Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Mihai Diac

Actualizat: 25.10.2018 - 10:12

Românii cumpără online. Care sunt riscurile

  • Micile firme vând online pentru a rezista în fața marilor lanțuri comerciale
  • 38 la sută dintre români fac în acest moment cumpărături prin internet

Mihai Diac

Actualizat: 25.10.2018 - 10:12

P
opulația activă a României numără 12,6 milioane de locuitori, iar dintre aceștia 8,28 milioane au făcut, anul trecut, cel puțin o plată prin internet. Aceste date au fost prezentate, ieri, de Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO).

38 la sută din populația României efectuează cumpărături prin internet, ceea ce ne plasează, la acest capitol, înaintea Greciei și a Portugaliei (36%), precum și a Italiei (34%).

Cifra de afaceri a comerțului online în România a fost, în 2017, de 2,8 miliarde euro, iar în 2018 urcă la 3,6 miliarde euro. Totuși, doar 5,5% din volumul vânzărilor din România se realizează online, față de 15% în Coreea de Sud, 14% în Marea Britanie și 11% în SUA. Pe plan mondial, media vânzărilor online este de 9,7%.

„Extinderea online este o oportunitate prin care micile magazine rezistă în fața marilor lanțuri comerciale“, explică Florinel Chiș, director executiv al ARMO. Anul trecut, în România funcționau 7.000 de magazine online, iar în 2018 numărul lor ajunge la 14.000.

Plățile cu cardul acoperă 25% din comerțul din România – față de 37% în Germania, respectiv 51% în Ungaria.

 

Cât de mare e riscul unor fraude

Florinel Chiș consideră că „România este o țară sigură“ din punct de vedere al plăților cu cardul – această situație fiind certificată de studii realizate de Visa și de Mastercard.

La rândul său, George Șerban, directorul general al unui magazin online din Cluj, ne-a precizat că, în cei 11 ani de existență a firmei sale, a văzut doar două tranzacții frauduloase prin internet, în care firma lui a fost păgubită. Ambele cazuri s-au produs acum doi ani, iar cardurile folosite de hoți, emise de bănci din străinătate, erau probabil contrafăcute.

Hoții pot clona un card prin mai multe metode, fie cu un dispozitiv montat la un bancomat, fie prin complicitatea unui vânzător – de exemplu, a celui de la o stație de benzină. Riscul unor fraude cu carduri clonate sau furate este încă posibil în cazul băncilor care nu trimit un mesaj automat, prin SMS, către clienții ale căror tranzacții depășesc o anumită sumă. În România, cel puțin o bancă nu are încă acest sistem, dar și ea verifică tranzacțiile suspecte, prin intermediul unui funcționar care îi dă telefon proprietarului cardului pentru a-l anunța că tocmai a efectuat o plată importantă.

 

De ce nu plătesc toți românii cu cardul

Dintre românii care dețin carduri, nu toți sunt siguri că mai au bani pe ele, iar acesta este unul dintre principalele motive pentru care nu le folosesc la cumpărături. De altfel, lipsa de bani pe card este și primul motiv pentru care sunt refuzate anumite tranzacții online în România.

„După ce își scoate toți banii de pe card, românul e tentat să meargă să-l folosească și la cumpărături“, explică Florinel Chiș.

Pe de altă parte, potrivit unui studiu difuzat de trusted.ro, nota medie acordată de români magazinelor online a fost, în ultimele cinci luni, de 9,42. Conform acestui studiu, 76% dintre clienți au acordat magazinului nota 10.

Since you are here

… we have a small favour to ask. More people are reading and supporting our independent, investigative reporting than ever before. And unlike many news organisations, we have chosen an approach that allows us to keep our journalism accessible to all, regardless of where they live or what they can afford. Romania Libera is editorially independent, meaning we set our own agenda. Our journalism is free from commercial bias and not influenced by billionaire owners, politicians or shareholders. No one edits our editor. No one steers our opinion. This is important as it enables us to give a voice to those less heard, challenge the powerful and hold them to account. It’s what makes us different to so many others in the media, at a time when factual, honest reporting is critical. Every contribution we receive from readers like you, big or small, goes directly into funding our journalism. This support enables us to keep working as we do – but we must maintain and build on it for every year to come. Support The Romania Libera from as little as €1 – and it only takes a minute. Thank you.

Subscribe Romania Libera weekly
Subscribe Romania Libera essential new magazine
An alternative to breaking news
Subscribe Romania Libera essential new magazine