Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Criza de pe piața forței de muncă se va amplifica în acest an, arată un barometru de opinie.

Sistemul educațional de stat este falimentar. Criza de resurse umane se va acutiza în 2018

Criza de pe piața forței de muncă se va amplifica în acest an, arată un barometru de opinie. Cauzele şi semnificaţile acestei previziuni constau în emigrare, dar și în performanța tot mai scăzută a sistemului de învățământ.

Share

Florin Budescu 0 comentarii

Actualizat: 19.02.2018 - 18:36

Firmele vor duce un adevărat război pentru racolarea de angajați, estimează oamenii de afaceri și specialiștii chestionați la prima ediţie a “Barometrului semestrial privind perspectivele pieței de muncă”, realizat de Train Your Brain & Frames Media Network.

72% din respondenți au declarat că fenomenul se va amplifica în acest an, 22% estimează că situația va rămâne la același nivel ca și în anul 2017, în timp ce 6% au evitat să răspundă.

Nevenca Doca, director executiv de resurse umane la Banca Transilvania, a declarat că “decalajul dintre cererea de forță de muncă specializată și oferta existentă pe piaţă va crește”. Aceasta “pe fondul creșterii emigrației”, pe de o parte, dar și “a angajărilor în companiile de stat, pe de altă parte”.

Stres pe piaţa muncii

Modificările fiscale contribuie la stresul existent pe piaţa forţei de muncă. “Frecvența mare a modificărilor fiscale”, ca de altfel şi “termenul scurt până la implementarea lor cresc anxietatea în rândul angajaților și blochează inițiativele de dezvoltare/investiții din partea companiilor/angajatorilor”, a spus Doca.

“În anul 2018, pe fondul continuării creșterii economice și dezvoltării afacerilor, platformele de resurse umane își vor consolida și extinde serviciile, cu efecte benefice în toate ramurile economiei, inclusiv din prisma productivității muncii”, spune Adrian Negrescu, managerul Frames.

“A trecut vremea când, pentru un salariu bun, mulți erau dispuși să-și sacrifice întreaga zi și timpul liber. Pentru mulți dintre ei, jobul tinde să devină doar un pas, nu cel final, către dezvoltarea personală”, explică Negrescu.

Astfel, pentru angajatori, salariatul “devine tot mai mult un capital. Vremea când oricine putea fi înlocuit dacă nu respecta deciziile angajatorului este pe cale să apună”, spune reprezentantul Frames.

Ce contează acum la angajare?

68% din cei chestionaţi au pus pe primul plan salariul. Opţiunile emergente sunt însă foarte puternice. Contează soliditatea firmei. 40% din cei care au fost chestionaţi în cadrul barometrului sunt interesaţi de beneficiile existente (internshipuri, traninguri, participări la evenimente etc.). 23% din subiecţi sunt interesaţi de flexibilitatea programului de lucru, iar 19% de posibilitatea de dezvoltare şi formare profesională.

În pofida discuţiilor din jurul fiscalităţii domeniului, cele mai căutate locuri de muncă rămân tot în domeniul IT (74%). Retailul este pe poziţia a doua a topului (68%), urmat de sectorul Construcţiilor (52%) şi cel al Serviciilor (48%).

Analistul economic Bogdan Glăvan afirmă că “învăţământul actual este unul de nivelare, de mediocrizare a individului. Cel necesar acum e de talente, ca să dezvolte calităţile individuale ale inşilor. Aceasta este explicaţia constrângerilor de pe piaţa muncii, care e de cu totul altă natură decât acum 10 ani şi nu mai are de unde să ia angajaţii de care are nevoie”.

Bogdan Glăvan, analist economic: “Educaţia nu e precum o sarma pe care o îndeşi în gura cuiva. Educaţia înseamnă să-l faci să înţeleagă ce mănâncă.”

“Sistemul nostru de Educaţie dă faliment şi din cauză că e un sistem de stat”, a spus Glăvan pentru “România liberă”. Profesor universitar de Economie, expertul crede că acest sistem de stat “a eşuat, inclusiv în a mai produce şi bunii executanţi pe care îi livra înainte”. Astfel, “companiile nu mai găsesc omul acela care să răspundă la telefon, să vorbească frumos. Din păcate, tocmai din cauza acestei permanentizări, adoptării pe scară largă şi sclerozei sistemului de învăţământ convenţional, noi am uitat ce înseamnă de fapt Educaţie”, crede Bogdan Glăvan.

Conceptul acesta, explică universitarul, “vine din foarte-îndepărtata Antichitate. Prin Educaţie, omul ar trebui să capete acele abilităţi cognitive, nu îndemânări, care să-i lărgească orizonturile şi să-l facă un individ creativ şi independent”.

Adio învăţământ centrat pe competenţe

Adică să fie învăţat, nu educat prin repetiţie. “Exact. Noi asta am uitat”, spune Glăvan, explicând apoi că lucrul acesta s-a petrecut “tocmai din cauză că am îmbătrânit cu acest sistem, care acum vedem că nu mai corespunde”.
“Problema nu e deloc simplă. Dacă ne uităm în directivele UE şi filosofiile recente europene, vedem că ei în continuare visează la învăţământ centrat pe competenţe, care e o prostie. Aparţine vechiului sistem. Învăţământul viitorului nu mai trebuie să fie axat pe competenţe”, a spus expertul, întrebat dacă există susţinere instituţională pentru schimbare.

La întrebarea pe ce trebuie să fie el axat, Glăvan răspunde: “Individul îşi descoperă propriile competenţe în timpul procesului de învăţare. Dacă azi pui la punct o programă de învăţământ, te bazezi pe faptul că în următorii 20 - 30 de ani cei ce vor trece prin acea şcoală vor avea ce le trebuie ca să se descurce în viaţă. Or, nu mai e cazul”. Bogdan Glăvan explică faptul că lucrurile stau astfel pentru că “ritmul de schimbare este atât de intens în prezent, încât omului nu-i mai trebuie acele competenţe. Nu în competenţe ar trebui să constea educaţia: “Ai învăţat să fii operator de cameră video sau fotograf, dar cu asta te vei descurca un an, doi sau cinci”.

“Scopul Învăţământului trebuie să fie tocmai întoarcerea la concepţia iniţială de Educaţie, care înseamnă dezvoltare personală. Educaţia nu e precum o sarma pe care o îndeşi în gura cuiva. Educaţia înseamnă să-l faci să înţeleagă ce mănâncă”, a declarat pentru “România liberă” universitarul Bogdan Glăvan.

Comentarii

loading...