Folosim cookie-uri pentru a personaliza conținutul și anunțurile, pentru a oferi funcții de rețele sociale și pentru a analiza traficul. De asemenea, le oferim partenerilor de rețele sociale, de publicitate și de analize informații cu privire la modul în care folosiți site-ul nostru. Aceștia le pot combina cu alte informații oferite de dvs. sau culese în urma folosirii serviciilor lor. În cazul în care alegeți să continuați să utilizați website-ul nostru, sunteți de acord cu utilizarea modulelor noastre cookie.

Sud-coreenii vor să vândă, statul român ar vrea să cumpere

Premierul vrea să naționalizeze Șantierul Naval Mangalia

Statul este pe punctul de a răscumpăra 51% din acțiunile Șantierului Naval Mangalia, deținut, în acest moment de sud-coreenii de la Daewoo.

Cristian Hagi 0 comentarii

Actualizat: 15.01.2018 - 13:45

Vremea când statul român deținea mai multe șantiere navale a apus demult. Toate sunt acum privatizate și aparțin fie străinilor, fie unor români care le controlează din paradisuri fiscale. Ne referim aici la cazul Șantierului Naval Constanța, controlat de controversatul om de afaceri Gheorghe Bosânceanu și cumpărat de la statul român de o firmă cu sediul în îndepărtatele Insule Marshall.

Un alt șantier vândut de statul român, dar numai parțial, este cel din Mangalia. Este cel mai mare obiectiv industrial din sudul litoralului românesc, ancora economică ce ține în viață mii de familii. Şantierul naval Daewoo din Mangalia a fost înființat în 1997, ca un joint-venture între Daewoo şi Şantierul Naval „2 Mai“ Mangalia. Coreenii vor să vândă de ceva vreme, iar aici vine surpriza. Prim-ministrul Mihai Tudose spune că statul român dorește să cumpere acțiunile pe care le deține la șantier.

„Am încercat și se pare că reușim o chestie: să răscumpărăm 51% din acțiunile pe care le are Daewoo la Șantierul Naval din Mangalia. Am constatat că statul român nu mai știe să facă lucrul ăsta. Știe doar să vândă. Cum putem să cumpărăm niște acțiuni? Să avem un șantier naval al statului. Să facem niște fregate ale armatei. Să facem și mentenanța la noi. Poate mai facem și o bărcuță la noi. Dar nu e posibil ca statul român să nu aibă un șantier naval. O să zică lumea că sunt un comunist și securist. Dar m-am cam săturat”, a declarat premierul Mihai Tudose.

România deține acum 49% din acțiunile șantierului, restul fiind ale coreenilor de la Daewoo. Dacă planul său se va concretiza, statul ar controla unul dintre cele mai importante șantiere navale din țară.

Olandezii, scoși din joc?

Declarațiile prim-ministrului sunt cu atât mai interesante cu cât, în noiembrie anul trecut, olandezii de la Damen anunțat că vor cumpăra pachetul majoritar al DMHI de la coreeni. „Do-curile, cu o lăţime cuprinsă între 48 şi 60 de metri, vor asigura Damen capacitatea de a satisface cele mai mari nave şi structuri maritime.

Ca atare, această mişcare reprezintă o completare strategică a portofoliului actual al şantierului naval al Damen”, spuneau olandezii la acea dată. Damen deţine deja un şantier naval în România, la Galaţi - în pre-zent, cea mai mare unitate a grupului. „Docurile, cu o lăţime cuprinsă între 48 şi 60 de metri, vor asigura Damen capacitatea de a satisface cele mai mari nave şi structuri maritime. Ca atare, această mişcare reprezintă o completare strategică a portofoliului actual al şantierului naval al Damen.

Expertiza în construcţii navale şi lanţul de aprovizionare gestionat îndeaproape au fost în spatele unora dintre cele mai importante livrări ale Damen până în prezent, reprezentând pe deplin portofoliul de produse diversificat al grupului. Cu şantierul naval Mangalia, Damen va avea cele două mari şantiere navale în imediata vecinătate”, spuneau reprezentanții companiei olandeze. Dacă statul român dorește să răscumpere acțiunile de la coreeni, o poate face, pentru că are drept de preempţiune. 

Ce înseamnă șantierul pentru Mangalia

Şantierul naval Mangalia, situat pe coasta de est a Mării Negre, are o suprafaţă de 980.000 de metri pătraţi, are trei uscătoare cu o lungime totală de 982 de metri şi un spaţiu de prindere de 1,6 kilometri. Șantierul nu o duce însă deloc bine financiar. Practic, pierderile raportate în perioada 2010–2015 se ridică la 1.761.873.852 lei. Un faliment al șantierului ar fi însemnat o situație socială extrem de complicată în sudul litoralului. 2.585 de angajați avea DMHI la finele anului 2015, iar 6.000 de persoane lucrează, direct sau indirect, pentru șantier.

Comentarii

loading...