Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Primăriile preiau sarcina extinderii rețelei de gaze în localități mici și izolate

Extinderea rețelelor de gaze din România trece în seama autorităților locale, fie că sunt primării sau consilii locale, potrivit unei legi care a primit raport favorabil de la comisiile de specialitate din Camera Deputaților.

Rl online 0 comentarii

Actualizat: 29.05.2018 - 16:10

Ce s-a făcut practic a fost o modificare a legii care definește serviciile comunitare de utilități publice, prin adăugarea la alimentarea cu apă, canalizare, iluminat, agent termic și a asigurării fluxului de gaze naturale. Aici sunt incluse atât construcția rețelei de distribuție, cât și contorizarea clienților.

Inițiatorii propunerilor sunt deputații PSD din trei comisii ale Camerei Deputaților, de industrii, pentru administrație publică, agricultură și administrație, care au introdus amendamentele respective la controversatul proiect de lege de modificare a Legii serviciilor comunitare de utilități publice, proiect votat în plen cu 189 voturi pentru, 67 împotrivă și 9 abțineri.

Astfel, la definiția serviciilor comunitare de utilități publice (pe lângă alimentarea cu apă, canalizarea și epurarea apelor uzate, colectarea, canalizarea și evacuarea apelor pluviale, alimentarea cu energie termică în sistem centralizat, salubrizarea localităților și iluminatul public) a fost adăugată, printr-un amendament admis al deputaților PSD din cele trei comisii, și “alimentarea cu gaze naturale”.

În momentul de față, odată cu adoptarea noii definiții a serviciilor de utilitate publică prin care se adaugă gazele la celelalte servicii, autoritățile locale par să concureze firmele ce activează în acest domeniu. În realitate însă, miza acestei “mutări” este dezvoltarea rețelei naționale către localitățile de mici dimensiuni sau către zone greu accesibile, care nu au gaze și nici nu sunt în atenția privaților.

„Trebuie să legăm cât mai mulți oameni la rețeaua de gaze. Problema este că distribuitorii mari nu sunt interesați să creeze rețea în zone greu accesibile. Dar și în acele zone sunt oameni, chiar destui, așa că am găsit soluția aceasta, care permite statului să intervină direct. Este o schimbare de paradigmă care va avea efecte uriașe în viitor”, ne-a spus o sursă guvernamentală.

Și până acum municipalitățile puteau activa în piața gazelor, pe distribuție și furnizare, însă doar ca un agent economic obișnuit, participând la licitațiile pentru concesiune. Cu schimbarea legislativă a serviciilor comunitare, este mult simplificată procedura extinderii de rețele.

“Primăria nu mai trebuie să concesioneze serviciul de distribuție în zone neatinse de gaze. Fiind utilitate publică, pur și simplu demarează ea procesul de extindere, evident prin -delegare către firme de profil. Este mult mai simplu și mai eficient”, spune sursa.

Potrivit unui raport realizat recent de consultanții Deloitte, cu privire la destinația gazului ce urmează a fi extras din Marea Neagră, 65% ar putea fi consumat intern.

Analiștii au argumentat acest procent prin probabilitatea reală ca, pe termen mediu, încă 1 milion de consumatori mici să se alimenteze din rețea și prin revirimentul industriei chimice.  Acum, România are 3,4 milioane consumatori de gaze de mici și medii dimensiuni.

Conductele vor trece și prin păduri și arii protejate

Ce mai aduce nou modificarea la Legea utilităților publice este înlesnirea construcției conductelor de gaze prin  păduri, pajiști și zone protejate. Din pricina prevederilor restrictive de mediu, acesta era unul din motivele pentru care firmele nu doreau să se implice în extinderea rețelei către localitățile izolate. Construcția conductei necesita ocolirea poate pe kilometri întregi a pădurii, evident cu costuri suplimentare.

Acum însă, deputații au făcut mai lax regimul traversării suprafețelor împădurite în scopul extinderii rețelei de utilități publice.  Au și abrogat unele prevederi referitoare la sistemul indicatorilor de performanță ai serviciilor publice, la obligația autorităților administrației publice locale de a iniția procedura de atribuire a contractelor de delegare a gestiunii cu cel puțin 6 luni înainte de încetarea contractelor în curs și la aprobarea de către autoritățile deliberative ale Unităților Administrativ-Teritoriale a prelungirii unor contracte de delegare a gestiunii, prin act adițional încheiat între operatori și Unitățile Administrativ-Teritoriale.

Deși Ministerul Mediului a avertizat că România riscă o nouă procedură de infringement din partea Comisiei Europene, Camera Deputaților, ca for decizional al Parlamentului, a adoptat proiectul de lege care permite scoaterea definitivă și folosirea suprafețelor din zona ariilor -protejate pentru proiecte de utilități publice. Deputații au introdus doar obligativitatea ”respectării legislației europene” și evaluării impactului asupra mediului în cazul siturilor Natura 2000.

Pentru o speță similară, de lucrări pentru utilități publice, Polonia a fost dată deja în judecată de -Comisia Europeană pentru că a dispus tăieri într-una din ultimele păduri virgine din Europa, și anume pădurea Bialowieza.

Pe piața gazelor naturale activează un operator al Sistemului Național de Transport (SNTGN Trans-gaz S.A. Mediaș), 6 producători, principalii fiind Petrom și Romgaz, 2 operatori pentru depozitele de înmagazinare subterană (Romgaz, Depomureș), 34 de societăți de distribuție și furnizare a gazelor naturale către consumatorii captivi, cei mai mari fiind Distrigaz Sud și E.ON Gaz România, și peste 75 de furnizori pe piața en-gros.

În fapt, peste 90% din -rețeaua de distribuție gaze este concesionată E.ON, în nordul țării, și Distrigaz Sud, în jumătatea de sud. Acești operatori au tarife reglementate de distribuție, practic un profit reglementat. Orice investiție fac în rețeaua proprie, aceasta este transpusă în factura la gaze pe care o plătește clientul final.

Sorin Bolojanu

Comentarii

loading...