Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Rusia se îndreaptă spre recesiune tehnică după ce şi-a contaminat exporturile de petrol

Rusia şi-a contaminat singură exporturile de petrol spre Europa. Acum, trebuie să repatrieze petrolul murdar. Această situație o trimite în recesiune tehnică.

Share

Florin Budescu 0 comentarii

Actualizat: 13.06.2019 - 00:18

Principalul subiect de pe agenda neoficială a Forumului Economic de la Sankt Petersburg a fost riscul recesiunii tehnice în Rusia, scrie Nezavisimaia Gazeta, via Rador.

La începutul lunii, în Rusia s-a înregistrat o scădere evidentă a extracției de petrol. Scad cheltuielile populației și transporturile de mărfuri. E foarte posibil ca în următoarele două trimestre în Federația Rusă să se înregistreze o scădere a PIB, ceea ce înseamnă recesiune.

Experții independenți nu văd însă șanse pentru accelerarea economiei. Academicienii ruși susțin că stagnarea economică este rezultatul politicii autorităților. Nici nu prea aveau încotro să ducă altă politică economică.

O scrisoare din partea companiei de gazoducte din Belarus, Gomel Transneft, a informat rafinăriile și operatorii de conducte din Polonia, Ucraina, Ungaria, Slovacia și Republica Cehă că petrolul trimis din Rusia e puternic contaminat.

 

De Sfintele Paşti

Era o vacanță de Sfintele Paști liniștită la birourile marilor companii petroliere şi ale rafinăriilor europene când a venit un e-mail în rusă. „Ce Dumnezeu spune mail-ul ăsta?“ – a fost reacţia responsabililor. Un manager a trimis mail-ul la biroul din Moscova al firmei, pentru traducere, ca să fie sigur că nu a priceput greşit ce trimiseseră belaruşii. A fost un adevărat șoc.

Gomel Transneft atenţiona nici mai mult, nici mai puţin decât că petrolul brut rusesc era puternic contaminat din cauza rețelei ruseşti de conducte Drujba!

„Vă rugăm să luați imediat toate măsurile pentru a evita eventualele pierderi și alte consecințe negative“, spunea mail-ul Gomel Transneft din 19 aprilie, văzut de Reuters.

În următoarele 10 zile, rafinăriile și firmele de petrol din Europa au redus achizițiile de petrol rusesc cu până la un milion de barili/zi (10% din importurile de petrol ale Europei), o perturbare majoră a aprovizionării de la al doilea exportator mondial de petrol.

Ce înseamnă asta pentru Rusia? Federaţia Rusă e dependentă, în bugetele sale, de exporturile de gaze şi petrol. Dacă ele cad sau scad, Rusia intră în criză.

Situaţia a dus preţul petrolului la peste 75 de dolari/baril, cel mai mare din ultimele şase luni. Motivul: a scăzut cantitatea de petrol de pe piaţă, care a devenit mai greu de găsit, deci mai scump. Totul a afectat reputația Rusiei ca exportator. Moscova a declanşat o investigație, să vadă dacă nu cumva conducta Drujba a fost sabotată.

Marţi, 30 aprilie, criza aceasta insolită a intrat în a unsprezecea zi, dar cumpărătorii de petrol rusesc nu auziseră încă de la monopolul rusesc al conductei, Transneft, proprietarul rețelei ce a exportat produsul contaminat, o confirmare că lucrurile stau aşa cum anunţase anterior operatorul belarus. Inutil aproape să explicăm că europenii verificaseră petrolul murdar primit şi constataseră că, într-adevăr, e plin de clor.

„Trebuie să mă bazez pe bârfe și zvonuri pentru a avea o idee despre când anume îşi va relua curgerea petrolul curat!“, mormăia nemulţumit un manager de tranzacționare de la o companie petrolieră occidentală, care a trebuit să-şi suspende achiziționarea de petrol rusesc în Germania, stat legat la conducta Drujba prin Polonia.

Transneft, cea mai mare companie de conducte din lume, condusă de Nikolai Tokarev, a refuzat să comenteze. Transneft transportă în jur de 10 milioane barili de petrol/zi în Rusia și exportă peste 4 milioane barili de petrol/zi.

Manageri de la toți producătorii mari de petrol din Rusia au declarat că încercările lor de a obține informații de la Transneft au eșuat. A rămas un mister felul în care a fost contaminat petrolul sau cine a fost de vină.

 

O problemă şi un scandal imense

Contaminarea petrolului nu este exclusiv o afacere rusească. Cumpărătorii europeni și asiatici ai petrolului american au respins o serie de încărcături din Texas în ultimul an, spunând că are o calitate slabă. Amploarea și gravitatea problemei cu Transneft-Drujba sunt rare, au spus surse din industrie pentru TheMediTelegraph.
Înainte de incident, Transneft, care operează 68.000 km de conducte – suficient pentru a înconjura de două ori globul pe la tropice – a fost considerată o entitate foarte fiabilă.

„Aceasta reprezintă o problemă enormă pentru rafinăriile europene care depind de fluxurile rusești de gazoducte“, a declarat Amrita Sen, la think-tank-ul Energy Aspects. „Pare a fi ceva ce s-a petrecut o singură dată, dar ridică necesitatea căutării de furnizori alternativi de petrol pentru a avea un back-up“.

Petrolul a fost contaminat cu cloruri organice. Compușii aceştia sunt utilizați în industrie pentru a intensifica extracția din câmpurile petroliere, prin curățarea puțurilor de petrol și accelerarea fluxului de țiței. Este destul de clar ce au făcut ruşii. Dar compușii trebuie îndepărtați înainte ca petrolul să intre în conducte, deoarece pot distruge echipamentele de rafinare sau, la temperaturi ridicate, din reacţia chimică se poate degaja clor gazos otrăvitor.

Testele din Belarus asupra petrolului primit pe Drujba au indicat valori ale clorurii organice între 150 și 330 ppm, în perioada 19-22 aprilie, potrivit documentelor Gomel Transneft văzute de Reuters, de 33 de ori peste limita maximă de 10 ppm permisă de Transneft. Compania petrolieră de stat din Belarus a declarat că nu se aștepta să obțină petrol curat înainte de 4 mai și că ar dura luni de zile pentru a relua operațiunile normale.

Dar ce-i mână pe belaruşi? Când intri puţin în substanţa mediului de business belarus, constaţi că ruşii albi se mândresc că ţara lor e cea mai scurtă legătură posibilă între Europa Occidentală şi Rusia.

Pur şi simplu, curbura planetei face astfel că prin Belarus, din Polonia sau din Ţările Baltice, transporţi orice în Rusia pe o distanţă mult mai scurtă decât prin România. Inclusiv petrol. Oamenii din asta trăiesc şi fac bani serioşi. Este firesc să fie foarte atenţi, inclusiv riscând ca partenerul lor strategic tradiţional să intre în recesiune.

 

Cheltuieli de curățare

Petrolul contaminat a fost găsit în Belarus, Polonia, Germania, Ucraina și în portul baltic Ust Luga, furnizat tot de rețeaua Drujba, au declarat surse multiple implicate în tranzacționarea petrolului rusesc.

„Acest petrol nu e vandabil. Nu poți să scazi prețul și să-l vinzi la reducere. Nimeni nu îl vrea“, a spus o a doua sursă a unei companii petroliere occidentale. Cumpărătorii care au primit petrol contaminat trebuie acum să-l păstreze undeva și să-l dilueze cu țiței mai curat, pentru a scădea concentraţia clorului. Operaţiunea ar putea costa milioane de dolari la fiecare container de petrol brut.

Petrolul din portul baltic Ust Luga, de exemplu, ar putea fi încărcat treptat pe nave, amestecat cu petrol brut de calitate mai bună, dar soluțiile de rezolvare a problemei sunt mai puțin lesnicioase pentru cel aflat încă în conductă. Germania și Polonia ar trebui să inverseze fluxul și să înapoieze petrolul în Rusia sau în porturile din Polonia, deoarece rafinăriile lor nu dispun de rezervoare de stocare suficiente pentru a menține produsul până poate fi diluat.

Deja au apărut efecte. Capacitatea de transport a Transneft e acum folosită la returnarea petrolului murdar în Rusia. Care şi-a dat singură cu stângu-n dreptul.

Comentarii

loading...