Odeonul a „scos” în noua sală Studio un nou spectacol: „Micul prinţ”. Este, desigur, o variantă scenică după cartea lui Antoine de Saint-Exupery, o carte care a marcat generaţii de copii şi adulţi.
Singura surpriză la noul spectacol al lui Carmen Vidu este că nu există nici o surpriză. Cel puţin pentru cine a văzut „video-poemul” de la Teatrul Naţional, „Privighetoarea şi trandafirul” după povestirea omonimă a lui Oscar Wilde sau spectacolul independent „O staţie”. S-ar putea chiar spune că regizoarea şi-a creat un stil propriu. Şi e un stil care i-a adus şi ceva fani.
Carmen Vidu preferă să nu dramatizeze poveştile. Ea le ilustrează. În montările sale nu avem parte de personaje şi conflicte în sensul clasic. Personajul povestitorului, căruia în dramatizările pentru copii i se limitează rolul sau este chiar eliminat, în spectacolele lui Vidu este mai mult decât prezent. Ea nu intervine în textul literar, nu transformă în acţiune scenică ceea ce „zice” acesta. Prezent în faţa spectatorilor ca în „Privighetoarea şi trandafirul”, sub formă de voce înregistrată ca în „Micul prinţ” sau sub formă de text proiectat pe ecran ca în „O staţie” (deşi în cazul acestui spectacol e un pic diferit, pentru că pe ecran nu se proiectează textul poveştii, ci dialogul dintre personaje), povestitorul rămâne personajul principal. Şi e exact ca bunicul care citeşte frumos o poveste pentru nepoţel sau ca discul (caseta, CD-ul) cu poveşti. Pentru că nu reprezentarea scenică a poveştii o interesează pe regizoare, ci mai degrabă crearea unei stări. De bine.
În noul spectacol de la Odeon, Micul Prinţ (copilul Alexandru China Birta) se plimbă printre stele şi nori şi dialoghează cu personajele care apar ca proiecţii video. Spectatorii aud vocea caldă a lui Florin Zamfirescu care spune povestea. Toate acestea în timp ce pe fundal există aproape pe tot parcursul spectacolului o muzică lină şi monotonă. Dar, cum spuneam, nu există nici o surpriză: nici în reprezentările video ale celorlalte personaje, nici în modul în care este „spusă” povestea, nici în reacţiile personajului principal. Nu e nevoie decât de vreo cinci minute pentru a şti cum va decurge spectacolul până la final. Există un moment de învigorare la apariţia vulpii (Rodica Mandache), dar insuficient pentru a sparge monotonia. Diferenţa între a asista la spectacol şi a asculta un audiobook e minimă. N-am văzut spectacolul într-o zi în care în sală să fi fost destui copii. Nu ştiu cum reacţionează aceştia. Eu însă aş prefera audiobook-ul. Dar, pentru cei care au fost încântaţi de „Privighetoarea şi trandafirul”, şi nu sunt puţini, e sigur un spectacol de văzut.
MICUL PRINŢ
Durata: 1h.
După Antoine de Saint – Exupery. Regia: Carmen Lidia Vidu. Scenografia: Constantin Ciubotariu. Cu: Alexandru China Birta şi apariţii video Florin Zamfirescu,
Rodica Mandache, Gelu Niţu, Jeanine Stavarache, Mugur Arvunescu, Mircea
Constantinescu, Ioan Batinaş, Mircea N. Creţu, Laurenţiu Lazăr, Pavel Bartoş.
Teatrul Odeon – sala Studio (Calea Victoriei nr. 40-42, tel. 021.314.72.34). Preţ bilet: 21.20 lei (întreg); 12,72 lei (redus).