Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Transnaţionalele îşi accentuează tendinţa de plecare din China

Covid-19 remodelează lumea afacerilor globale. Unul dintre cele mai interesante şi complicate fenomene generate de pandemie este hemoragia de companii care părăsesc China.

Share

Florin Budescu 0 comentarii

Actualizat: 14.04.2020 - 14:08

CNBC nota încă de anul trecut că zeci de companii, pe fondul războiului comercial SUA - China, pleacă din ţara parţial capitalistă, condusă de regimul comunist de la Beijing.

Ritmul companiilor ce îşi mută producția din China în alte state se accelerează. Peste 50 de companii multinaționale, de la Apple, la Nintendo, HP şi Dell, doreau să scape de tarifele punitive impuse de SUA Chinei, observa în iulie anul trecut CNBC, citând Nikkei.

Apariţia crizei noului coronavirus măreşte pasul războiului economic dintre cele două superputeri. Japonia se alătură SUA. Tokio investeşte 2,2 miliarde de dolari într-un pachet de stimulare economică - record, cu care îşi impulsionează companiile să relocheze producția din China, anunţa pe 9 aprilie show-ul de prime time „Gravitas”, de pe WON (World is One News), un canal internaţional de televiziune deţinut de Essel Group, cu cartierul general în India.

Până acum, producția de gadgeturi în China era un dat. Acest dat a fost fundamental schimbat în era războaielor comerciale și a SARS Cov2.

Producătorii de produse electronice din lume caută activ modalități de diversificare a lanțurilor de aprovizionare și de reducere a dependenței de orice stat, indiferent cât de atractiv e, nota Bloomberg, pe 31 martie.

„Coronavirusul riscă viața oamenilor. Acum, o mulțime de companii își vor accelera plecarea din China.” Eric Tseng, Isaiah Research

Niciodată nu a existat o asemenea supărare printre furnizori. Prin majorarea costurilor, lumea se confruntă cu unele dintre cele mai mari șocuri de producție, de când producătorii taiwanezi, responsabili cu asamblarea majorității gadgeturilor lumii, au început să plece din China.

Taiwanezi ar prefera să plece în Vietnam, în pofida faptului că aici mâna de lucru se scumpeşte. Eric Tseng, directorul executiv al Isaiah Research, o firmă din Taipei, spune că unele companii încă nu decid ce vor face, așteptând să vadă dacă va apărea vreo rezoluție durabilă pentru spațiul economic dintre Washington şi Beijing. „Coronavirusul riscă viața oamenilor. Acum, o mulțime de companii își vor accelera plecarea”, a spus Tseng.

Există o metropolă chineză, Zhengzhou, cu 9,3 milioane de locuitori, capitala provinciei Henan, supranumită „iPhone City”. Dacă în iunie 2019 Apple anunţa, conform IndustryWeek, că îşi mută producţia de laptopuri Mac Pro în China, acum gigantul şi-a nuanţat intenţiile, arată Bloomberg.

Apple spune că nu caută să facă mișcări rapide în China, generate de întreruperile de producţie legate de virus. "Vorbim despre ajustări, nu despre o schimbare fundamentală", a declarat directorul executiv Tim Cook, la finalul lunii februarie.

Totuși, Foxconn, gigant taiwanez ce produce şi ansamblează electronice, a început să-şi mute producţia de iPhone mai vechi în India, încă de anul trecut. Mișcarea semnala interesul crescând al Apple de a-și consolida prezența pe cea mai mare piață mondială de smartphone-uri după China.

Indiferent dacă aleg să-şi mute producţia în India, Vietnam sau în orice altă țară, e clar că producătorii de electronice nu au de gând să-şi stopeze migraţia graduală din China.

 

Trendul era de mai mult timp

Tendința producătorilor de a reconsidera China ca bază de producţie a început mult înainte de criza lanţurilor de aprovizionare generată Covid-19, a declarat Michael Dunne, directorul grupului de consultanță auto din China ZoZo Go.

Tarifele apărute din războiul comercial al Administrației Trump cu Beijingul au obligat multe companii să-și dea seama că depindeau prea mult de o regiune și sunt vulnerabile la modificarea condițiilor comerciale.

"Acum, cu coronavirusul, urgența a fost amplificată", a spus Dunne. 62% dintre companii au raportat întârzieri la primirea comenzilor din China. 53% spun că au dificultăţi chiar şi să obțină informații cu privire la ceea ce se întâmplă în China. Cei care activează în domeniul Sănătăţii însă și-au diversificat anterior baza de furnizori, a declarat șeful ISM, Thomas Derry.

Combinarea dintre problema tarifelor și pandemia de coronavirus a accelerat tendinţele acestea. Companiile spuneau: „Unul dintre acești factori (n.r.: războiul comercial) este cel cu care am putea face față", dar acum susţin că este deja prea mult.

China încă nu este considerată toxică de către companii, a adăugat Derry. Totuşi, are o mulțime de avantaje, cum ar fi infrastructura modernă. Dar zilele în care companiile au crezut că China este o sursă unică de forţă de muncă ieftină au trecut.

Întreprinderile nu vor ieși niciodată complet din China, pentru că reprezintă o piață prea mare pentru a ignora, dar virusul a pus multe întreprinderi în situaţia că trebuie să-și diversifice lanțurile de aprovizionare, observă Washington Examiner.

Comentarii

loading...