Filmul „Poziţia copilului”, de Călin Peter Netzer, propunerea României la premiile Oscar 2014, reprezintă „cea mai bună definiţie a cinematografiei româneşti”, scrie Financial Times, potrivit Mediafax.
„Ce înseamnă o bună definiţie a cinematografiei româneşti? Răspuns: Filmul «Poziţia copilului», regizat de Călin Peter Netzer. Răspunsul mai lung: disecarea anatomică a oamenilor, societăţii şi a relaţiilor; drama ca documentarea unei patologii. De la «4 luni, 3 săptămâni şi două zile» şi «Moartea domnului Lăzărescu» până la «Poziţia copilului» este un salt mic pe coridorul consilierii cosmice”, scrie Financial Times.
„Luminiţa Gheorghiu este o mamă la 60 de ani, din clasa mijlocie, având în continuare o frumuseţe patriciană, cu ochii trişti ce strălucesc ca nişte diamante neobosite”, dar care „îşi adoră fiul, pe Barbu”, interpretat de Bogdan Dumitrache, un bărbat care a „fugit” din cuibul matern.
„În momentul în care Barbu omoară un copil într-un accident de maşină, incidentul reprezintă oportunitatea prin care Cornelia poate să-şi manifeste calitatea de mamă. Ea va interveni pentru a-l salva: încearcă să o opreşti. Ea va ajuta cu bani, sfaturi, cu intervenţii perseverente…”, mai scrie publicaţia.
Potrivit celor de la Financial Times, regizorul Călin Peter Netzer acordă poveştii sale „un pozitivism ironic: toate mişcările Corneliei sunt corecte. Ea vorbeşte cu celălalt şofer care asistă la accident, încearcă să cumpere tăcerea, angajează avocaţi şi îl împinge pe Barbu să meargă să ceară iertare familiei îndoliate pentru durerea provocată”.
De asemenea, jurnaliştii de la Financial Times notează că jocul actoricesc este minunat şi, filmat „ca un coşmar care se desfăşoară în timpul zilei”, lungmetrajul are un puternic punct culminant”.
Nu a surprins pe nimeni că filmul a câştigat Ursul de Aur la Berlin anul acesta, cu excepţia celor care au crezut că trofeul va fi câştigat de „Gloria”, de Sebastián Lelio, concluzionează cei de la Financial Times.