să utilizați rețelele sociale, aceasta poate fi folosită împotriva dvs.”, a spus Varese.

Adriana Constantinescu
Adriana Constantinescu
Adriana Constantinescu a absolvit facultatea de Drept cu dublă specializare Drept și Criminologie. Este de origine est-europeană, cu experiență bogată în comunicare și relații publice. Anterior a lucrat ca specialist în marketing în România, iar din 2015 pledează împotriva regimurilor autoritare și a abuzurilor drepturilor omului. În 2017, a devenit editorialist la România Liberă, contribuind la jurnalismul de investigație și cercetarea socială europeană. Ea a dezvoltat o relație excelentă cu ONG-uri precum Freedom Association (Londra) și Open Society Foundation (Londra). Activitatea ei include traducerea și publicarea de sondaje pe probleme semnificative pentru Europa, de la alegeri politice până la opinii privind crizele de sănătate (pandemia Covid), cea mai recentă preocupare fiind legată de agresiunea Rusiei împotriva Ucrainei.
Cele mai citite

Ciolacu laudă candidații PSD la funcții de primar. Au “ambiția de a face lucruri”

Președintele PSD, Marcel Ciolacu, anunță candidații PSD la funcții de primar în municipiul București, lăudându-i pentru faptul că au "ambiția de a face lucruri". Este...

De ce să alegi călătoria cu autobuzul sau autocarul de la Bucureşti la Chişinău?

Călătoria cu autobuzul sau autocarul de la București la Chișinău poate fi o opțiune excelentă pentru cei care caută o modalitate confortabilă și accesibilă...

Colliers: Numărul locuinţelor vândute în Bucureşti, în creştere cu 18% în primul trimestru din 2024

Piaţa rezidenţială a început anul 2024 în forţă, cu un prim trimestru încheiat cu o creştere de 18% a numărului tranzacţiilor cu apartamente în...
Ultima oră
Pe aceeași temă