Preţul negativ al ţiţeiului WTI nu e deloc o veste bună pentru România

Experţii confirmă ceea ce deja era, intuitiv, uşor de constatat. Ziua de luni a venit cu o premieră: un preţ pe futures real negativ pentru petrolul WTI. Aceasta nu este însă deloc o veste bună pentru ţara noastră.

Share

Florin Budescu 0 comentarii

Actualizat: 23.04.2020 - 14:50

Consecințele acestei situații pentru România diferă de la o categorie la alta, spune fostul ministru delegat al Energiei, Răzvan Nicolescu, azi partener Deloitte.

Astfel, pentru consumatori, în special pentru transportatori, “acest colaps al prețurilor pare un câștig pe termen scurt, de care nu se pot bucura însă din cauza reducerii masive de activitate generate de criza medicală”.

Pe termen lung însă, dacă această situație va genera falimente și abandonări de producție în industria petrolului, acest lucru nu va ajuta la perspectivele de preț, adică nici consumatorii nu vor avea de câștigat, afirmă Nicolescu.

Iar pentru statul român nu este o veste bună deloc, deoarece în industria de petrol din România își desfășoară încă activitatea zeci de mii de angajaţi.

În plus, bugetul de stat va fi afectat de plata unor redevențe, taxe și accize mai scăzute, generate de scăderea de cotație, de consum și, eventual, de scăderea de producție, explică expertul.

Pentru industrie, situația este foarte îngrijorătoare. Pe zona de producție, în România sunt în operare câmpuri de petrol mici ca productivitate, cu un număr ridicat de sonde și un cost de producție semnificativ mai mare decât media internațională.

Acest tip de producție este primul lovit de o scădere de preț masivă pe termen lung. Pe partea de rafinare, nu suntem deocamdată afectați grav datorită hazardului: rafinăria Petromidia a fost închisă pentru revizie generală încă de la mijlocul lunii martie, spune fostul demnitar.

 

Tot mai complicat

Chiar si așa, explică Răzvan Nicolescu, pe fondul scăderii masive de consum, celelalte două mari rafinării (Petrobrazi și Petrotel) au început să se confrunte deja cu probleme de funcționare.

“Dacă Petromidia își termină revizia la timp şi pornește la 1 mai, situația se va complica și mai mult”, spune Nicolescu. Statul poate ajuta cu adevărat industria locală de rafinare și consumatorii, în același timp, reducând cotele obligatorii de biocarburanți care provin din import.

Adică, în loc să importăm biocarburanți, am putea înlocui provizoriu molecula de biocarburant cu cea de benzină.

Comentarii