Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Mariana Gâju, PSD, conduce de 18 ani comuna Cumpăna, județul Constanța

Cum cheltuie primăriile zeci de mii de euro pe truse de machiaj și abonamente la coafor

Primăriile din România cheltuie zeci de mii de euro pe servicii de care au mai mult sau mai puțin nevoie, iar contractele se încheie, în multe cazuri, cu firme nou-înființate. La întrebarea „De ce ați ales firma respectivă“, nimeni nu răspunde concret. Cei care o fac, pun la disp

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 16.05.2018 - 14:32

Un bun exemplu în acest sens este Primăria Cumpăna, din Constanța, condusă de 18 ani de Mariana Gâju, (foto) PSD, care a achiziționat recent un serviciu de deratizare pentru aproape 53.000 de lei.

Firma cu care a semnat contractul a fost înființată anul acesta. Pe 22 martie, administratorul firmei a trimis o ofertă de dezinsecție și deratizare către primărie, în care este cuprins și prețul. După câteva zile, pe 18 aprilie, un inspector din primărie, Georgiana Hodorogea, întocmește un referat prin care anunță că este nevoie de achiziționarea serviciilor de dezinsecție și deratizare. Nu trece nicio săptămână și pe site-ul de licitații publice apar nu unul, ci trei contracte semnate cu firma nou-înființată, al cărei administrator face și poze pentru Primăria Cumpăna, folosind altă SRL. „Autoritatea contractantă are dreptul de a achiziționa direct produse sau servicii în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 132.519 lei, respectiv lucrări, în cazul în care valoarea estimată a achiziției, fără TVA, este mai mică decât 441.730 lei”, a explicat primarul Mariana Gâju. Primăria Cumpăna a acordat și contracte de promovare în presă către instituții media extrem de puțin vizibile sau care nu au activitate regulată.

La întrebările noastre referitoare la criteriile prin care au fost selectate, nu am primit răspuns clar, ci un referat al câte unui inspector, în care nu sunt prevăzute niciun fel de criterii. 

Contract la câteva zile de la înființare

Un caz interesant întâlnim și în Mangalia. Primăria de aici a atribuit, pe 26 aprilie, un contract de 70.000 pentru consultanță media. Firma care l-a primit a fost înființată cu numai câteva zile înainte, pe 12 aprilie, potrivit datelor de la Registrul Comerțului.

Contactat de „România liberă“, administratorul acesteia nu a dorit să ne spună cum a reușit să încheie un contract atât de rapid. Până la ora redactării acestui articol, nici Primăria Mangalia nu ne-a oferit un punct de vedere, deși l-am solicitat. Firma nou-înființată va oferi consultanță și suport în ceea ce privește relațiile cu publicul și mass-media, va documenta și edita materiale cu caracter informațional și va oferi, printre altele, servicii de consultanță pentru apariții media locală și centrală. Nici în acest caz nu știm care sunt criteriile care au dus la selectarea acestei firme. Consilierii de opoziție din Mangalia atrag însă atenția că primăria a desființat compartimentul mass-media, unde lucra o singură persoană. Compartiment care, afirmă ei, trebuie să existe, potrivit legii.

În 2016, Curtea de Conturi constata că Primăria Mangalia a plătit nejustificat sume importante pentru consultanță și comunicare în relațiile cu publicul unei firme, SC Research, Political, Economic and Social Consulting Campaign Concept Consulting SRL, din București, care aparține unui apropiat al primarului, Doru Colgiu, cu toate că primăria avea un compartiment mass-media. Curtea de Conturi a cerut restituirea banilor.

Realizăm site-uri care există

O altă firmă înființată anul trecut a câștigat realizarea site-ului unei societăți comerciale care aparține Primăriei Medgidia, Apollo Ecoterm SRL. 3.000 de lei pentru „realizare web-site personalizat în funcție de domeniul de activitate al beneficiarului, cu câteva condiții, printre care obligația ca site-ul să conțină o pagină principală și o pagină de contact cu sau fără formular de contact. Site-ul exista însă și funcționa. În această sumă ar intra și întreținerea site-ului.

Zeci de achiziții de la un coafor

Alte primării, cum e cea din Cernavodă, cumpără zeci de produse de la o singură firmă. În cazul de față vorbim despre o SRL din Fetești, care are ca obiect de activitate „coafură și alte activități de înfrumusețare”, și care a livrat către primărie o sumedenie de lucruri, care în 2016 avea datorii duble față de cifra de afaceri.

Primăria Cernavodă, condusă de Liviu Negoiță, PNL, a ales-o însă anul trecut pentru a cumpăra zeci de produse: scaune, sisteme de monitorizare video, sisteme de sonorizare, aproape 20 de cafetiere și expresoare, truse de machiaj, zeci de seifuri, piese de fax, acumulatori televizoare Led, frigidere, microfon de tip lavalieră, două hard-disk-uri externe. Adresa de e-mail de la primăria care trimite comenzile aparține unui ofițer din Garda de Coastă, coordonator al Punctului de Trecere a Frontierei de la Cernavodă, instituție unde a fost șef, până în iunie 2016, chiar Liviu Cristian Negoiță, actualul primar al orașului.

Comentarii

loading...