Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

COMENTARIU Să NU uităm de Dan Șova și Ioan Rus și să ne aducem aminte de calea ferată

Politicienilor nu le place să meargă cu trenul. Doamne ferește!, riscă să-i mai întrebe câte un alegător ce s-a ales de promisiunile din campanie și nu au ce să răspundă. Plus că, în opinia lor, nu se “cade” să te amesteci cu tot felul de oameni care nu miros a parfumuri fine.

Share

Adrian Bărbulescu 0 comentarii

Actualizat: 05.03.2018 - 10:11

Și din acest motiv în ultimii 30 de ani transportul feroviar a fost nu doar neglijat, ci de-a dreptul sabotat de cei care s-au aflat succesiv la putere în România. Și atunci, normal, românul a preferat să meargă cu mașina, chiar dacă nici șoselele noastre nu sunt ceea ce ar trebui să fie într-un stat membru, de mai bine de zece ani, al Uniunii Europene.

Din când în când însă, necesitatea unei rețele feroviare performante devine extrem de evidentă. Ultima oară s-a întâmplat săptămâna trecută, când mai bine de patru zile la Constanța nu s-a putut ajunge decât cu trenul, deoarece Autostrada Soarelui și celelalte drumuri naționale au fost blocate de sulurile de zăpadă aduse de viscol.

Și asta se întâmplă, ciclic, în fiecare an când Bărăganul este lovit de ninsori viscolite. Drumurile se închid, calea ferată - nu. Ce-i drept, nu mai ajungi de la București la Constanța în doar două ore, ca vara, dar ajungi. Dacă ai o urgență (căci Constanța nu înseamnă numai destinație estivală, aici trăiesc oameni, care au fiecare problemele lor), poți să te urci în tren și să străbați urgia albă.

Ai nevoie să ajungi la un spital din București sau, invers, să vizitezi o rudă bolnavă la malul mării - te salvează trenul, cu toate hibele lui autohtone, știute de toată lumea și asupra cărora nu o să zăbovesc acum. Mai intră puțină zăpadă pe culoar, mai întârzie, dar te duce în siguranță la destinație atunci când nu ai alternativă la dispoziție.

În România, din cauza atitudinii multor politicieni, transportul feroviar a devenit subiect de bancuri. Contrar tendinței europene de a stimula acest mod de transport, care este considerat cel mai ecologic. De la Paris la Bruxelles nici nu mai sunt curse aviatice directe, pentru că ajungi mult mai repede cu trenul. În schimb, la noi ai curse aviatice regulate pe distanțe de numai câteva sute de kilometri, cum ar fi de la București la Cluj-Napoca, la Iași sau la Timișoara.

Politicienii vest-europeni merg frecvent cu trenul. De aia Dan Șova nu e Jean-Claude Juncker. Și nici Ioan Rus nu e. Pentru că despre cei doi foști miniștri ai Transporturilor, unul prieten cu ex-premierul Victor Ponta, celălalt exponent de vază a Grupului de la Cluj, va fi vorba în rândurile următoare. Și nu sunt singurii miniștri care au pus gând rău căii ferate în ultimii 30 de ani, ci doar cei care au fost prinși cu mincina de oficialii Comisiei Europene.

Minciuna lui Dan Șova

În toamna lui 2014, Dan Șova, pe atunci ministru al Transporturilor, spunea că oficialii de la Bruxelles au cerut României reducerea cu 4.000 km a rețelei de cale ferată. Spunea atunci Șova că pe traseele feroviare dezafectate ar putea fi construite piste de biciclete și alte bazaconii.

La vremea respectivă, am mirosit minciuna și am decis să întreb direct și oficial la Comisia Europeană dacă ei au cerut așa ceva României. Evident, nici poveste! Comisarul european pentru Transport de atunci, Siim Kalas, a răspuns, prin purtătorul său de cuvânt, că Bruxelles-ul nu a  cerut reducerea reţelei de cale ferată din România.

“Comisia Europeană a adoptat ținte ambițioase pentru creșterea traficului feroviar și dezvoltarea infrastructurii feroviare, în Cartea Albă a Transporturilor din 2012. Serviciile Comisiei sunt în strâns contact cu autoritățile române nu numai în ce privește Master Planul, dar și pe baza Memorandumului de înțelegere a balanței plăților, a Acordului de Parteneriat 2014-2020 și a altor programe operaționale pentru aceeași perioadă pentru implementarea fondurilor europene structurale și de coeziune. Vreau să vă reasigur că CE nu a cerut sau convenit cu România închiderea a 4.000 km de căi ferate”, scria negru pe alb purtătorul de cuvânt al lui Siim Kallas, Dale Kidd. Cu alte cuvinte, Dan Șova a mințit!

Avertismentul primit de Ioan Rus

Nici un an mai târziu, în vara lui 2015, alt ministru român al Transporturilor, Ioan Rus, primea un avertisment serios în privința căii ferate, de această dată de la actualul comisar european pentru Transport, Violeta Bulc.

Ea l-a atenționat pe liderul Grupului de la Cluj, cu prilejul unei întrevederi la Bruxelles, să pună accentul pe dezvoltarea transportului feroviar şi să închidă căi ferate doar dacă este neapărat necesar. ’’Comisarul european pentru Transport a recomandat României ca în strategia de dezvoltare a infrastructurii feroviare să acorde atenție potențialului maxim de dezvoltare a acestui tip de transport, iar reducerea rețelei de cale ferată să fie judicios realizată, numai după ce au fost epuizate toate celelalte posibilităţi de rentabilizare a acesteia’’, spunea la acea vreme Ioan Rus, într-un comunicat dat publicității de Ministerul Transporturilor.

Minciuna iese repede la iveală, mai ales când este vorba de oficialii europeni, cărora politicieni de la București le atribuie vorbe pe care nu le-au rostit. Dar, dincolo de asta, trebuie ca decidenții din Palatul CFR și din Palatul Victoria să se îndrepte mai mult spre transportul feroviar, pentru că aceasta este tendința europeană.

Și în ce privește autostrăzile de ceva ani auzim doar promisiuni.

Comentarii

loading...