Oamenii de stiinta au descoperit ca obiectele dorite ni se par mult mai aproape in comparatie cu altele fata de care suntem indiferenti sau mai putin interesati. Potrivit specialistilor David Dunning si Emily Balcetis, specialisti in psihologie cognitiva la Universitatea Cornell, aceasta perceptie se explica prin mecanismul de adaptare volitionala, care presupune un consum sporit de energie si resurse in obtinerea unui anumit lucru dezirabil, spre deosebire de altele, conform principiului potrivit caruia "ceea ce dicteaza comportamentul unui om este perceptia sa subiectiva asupra lumii si asupra lui insisi".
Studiul, publicat in revista Psychological Science, exemplifica prin faptul ca, de pilda, o persoana are senzatia ca o bancnota de 100 de dolari este mult mai aproape de ea ca distanta decat o factura la utilitati, desi ambele hartii sunt asezate in acelasi loc. Cercetatorii au efectuat o serie de experimente pe un lot de 90 de studenti, carora le-au testat senzatia de sete, punandu-i sa estimeze distanta la care se afla o sticla cu apa. Voluntarii au fost impartiti in doua grupuri, primul incluzandu-i pe cei care au consumat pranzul si erau insetati. Conform rezultatelor, senzatia de sete a determinat o apreciere diferita a distantei fata de sticla de apa, primul grup estimand cu peste 10 centimetri mai aproape obiectul dezirabil, in comparatie cu colegii din al doilea grup de lucru, care au declarat ca sticla se afla la o distanta mai mare.
Pentru a testa efectele asupra dorintelor sociale, expertii i-au pus pe studenti sa masoare "afectiv" distanta dintre ei si doua tipuri de bancnote: una normala si o alta rupta. Dupa cum se asteptau specialistii, subiectii testului au indicat drept mai apropiata bancnota utilizabila, desi se afla la aceeasi distanta cu cealalta. Aceasta descoperire, incadrata ca fiind normala din perspectiva evolutionista, este considerata de autorii studiului drept o noua baza de lucru pentru teoriile motivationale. "Stim, desigur, ca lucrurile care ne sunt mai aproape ne atrag mai mult decat cele mai indepartate. Deci, daca dorim sa motivam pe cineva sa obtina ceva, este nevoie doar sa facem in asa fel incat acea persoana sa investeasca un obiect cu cat mai multa valoare pentru a i se parea mai usor de obtinut" – a declarat dr Dunning.
Specialistii atrag atentia ca intelegerea modului in care dorinta si alti factori emotionali ne influenteaza perceptia au o importanta deosebita in viata de zi cu zi. De exemplu, modul in care percepem schimbarile din starea noastra de sanatate ne orienteaza catre o anume forma de comportament preventiv sau catre un anumit tip de terapie. Aceasta descoperire se poate aplica si in cazul relatiilor interpersonale – sustin oamenii de stiinta americani, care cred ca in functie de gradul de implicare afectiva, pot fi rezolvate o serie de dificultati de "perceptie" aparute in relatia de cuplu (de pilda, o remarca poate fi perceputa ca o critica severa sau ca un sfat si un zambet poate fi confundat cu o grimasa etc).