România își va extinde teritoriul cu 25 de kilometri de plajă

Anunțul a fost făcut de către ministrul Apelor şi Pădurilor, Ioan Deneş, care a prezentat, recent, a doua etapă a proiectului „Reducerea eroziunii costiere”. Proiectul va costa peste 752 milioane de euro și va avea o garanție de 50 de ani.

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 18.06.2018 - 19:41

„În etapa întâi avem cinci loturi, respectiv reabilitare a două stăvilare, Edighiol şi Periboina, înnisipare Mamaia, consolidare mal şi partea de faleză la Cazinoul din Constanţa, la Agigea avem consolidare faleză şi plajă la Eforie. În etapa a doua avem realizări de plaje la Costineşti, Olimp, Jupiter, Neptun, Balta Mangalia-Venus- Aurora, Mangalia-Saturn, 2 Mai consolidare faleză”, a afirmat ministrul. Primele cinci loturi sunt în faza de evaluare proiecte. Ministrul spune că această evaluare se va încheia la sfârşitul acestui an, iar din ianuarie 2019 vor începe proiectul tehnic şi execuţia lucrărilor.

„Din experienţa pe care o avem, efectiv primul excavator o să-l vedeţi la Periboina în martie 2019. De atunci încep lucrările pe etapa întâi la cele 5 loturi”, a explicat Deneş. Cea de-a doua etapă a proiectului va intra în luna septembrie în faza achiziţiilor publice, estimându-se că aceasta va dura aproximativ un an. Apoi în septembrie 2019 va intra în fazele de proiect tehnic şi execuţie lucrări. În opinia ministrului, pentru cea de-a doua fază finalizarea proiectului ar putea avea loc în cea de-a doua parte a anului 2021. „Termenul de finalizare este 2020. Noi preconizăm, realist vorbind, că etapa a doua va fi finalizată în a doua parte a anului 2021”, a spus ministrul. La final, România va avea încă 25 de kilometri de plaje, unele chiar cu 100 de metri lățime.

„Luăm mării 2,5 milioane de metri pătraţi să îi redăm plajelor litoralului românesc, turiştilor care vor vizita litoralul românesc. Vom avea 25 de kilometri de plaje noi, plaje cu o lăţime între 75 de metri şi 100 de metri”, a precizat ministrul. Valoarea întregului proiect este de 752 de milioane de euro, din care pentru prima etapă vor fi alocate 223 de milioane de euro, iar pentru a doua etapă – 529 de milioane de euro. Semnarea contractelor de finanţare pentru acest proiect va avea loc în luna decembrie a acestui an, iar garanţia lucrărilor efectuate va fi de 50 de ani.

 

Liber la făcut bani

În prima etapă a proiectului s-au reabilitat cinci sectoare de plajă de pe litoral, unul în Mamaia, trei în Constanţa şi altul în Eforie Nord. Plajele respective au fost extinse cu 33 de hectare, valoarea investiţiei fiind de 170 de milioane de euro. Dacă până anul trecut acestea nu puteau fi exploatate comercial (deci închiriate unor SRL-uri, care să pună șezlonguri pe ele), de anul acesta lucrurile stau altfel. Deneş a declarat că plajele reabilitate cu fonduri europene pot fi închiriate din acest an. „S-au făcut adrese, demersuri către Uniunea Europeană, prin care am detaliat acest subiect, iar începând din acest an s-a primit aprobarea ca pe aceste reabilitări de plaje să poată fi închiriate. Prin urmare s-au şi închiriat. Legea spune că aceste plaje se închiriază prin licitaţie. (...) Noi pe aceste licitaţii închiriem plajele contra cost, iar 50 la sută din aceşti bani merg la bugetul de stat”, a explicat ministrul. „Noi închiriem plaja unui agent economic, iar agentul economic îşi face activităţile lui, conform reglementărilor în vigoare”, a precizat directorul Administraţiei Bazinale de Apă Dobrogea – Litoral, Hristu Uzun.

 

Firma care a lucrat, în insolvență

Una dintre companiile care au lucrat la prima etapă, Van Oord România, deținută de o familie din Olanda, a intrat recent în insolvență. O decizie definitivă a Curții de Apel Constanța din 14 iunie 2018 spune că sucursala deschisă de olandezi în Constanța intră în insolvență. Compania locală Comprest Util SRL, care a pus în operă digurile din sectoarele Tomis Nord și Tomis Centru, a cerut insolvența după ce Van Oord a refuzat să plătească un rest de plată, o factură de circa un milion de euro. În 2013, Van Oord a câștigat licitația pentru extinderea digului de larg al Portului Constanța cu o ofertă de 99,94 de milioane de euro, mult mai scumpă decât ale concurenților. Olandezii au încasat însă mai mult, circa 110 milioane euro, după ce lucrările au fost suplimentate. În acest moment, se mai judecă pentru a încasa încă 23 milioane euro. Van Oord participă la etapa a doua a licitației cu o companie înființată în Cipru. Sucursala din România a raportat pierderi de 194.458.894 de lei în perioada 2013-2016, la o cifră de afaceri de aproape un miliard de lei.

Comentarii

loading...